• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111363
+
-

مقاومت دلار در برابر نزول

با وجود تلاش بازارگردان‌ها برای نزول قیمت، دیروز هر دلار آمریکا در همان محدوده 29هزار تومان دادوستد شد


با وجود نزول اندک قیمت دلار تحت‌تأثیر عملیات بازارگردانی بازارسازان ارزی، دیروز قیمت هر دلار آمریکا در همان محدوده 29هزار تومان دادوستد شد و فقط در میانه‌های ظهر با اندکی کاهش به محدوده 28هزارو 900تومان رسید.
به گزارش همشهری، روند پر‌شتاب قیمت دلار در 2هفته گذشته موجب شد اواخر هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا از مرز 29هزار تومان هم عبور کند. این روند پرشتاب بر حجم نگرانی فعالان اقتصادی اضافه کرده زیرا رشد قیمت دلار می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت اثرات عمیقی بر قیمت کالاها و خدمات بر جای بگذارد. اقتصاد ایران هم‌اکنون در حال تخلیه‌کردن اثرات دلار 20هزار تومانی است که شایعاتی درباره رشد قیمت دلار تا سطح 30هزار تومان مطرح شده و مشخص نیست میزان تاب‌آوری اقتصادی با نرخ دلار در محدوده‌های بالا چقدر است. در شرایط حاضر کاهش درآمدهای نفتی جریانات ورودی ارز را محدود کرده و این موضوع به کاهش طرف عرضه ارز و رشد قیمت‌ها منجر شده است. پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری درباره کاهش درآمد‌های نفتی گفته بود: ما کشوری بودیم که در یک سال ۱۰۰‌میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما کل درآمد نفتی کشور در سال‌۹۸ به ۸‌میلیارد دلار رسید که این کاهش درآمد، بر همه بخش‌ها تأثیر گذاشته است. هرچند روز جمعه رویترز به نقل از تانکرترکرز اعلام کرد ایران توانسته با برخی اقدامات ابداعی فروش نفت و میعانات گازی را تا 1.5میلیون بشکه در روز افزایش دهد، اما هنوز هیچ‌یک از منابع داخلی این اخبار را تأیید نکرده‌اند. دولت از پارسال تلاش کرده با افزایش صادرات غیرنفتی کاهش درآمد‌های غیرنفتی را جبران کند اما در این زمینه نیز با 2مشکل بازگشت ارز صادراتی و همینطور دریافت منابع ارزی در خارج از کشور مواجه بوده و حتی میزان درآمد‌های غیرنفتی در فقدان درآمد‌های نفتی آنطور که برآورد می‌شد، نیست و این موضوع می‌تواند فشار مضاعفی را بر قیمت ارز وارد کند. آنطور که مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق ایران و‌ چین می‌گوید، امسال درآمد نفتی دولت حداکثر ۵ میلیارد دلارخواهد بود و کل درآمد ارزی نیز به زحمت به ۳۵ تا 40میلیارد دلار خواهد رسید که این مقدار برای اداره کشور بسیار ناچیز است. با این شرایط به‌نظر می‌رسد روند رشد نرخ ارز با توجه به کمبود منابع ارزی ادامه خواهد یافت. برخی اطلاعات اما نشان می‌دهد دولت گشایش‌هایی را در آزاد‌کردن منابع بلوکه‌شده ارزی ایران در سایر کشور‌ها به‌دست آورده ‌و این احتمال وجود دارد که بخشی از ارز‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشور‌ها آزاد شود. هم‌اکنون بیش از 6میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی و بیش از 50میلیارد دلار در بانک‌های چین بلوکه شده که درصورت آزاد‌سازی‌ این منابع بخشی از نیاز ارزی کشور تامین می‌شود و می‌تواند از روند رو به رشد قیمت ارز جلوگیری کند. دیروز در همین رابطه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از آغاز اقدامات حقوقی برای دریافت مطالبات از کره‌جنوبی خبرداد و گفت:‌ اخیرا شاهد علامت‌های مثبتی از سوی کره‌جنوبی هستیم و منتظریم به‌آنچه که گفته‌اند، عمل کنند.

مبادلات دیروز
در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد در ابتدای صبح بیش از 29هزار تومان دادوستد می‌شد اما تا عصر دیروز پس از آنکه خبری مبنی بر عرضه حواله 300میلیون درهم امارات در بازار منتشر شد، تحت‌تأثیر عملیات بازارگردانی ارزی، قیمت هر دلار آمریکا با نزول مواجه شد و به 28هزارو 900تومان رسید. صرافی بانک ملی هم برای از بین بردن فرصت‌های ناشی از فاصله قیمت بین نرخ صرافی و کف بازار، قیمت هر دلار را تا 700تومان افزایش داد و به محدوده 28هزارو 500تومان رساند. دیروز همچنین قیمت هر یورو ‌در صرافی‌های مجاز تا 900تومان افزایش یافت و به 33هزارو 300تومان رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید