• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 5 مهر 1399
کد مطلب : 111295
+
-

ضرورت عرضه خودرو در بورس‌کالا


     خبر: علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید با توجه به بررسی‌های انجام شده نباید در عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس‌کالا تعلل کرد؛ زیرا این اتفاق موجب از بین رفتن تقاضاهای کاذب و شفافیت قیمت می‌شود.
      نقد خبر: رشد شدید قیمت خودرو در ماه‌های گذشته که نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است، بالاخره نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا از طریق تدوین طرحی تصمیم بگیرند، کاری برای ساماندهی بازارخودرو انجام بدهند. در طرح ارائه‌شده مجلس که ظاهرا مراحل نهایی خود را طی می‌کند، قرار است معاملات خودروهای وارداتی و داخلی که تیراژ بالایی دارند در بورس‌کالا انجام شود.
مطابق این طرح، اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌شده باشد، از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای اینکه به جیب دلالان یا خودروسازان  رود، در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید. در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک، پیشنهاد شده از مالیات دریافت شده از معاملات خودرو، 20درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و 70درصد هم به ‌خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان 10درصد برای پاداش به‌ خودروسازان درنظر گرفته شده تا اگر عرضه خودروی آنها بالا بود به‌تشخیص شورای رقابت به ‌آنها تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.
صرف‌نظر از منافعی که اجرای این طرح برای سایر بخش‌های اقتصادی دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس‌کالا منافع زیادی هم برای تولید‌کننده و هم برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند؛ زیرا از یک طرف تولیدکننده‌ها که سال‌هاست به‌دلیل تفاوت قیمت کارخانه و حاشیه بازار متضرر شده‌اند، درآمدشان افزایش و منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند و از طرف دیگر با افزایش سرمایه‌گذاری، زمینه افزایش تولید فراهم می‌شود. در نتیجه این فرایند عرضه افزایش می‌یابد و قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد یافت و نفع مستقیم آن به مصرف‌کننده‌ها خواهد رسید. همه اینها در حالی است که مصرف‌کننده بعد از عرضه خودرو در بورس‌کالا مطمئن خواهد بود که در حال خرید خودرو با قیمت‌های واقعی و مطابق با عرضه و تقاضاست.
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم عرضه خودرو در بورس‌کالا، شفاف‌سازی‌ قیمت، کوتاه شدن دست دلالان و تعیین قیمت‌های رقابتی است. درواقع شفاف‌سازی مسیر توزیع خودرو از مواردی است که می‌تواند جلوی نوسان قیمت به واسطه دلالی را بگیرد و طبق این فرایند، عرضه و توزیع خودرو براساس نظام بورس‌کالا منظم خواهد شد که این موضوع از ضروریات بازگشت آرامش به اقتصاد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید