• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 مهر 1399
کد مطلب : 111282
+
-

تنش حداکثری قبل از انتخابات آمریکا

5هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایران یکی از موضوعات اصلی مباحثه در 2 کشور است. مقامات آمریکایی برای انتخابات پیش رو می‌خواهند ثابت کنند فشار حداکثری به ایران جواب داده است

دیپلماسی
تنش حداکثری قبل از انتخابات آمریکا

 اسماعیل سلطنت‌پور- خبرنگار

5هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایران یکی از موضوعات اصلی، مباحثه در  2کشور است. مقامات آمریکایی به‌رغم همه لفاظی‌های همیشگی درباره ایران به‌صورت زیرپوستی برای مذاکره با تهران سیگنال ارسال می‌کنند.
هفته قبل هفتادوپنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، اما مقامات و سران کشورها از طریق ویدئوی ضبط شده به‌صورت مجازی در آن شرکت کردند. در همین اجلاس دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به نسبت هر سال خنثی‌ترین و کوتاه‌ترین بخش سخنان را به ایران اختصاص داد، تا 2 احتمال شکل بگیرد؛ نخست اینکه ترامپ در واپسین روزهای مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری قصد ندارد تنش را افزایش دهد و وارد درگیری‌های بی‌خاصیت با ایران شود و احتمال دوم بازگذاردن مسیر مذاکراتی است که وعده داده یک هفته تا یک‌ماه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با ایران کلید خواهد زد.

مشاجره و مذاکره؟!
در همین رابطه زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با طرح این موضوع که «پیشنهاد داده‌ایم که با ایرانیان بر سر این موضوع ملاقات کنیم» گفت که می‌تواند بر سر آینده افغانستان با ایران به مذاکره بپردازد.
محمدابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزیر خارجه کشورمان در امور افغانستان در واکنش به ادعای همتای آمریکایی درباره نقش مخرب ایران در مذاکرات صلح افغانستان تأکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران رسما و به صراحت از آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان حمایت و بر آمادگی خود برای پیشبرد روند صلح واقعی و پایدار در این کشور تأکید کرده است و اظهارات مطرح شده توسط مقام آمریکایی ناشی از مشخص شدن تدریجی اشتباه معماران توافق دوحه در نحوه پیشبرد روند صلح و توسل آنان به بازی سرزنش به‌منظور توجیه ناکارآمدی این سیاست از طریق متهم کردن دیگر کشورهاست.
3روز قبل هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک آمادگی ایران را برای مذاکره به منظور آزادی همه زندانیان ایران و آمریکا اعلام کرده بود؛ هرچند گفت که تهران تمایلی به مذاکره مستقیم با آمریکا ندارد.به‌نظر می‌رسد منظور ظریف از عدم‌تمایل برای مذاکره مستقیم با آمریکا معطوف به دولت فعلی این کشور است؛ چراکه جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها و رقیب ترامپ صراحتا با 2عامل اصلی تنش فعلی بین ایران و آمریکا یعنی خروج آمریکا از برجام و ترور سردار سلیمانی مخالفت کرده است.با این حال مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با بخش جهانی بی‌بی‌سی گفته است که درصورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت.
وی بیان کرد که نخستین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام - توافق اتمی ایران و قدرت‌ها - تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به‌خاطر تحریم‌ها متحمل شده است.
تخت‌روانچی همچنین گفت: اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد، ایران هم مجددا آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام روند کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرد و در مرحله فعلی هیچ محدودیتی در حوزه هسته‌ای برای خود قائل نیست و بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان ذخایر اورانیوم ایران به 10برابر آنچه در برجام معین شده، رسیده است.
دولت آمریکا پس از خروج از برجام روند تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد و در آخرین معرکه بین‌المللی علیه تهران به بهانه نزدیک شدن به تاریخ 27مهر موعد برچیده شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران سعی کرد همه قطعنامه‌های بین‌المللی علیه ایران که بعد از برجام با قطعنامه 2231لغو شدند را بازگرداند، اما با دست رد شورای امنیت و همپیمانان اروپایی روبه‌رو شد تا اینکه مجبور شد اعلام کند تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بازگشته است.
علاوه بر روسیه و چین، 3کشور اروپایی عضو برجام هم اعلام کرده‌اند آمریکا به‌دلیل خروج از برجام در موقعیتی نبوده که بخواهد با استناد به سازوکار برجام مکانیسم موسوم به ماشه را فعال و تحریم‌های ایران را احیا کند.

دعوت به فشار حداکثری
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری علیه ایران درخصوص عدم‌همکاری اروپا با کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران، گفت: آنها می‌گویند که در هدف ما شریک هستند، اما همچنان تأکید دارند که توافق هسته‌ای چیز خوبی بوده است. من نمی‌دانم چطور می‌توان این دو تفکر را همزمان در ذهن داشت. ما امیدواریم که اروپایی‌ها به ما ملحق
 شوند.
کلی کرفت، نماینده ویژه آمریکا در سازمان ملل هم روز پنجشنبه در گفت‌وگو با اورشلیم‌پست درخصوص طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که با مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد، گفت: هر کشوری که قطعنامه۲۲۳۱ را نقض می‌کند با همین عواقب روبه‌رو خواهد شد. ما هراسی از قد علم کردن نداریم. ما به اعمال فشار علیه ایران ادامه می‌دهیم. مهم نیست که ۱۳ عضو دیگر در این‌باره چه
 می‌گویند.

این خبر را به اشتراک بگذارید