• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 5 مهر 1399
کد مطلب : 111263
+
-

فرصت تنفس با فوتبال

استقلال و پرسپولیس با 2 نمایش سزاوارانه ذائقه مردم را در روزهای سخت بیماری و گرانی ، شیرین کردند


مجتبی هاشمی_روزنامه‌نگار

  استقلال و پرسپولیس به فاصله 24ساعت رقبای عربی خود را زمینگیر کردند و راهی مرحله بعدی لیگ قهرمانان شدند. 2 برد قاطع همراه با 7گل زده، کام هواداران هر دو تیم را شیرین کرده است، آن‌هم در زمانی که  هواداران بیش از همیشه به این شادی نیاز داشتند. صعود همزمان استقلال و پرسپولیس، نسیم خنکی بود که ناگهان در میان یک باغ بی‌برگ وزیدن گرفت.
  شاید این دوره از لیگ قهرمانان اصلا هیچ سرانجامی نداشته باشد. در غرب آسیا با وجود حذف اجباری الوحده و الهلال، سایر تیم‌ها به مسابقات ادامه دادند و چهره 8تیم صعودکننده را مشخص کردند. اما در شرق آسیا، باشگاه‌های پرسابقه کره و ژاپن و متمول‌های تازه‌به‌دوران‌رسیده چینی اساسا انگیزه‌ای برای ادامه این رقابت‌ها ندارند و برنامه بازی‌‌های آن منطقه هنوز کاملا مشخص نیست. اراده‌ای منفی در کار است که شاید موفق شود لیگ قهرمانان آسیا در سال2020 را ناتمام باقی بگذارد. بنابراین رؤیای ستاره سوم برای استقلال و یا دشت نخستین قهرمانی برای پرسپولیس، شاید اصلا موقعیتی برای تحقق پیدا نکنند. از جنبه مادی نیز پاداش‌های نقدی این مسابقات که برای ایرانی‌ها ارقام درشت و جذابی هستند، به‌دلیل تحریم‌ها و موانع موجود ممکن است هرگز به‌دست تیم‌های ایرانی نرسد. با این اوصاف، لیگ قهرمانان آسیا به‌احتمال فراوان از هر دو جنبه درآمد و افتخار، عایدی چندانی برای ایرانی‌ها نخواهد داشت. 
  فوتبال ایران سخت‌ترین و شاید زشت‌ترین شرایط عمر خودش را سپری می‌کند. ده‌ها پرونده باز در فیفا، بدهی‌های میلیاردی به بازیکنان و مربیان خارجی، ممنوعیت ورود خارجی‌ها و حرکت به سمت فوتبال آماتور، تعطیلی چندماهه تیم‌های ملی و از همه مهم‌تر پرونده چند‌میلیاردی مارک ویلموتس که فضای چرک و مشمئزکننده‌ای را بر فوتبال حاکم کرده است؛ در هیچ جای این فوتبال نشانه امیدوارکننده‌ای دیده نمی‌شود اما ناگهان در میان همین کویر، 2 ساقه قد می‌کشند و دو تیم پرطرفدار کشور به جمع برترین‌های آسیا می‌رسند؛ آن‌هم درحالی‌که سال گذشته هر دو در همین مرحله از دور رقابت‌ها حذف شده بودند. شرایط اقتصادی کشور هم دست‌کمی از وضعیت فوتبال ندارد. در محاصره اخبار بد و در فشار شدید اقتصادی، مردم ایران این روزها کمتر دلیلی برای شاد‌بودن پیدا می‌کنند و در این شرایط شادی موقتی و چندروزه هواداران فوتبال  هدیه‌ای است که انگار بیش از همیشه باید قدر آن را دانست. صعود 7گله سرخابی‎ها به مرحله بعدی شبیه پانسمان چندروزه‌ای است برای زخمی که به این زودی‌ها درمان نخواهد شد.
   شادی امروز سرخابی‌ها، شاخه‌گلی است روییده در شوره‌زار. جالب است که در همین شرایط هم باز برخی از هواداران به‌جای لذت بردن از این شادی نوبرانه به پروپای هم می‌پیچند و در جنگ‌های مجازی، صعود طرف مقابل را زیر سؤال می‌برند. در زمانه تلخی که فرصت خوشحال‌بودن بسیار به‌سختی به‌دست می‌آید، خیلی‌ها این فرصت جشن را به فرصت جنگ بدل کرده‌اند و روز و شب به عربده با خلق خدا مشغولند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید