• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 5 مهر 1399
کد مطلب : 111261
+
-

جشن ورشکستگی در روز جهانی گردشگری

یادداشت
جشن ورشکستگی در روز جهانی گردشگری

محمد باریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

روز جهانی گردشگری امروز و در شرایطی در ایران آغاز می‌شود که جهان همچنان با پاندمی کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و کوویدـ 19 در ایران می‌تازد.  در 5‌ماه نخست امسال و همزمان با شیوع کرونا و پس از آن همه‌گیری این ویروس در جهان، به اعلام سازمان جهانی گردشگری،  320میلیارد دلار خسارت تنها به صنعت گردشگری جهان وارد آمد و کرونا صنعت گردشگری ایران را نیز با بیش از 7هزار میلیارد تومان خسارت به زانو درآورد.
در چنین شرایطی، امروز مصادف با روز جهانی گردشگری نه روز یک جشن جهانی و ملی که روز عزای ورشکستگی برای فعالان مستقیم و غیرمستقیم این صنعت در ایران و جهان است.
بیش از 30هزار راهنمای گردشگری کشور از اسفندماه سال گذشته تا همین امروز شغل خود را از دست داده و از کار بیکار شده‌اند. 75هزار شاغل مستقیم صنعت هتلداری کشور نیز بنا به اعلام رئیس جامعه هتلداران ایران به تنگنای معیشت گرفتار شدند و تعداد زیادی از کارکنان این بخش نیز به ناچار تعدیل و بیکار شدند. بیش از 2500شرکت خدمات مسافرتی براساس آنچه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش‌تر به همشهری ارائه کرده بود، تعطیل و بخش زیادی از آن‌ها ناگزیر به تغییر شغل شدند. 40هزار شغل مستقیم نیز در این بخش از دست رفت و شرکت‌های خدمات مسافرتی به‌دلیل نبود درآمد یا عذر کارکنان را خواستند یا دفاترشان را تعطیل کردند و به بازار سکه و ارز و بورس مهاجرت کردند. 60هزار کارگاه صنایع‌دستی در کشور نیز از تعطیل و بیکاری در امان نماندند. فعالان صنعت گردشگری از اسفندماه سال گذشته تا همین امروز که قرار است معاون گردشگری کشور برنامه‌های روز جهانی گردشگری را با لبخند و امیدواری اعلام کند، رخت سیاه ورشکستگی بر تن کرده‌اند. برنامه‌های روز جهانی گردشگری امروز در چنین شرایطی توسط معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی اعلام می‌شود و بسته رونمایی‌ها برای دلداری به فعالان این صنعت داغ می‌شود. اما هم وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و هم معاون گردشگری او به خوبی می‌دانند، براساس آمار فعالان خصوصی در صنعت گردشگری ایران، هتلدارها و آژانس‌دارها و حتی سازمان جهانی جهانگردی، صنعت گردشگری ایران در بهترین چشم‌انداز تا پایان سال آینده و در سناریوی بدتر تا 2 سال آینده در کما خواهد ماند و چشم‌انداز این صنعت با تداوم پاندمی کرونا و گزارش‌ سازمان‌های جهانی چندان مثبت نیست. چون سازمان جهانی جهانگردی نیز اعلام کرده است، شمار گردشگران جهان تا پایان سال‌جاری میلادی 80درصد کاهش می‌یابد و گردشگری جهان با 1200میلیارد دلار خسارت روبه‌روست.

این خبر را به اشتراک بگذارید