• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11116
+
-

رؤسایی که از اصل افتادند

از برزیل تا کره‌جنوبی، موجی از بازداشت و حبس روسای جمهور سابق به جرم فساد راه افتاده است

گزارش
رؤسایی که از اصل افتادند

 دیروز همزمان با اعلام خبر حبس سنگین پارک گئون هه رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی به جرم فساد، اخبار مشابهی درباره روسای جمهور سابق آفریقای جنوبی و برزیل منتشر شد. وقتی این خبرها را در کنار پرونده‌های فساد نیکلاس سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که مبارزه با فساد در سراسر دنیا بسیار جدی گرفته شده و بدون تعارف پیگیری می‌شود.
به گزارش الجزیره، پارک گئون هه که به جرم فساد در سال 2017استیضاح شد، در حکم دادگاه، به جرم فساد و سوءاستفاده از قدرت، به 24سال حبس و پرداخت 16میلیون دلار جریمه محکوم شد. او البته یکی از چندین رئیس‌جمهور سابق در سراسر دنیاست که خبرهای مربوط به فساد آنها در 2روز اخیر خبرساز شده است. تقریبا همزمان با اعلام خبر حبس او، یک قاضی در برزیل هم به لولا دا‌سیلوا، رئیس‌جمهور سابق تنها چند ساعت وقت داد تا خودش را برای شروع محکومیت 12سال زندان خود به پلیس معرفی کند. همین دیروز، از آفریقای جنوبی هم خبر رسید که جیکوب زوما، رئیس‌جمهور سابق این کشور هم با اتهام فساد مواجه است و باید در هشتم ژوئن، دوباره در دادگاه حاضر شود.
در کنار این موارد، در فرانسه موضوع برگزاری دادگاه نیکلاس سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق به اتهام فساد خبرساز است و در اسرائیل، مدت‌هاست که موضوع فساد نتانیاهو، نخست‌وزیر مطرح است و پلیس چندبار از او و نزدیکانش در این‌باره بازجویی کرده است. سارکوزی متهم است که در پرونده دریافت 50میلیون یورو پول از حکومت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی برای کارزار انتخاباتی‌اش، تلاش کرده تا از نفوذ خود برای تغییر شرایط به نفع خود سوءاستفاده کند و به یک قاضی پیشنهاد رشوه داده است. سارکوزی، این اتهام‌ها را رد کرده اما قرار است به حکم عالی‌ترین دادگاه فرانسه، در همین باره محاکمه شود.

اخاذی رئیس‌جمهور از شرکت‌های بزرگ

در دادگاه پارک گئون هه، اینطور مطرح شد که او با سوءاستفاده از جایگاهش به‌عنوان رئیس‌جمهور و با همدستی یکی از دستیاران و یکی از دوستان نزدیکش، ‌شرکت‌های بزرگ کره‌جنوبی را تحت فشار قرار داده است تا به بنیادهای خاصی کمک‌های مالی سنگین اهدا کنند. او همچنین در پرونده ارتشا، مجرم شناخته شد. این سومین بار است که یک رئیس‌جمهور سابق در کره‌جنوبی به جرم فساد در این کشور دادگاهی می‌شود. حکم پارک گئون هه در غیاب او صادر شد چون او مدت‌هاست در دادگاه‌های مربوط به پرونده‌اش حاضر نمی‌شود.



پایان امیدواری‌های انتخاباتی لولا

در برزیل هم دیروز خبر احضار لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق این کشور برای شروع محکومیتش حسابی خبرساز شد. لولا که پیش‌تر به جرم فساد به 12سال حبس محکوم شده، ‌پنجشنبه از دادگاه عالی کشورش درخواست کرده بود تا همچنان آزاد بماند اما این درخواست رد شد و جمعه، یک قاضی تا ساعت 17:00به وقت محلی (حدود نیمه‌شب به وقت ایران)‌ به او فرصت داد تا خودش را به پلیس معرفی کند. لولا که یکی از رهبران چپ‌گرای برزیل است و در زمان ریاست‌جمهوری محبوبیت زیادی داشت، با فاصله زیادی درنظرسنجی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز در برزیل صدرنشین بود و امید زیادی داشت دوباره رئیس‌جمهور شود. بعد از آنکه اعلام شد لولا باید خود را برای سپری کردن محکومیتش به پلیس معرفی کند، هواداران او در سائو پائولو به خیابان آمدند و در حمایت از او تظاهرات کردند.
به گزارش بی‌بی‌سی، پرونده‌های قضایی در برزیل معمولا با سرعت بسیار اندکی جلو می‌روند و سرعت به سرانجام رسیدن پرونده رئیس‌جمهور سابق، بسیاری را غافلگیر کرده است. هواداران لولا مدعی‌اند که سیستم قضایی این کشور، می‌خواهد جریان چپ‌گرا را در این کشور به عقب براند. فضای سیاسی در برزیل به‌شدت ملتهب است و پیش‌بینی می‌شود احضار لولا، در روزهای آینده تنش‌ها را در این کشور افزایش دهد.



توطئه سیاسی یا فساد محض؟


همچون لولا، جیکوب زوما، رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی هم معتقد است که جریانی سیاسی پشت اتهامات قضایی او وجود دارد. زوما که زمستان گذشته به اتهام فساد از قدرت برکنار شد، دیروز صبح در جلسه‌ای 15دقیقه‌ای در دادگاه عالی آفریقای جنوبی در دوربان حاضر شد و قرار است رسیدگی به پرونده فساد او که به یک معامله اسلحه در دهه 90میلادی و چندین مورد دیگر بازمی‌گردد، هشتم ژوئن (18خرداد) از سر گرفته شود. او دیروز بعد از دادگاه در جمع هوادارانش گفت که اتهام‌ها علیه او، یک توطئه سیاسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید