• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111097
+
-

عامل پنهان نزول بورس

نقش ربات‌های معاملات الگوریتمی در تشکیل صف‌های فروش سهام چیست؟

بورس
عامل پنهان نزول بورس

  با تداوم روند نزولی شاخص بورس در مبادلات دیروز، ارزش کل بازار سهام به کف 7000هزار میلیارد تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد معاملات الگوریتمی از طریق صدور خودکار سینگال‌های فروش در روندهای نزولی به یک عامل پنهان در تداوم روند نزولی و تشکیل صف‌های فروش در سامانه‌های معاملات بورس تبدیل شده‌اند. با این حال، برآورد می‌شود بازار سهام دوباره به کف قیمتی تشکیل‌شده در میزان ارزش بازار، واکنش نشان دهد و سوار بر موج عوامل بنیادی، ازجمله طرح مجلس برای فروش خودرو از طریق بورس کالا، از هفته بعد روند صعودی خود را از سر بگیرد.
به گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام در مبادلات دیروز هم ادامه یافت به‌طوری که شاخص کل بورس تهران با 14هزار واحد کاهش به زیر خط حمایت تکنیکی 1.5میلیون واحد نزول کرد. دیروز همچنین حجم عرضه یا فشار فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی مانند روز دوشنبه بالا بود به‌طوری که صف‌های فروشی که در روز دوشنبه به 10هزار میلیارد تومان رسیده بود همچنان در بازار حفظ شد و در نهایت سهامداران حقیقی بیش از2300میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کردند. به زعم کارشناسان، دلایل زیادی در نزول شاخص بورس نقش داشته، اما در طول روزهای گذشته نقش سهامداران حقوقی، نسبت به سایر عوامل، پر رنگ‌تر جلوه داده شده است. این روزها در شبکه‌های اجتماعی مدام بحث از سهامداران حقوقی و نقش آنها در نزول شاخص مطرح بوده، اما هنوز داده‌ای وجود ندارد که این ادعاها را اثبات کند. با این حال برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد نقش ربات‌ها در معاملات الگوریتمی به یک عامل پنهان برای نزول بورس تبدیل شده‌اند.

عامل پنهان نزول بورس
از روز گذشته انتشار برخی خبرها در شبکه‌های مجازی، گمانه‌زنی‌ها در مورد تقویت روند نزولی شاخص بورس تحت‌تأثیر معاملات الگوریتمی را تقویت کرده است. برخی اطلاعات نشان می‌دهد معاملات الگوریتمی به تشکیل صف‌های فروش دامن زده و از طریق افزایش عرضه به تداوم روند نزولی شاخص بورس منجر شده است. با این حال، این موضوع نافی نقش مؤثر معاملات الگوریتمی در بازار سهام نیست.
به‌زعم برخی فعالان بازار سهام، معاملات الگوریتمی که به‌صورت خودکار انجام می‌شود ظرف چند روز گذشته به یک عامل پنهان نزول شاخص تبدیل شده و موجب شده حجم عرضه در بورس به‌صورت خودکار افزایش یابد. در معاملات الگوریتمی که به‌تازگی در بازار سهام آغاز شده سیگنال‌های رشد و صعود براساس یک الگوریتم از پیش طراحی‌شده صادر می‌شود. درحال حاضر با توجه به روند نزولی شاخص بورس و با توجه به فعال شدن حد ضررهای قیمت سهام شرکت‌ها (براساس مبانی تحلیل تکنیکال) می‌توان گفت، سیگنال‎های خروج را ربات‌های معاملات الگوریتمی صادر کرده‌اند و به زعم برخی فعالان بازار این موضوع موجب شده رنج‌های منفی در صف‌های فروش ثبت شود که اثر روانی منفی بر معاملات بازار
سهام دارد.

احتمال بازگشت بازار از هفته بعد
برخی برآوردها از میزان نزول شاخص و همینطور تصمیم‌های بنیادی، احتمال پایان دوره نزول و آغاز دوره صعودی بازار را در هفته آینده تقویت کرده است. داده‌های آماری نشان می‌دهد هر زمان میزان ارزش بازار سهام (بورس تهران و فرا بورس) به محدوده 7000هزار میلیارد تومان رسیده بازار به این محدوده واکنش مثبت نشان داده و با رشد مواجه شده است. به‌نظر می‌رسد این محدوده به کف ارزشگذاری بازار سهام تبدیل شده است و این احتمالا که میزان ارزش سهام شرکت‌های بورس به پایین‌تر از این میزان نزول کند، بسیار کم است. از سوی دیگر، اتخاذ برخی تصمیم‌های بنیادی در مجلس، سیگنال‌هایی را برای رشد بازار صادر کرده است. طرح تحول صنعت و بازار خودرو که دیروز منتشر شد، مشخص کرد مجلس به‌دنبال تنظیم بازار از مسیر بورس است. بر این اساس، خودروسازان و شرکت‌های وابسته به‌خودروسازی، صرفا از طریق عرضه مستقیم در بورس کالا می‌توانند محصولات خود را عرضه کنند. این طرح همچنین مسائلی مانند واردات خودرو و اسقاط خودرو‌های فرسوده‌ را نیز شامل می‌شود. برآورد می‌شود این طرح بتواند تناسبی بین قیمت فروش محصولات این شرکت‌ها با حاشیه بازار ایجاد کند و به افزایش درآمد شرکت‌های خودروساز منجر شود. اکنون فاصله زیادی بین قیمت کارخانه تا حاشیه بازار وجود دارد و این موضوع بر افزایش زیان شرکت‌های خودروساز اثر گذاشته است. برخی برآورد‌ها حاکی است چنانچه این طرح روی سهام شرکت‌های خودروساز در بورس اثر بگذارد چون این شرکت‌ها در طول ماه‌های گذشته راهبری بازار را در اختیار داشتند، رشد سهام این شرکت‌ها به رشد کلیت بازار سهام منجر شود.
قیمت سهام شرکت‌های خودروساز از زمان اوج قیمت سهام آنها در هفته دوم مرداد تاکنون 60درصد افت کرده و این موضوع جذابیت زیادی برای خرید سهام این شرکت ایجاد کرده است. این موضوع خود می‌تواند زمینه افزایش تقاضا برای سهام این شرکت‌ها را فراهم کند.
برخی کارشناسان بر این باورند که در طول ماه‌های گذشته، هر زمان سهام شرکت‌های خودروساز با رشد مواجه شده، کلیت بازار نیز با رشد مواجه شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید