• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111090
+
-

روزشمار پایان تحریم تسلیحاتی

روسیه: مانعی برای فروش سلاح به ایران وجود نخواهد داشت

تحریم
روزشمار پایان تحریم تسلیحاتی

از امروز فقط 24روز تا پایان تحریم تسلیحاتی ایران باقی مانده، این نه فقط متن صریح قطعنامه 2231شورای امنیت است بلکه موضع‌گیری علنی مقامات کشورهای جهان به شمار می‌رود؛ حتی آمریکایی‌ها که 3 روز قبل مدعی بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده‌اند کماکان در سایت وزارت خارجه خود از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در روز 27آبان اظهار نگرانی می‌کنند.
روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه‌ روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه در رابطه با اقدامات ضدایرانی واشنگتن اعلام کرد که مسکو تحریم‌های برنامه‌ریزی‌شده آمریکا برای همکاری با ایران را غیرقانونی درنظر خواهد گرفت و کلیه محدودیت‌های موجود در رابطه با فروش تسلیحات نظامی به ایران در تاریخ 18اکتبر سال‌جاری (27مهرماه) متوقف خواهد شد، دقیقاً همانطور که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران آمده است.

کنایه سنگین لاوروف به ترامپ
لاوروف با اشاره به ضرب‌المثل «فیل در فروشگاه ظروف شکستنی» گفت: من می‌دانم که فیل نماد حزب جمهوریخواه است اما نباید جهان را به‌عنوان فروشگاه ظرف و ظروف شکستنی در نظر بگیرید.
لاوروف در این مصاحبه که سراسر کنایه‌های تند و تیز به مقامات آمریکایی است با بیان اینکه اعمال تحریم‌های یکجانبه که مورد تأیید سازمان ملل قرار ندارد، اقدامی کاملاً غیرقانونی است تأکید کرد: البته من نمی‌توانم به‌جای آمریکایی‌ها صحبت کنم، زیرا آنها چیزهای عجیب و غریب زیادی را به زبان می‌‌آورند، من فقط می‌توانم نیاز به احترام به سلسله‌مراتب در دولت ایالات متحده را به آنها یادآوری کنم، برای اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، شخصاً تفاهمنامه رسمی درباره خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کرده است، بنابراین، از آن لحظه به بعد، آمریکایی‌ها حق رأی خود را که قبلاً به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان برابر در توافقنامه هسته‌ای از آن برخوردار بودند، از دست دادند.
لاوروف با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران یک کنایه دیگر به آمریکایی‌ها زد و یادآور شد: رفتار واشنگتن به‌اصطلاح معروف انگلیسی شباهت دارد که می‌خواهد کیک بخورد و در عین حال آن را دست‌نخورده نگه‌دارد، آنها به‌طور رسمی از برجام خارج شده‌اند، در قطعنامه شماره 2231شورای امنیت سازمان ملل آمده است که هر اقدامی برای بازگرداندن رژیم تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند توسط یکی از اعضای برجام آغاز شود و ایالات متحده دیگر عضو برجام نیست و چنین حقی ندارد. البته آمریکایی‌ها همیشه تحریم‌هایی را در سراسر جهان اعمال می‌کنند و گاهی اوقات هیچ دلیلی برای آنها وجود ندارد.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران هیچ پیامد سیاسی یا عملی برای همکاری مسکو با تهران در پی نخواهد داشت.
براساس قطعنامه 2231از روز 27آبان ایران قادر خواهد بود انواع سلاح‌های سبک و حتی تانک، جنگنده و بالگرد بخرد یا بفروشد، البته خرید و فروش اقلام نظامی و دفاعی تابعی از سازوکارها و نیازهای نظامی و تجاری است با این حال به‌نظر می‌رسد چین و روسیه برای فروش تجهیزات نظامی بی‌میل نیستند.
مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل هم روز دوشنبه در واکنش به تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم‌های جدید علیه ایران، تأکید کرد: آمریکا هرگز بازگشت قطعنامه‌های منقضی شده را نخواهد دید، چراکه آنها براساس حقوق بین‌الملل دیگر وجود ندارند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم روز دوشنبه در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا با بیان اینکه آمریکا هر فشاری را که می‌توانسته بر ایران وارد کرده است گفت: آنها امیدوار بودند که این تحریم‌ها مردم ما را به زانو درآورد. اما این اتفاق نیفتاد.
هنگامی که ظریف در حال گفت‌وگو در شورای روابط خارجی آمریکا بود همتای آمریکایی‌اش در تدارک برگزاری نشستی برای اعلام تحریم‌های تازه علیه ایران بود، تحریم‌هایی که این بار معاونان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و برخی شرکت‌ها و نهادهای صنعتی ایران را هدف قرار داده است. در این دور از تحریم‌ها محمدرضا دزفولیان (در ارتباط با شرکت ماموت دیزل)، اصغر اسماعیل‌پور (در ارتباط با صنایع هوایی ایران)، بهزاد فردوس (در ارتباط با گروه صنعتی ماموت)، مهرزاد فردوس (در ارتباط با گروه صنعتی ماموت)، حمیدرضا قدیریان، محمد قنادی مراغه (در ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران)، محمد غلامی (در ارتباط با گروه صنعتی شهید همت)، بهروز کمالوندی (در ارتباط با سازمان انرژی اتمی)، جواد کریمی ثابت (در ارتباط با سازمان انرژی اتمی)، پژمان رحیمیان (در ارتباط با سازمان انرژی اتمی) و احمد اصغری شیوایی به لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شده‌اند.

واکنش ایران به تحریم‌ها
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا علیه این سازمان به ایسنا گفت: این اقدام آمریکا هیچ تأثیری در روند فعالیت‌های هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ندارد. بهروز کمالوندی افزود: برخی افراد معرفی شده مرتبط با سازمان انرژی اتمی قبلا نیز تحت تحریم آمریکا بوده‌اند. به علاوه اگر آمریکا مدعی بازگرداندن تحریم‌های گذشته است چه نیازی داشت که این اسامی را جداگانه در لیست تحریم قرار دهد؟! بنابراین این اقدام برای فرار آمریکا از شکست‌های پی‌در‌پی سیاسی در صحنه بین‌المللی و انزوای بین‌المللی بعد از تلاش‌های بی‌فرجامش برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی است. وی در پاسخ به اینکه آمدن نام شما در لیست تحریم آمریکا چه تأثیری بر روند کار یا سفرها و غیره می‌گذارد؟  گفت: سفرها و کارهای ما متاثر از این موضوع نیست چرا که اساسا کار ما ارتباطی با آمریکا نداشته و هیچ‌یک از ما حساب بانکی در این کشور و اصولا در خارج از کشور نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید