• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111055
+
-

در حاشیه سیاست

  آذری جهرمی نامزد اعتدال و توسعه می‌شود؟!
سیدمحمدجواد ابطحی، از چهره‌های اصولگرا و عضو جبهه پایداری درباره نامزد مورد حمایت دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری  1400 به نامه‌نیوز گفت: دولت نمی‌تواند نامزد داشته باشد چون دخالت در انتخابات محسوب می‌شود، اما حزب اعتدال و توسعه در ظاهر نام آقای آذری جهرمی را مطرح می‌کند. او جوان و مورد اعتماد آقای واعظی و نوبخت است و تصمیمات متهورانه‌ای هم می‌گیرد، اما احتمال آنکه تأیید صلاحیت شود خیلی کم است؛ بنابراین آنها کس دیگری را به‌عنوان نامزد اصلی خود درنظر دارند. ابطحی می‌افزاید: آقای ظریف مطلوب آنهاست اما خود آقای ظریف نمی‌آید. او می‌داند وضعیت دولت به لحاظ اقتصادی خیلی به هم ریخته است؛ بنابراین جمع کردن آن راحت و آسوده نخواهد بود؛ بنابراین با یک حساب دو دو تا چهار تا قطعا نامزد انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌شود.

  حسن روحانی پس از پایان دولت کجا می‌رود؟
اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره جایگاه حسن روحانی پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری به اعتمادآنلاین گفت: آقای حسن روحانی بعد از پایان دوره هشت‌ساله دولتش حتماً درون نظام باقی خواهد ماند. اساساً ایشان مخصوصاً بعد از آغاز دوره دوم در سال ۹۶، طوری رفتار کردند که همچنان به‌عنوان یکی از چهره‌های نظام در عرصه‌های دیگر مورد توجه باشند. بروجردی افزود: به همین دلیل روحانی بعد از خروج از پاستور به‌احتمال زیاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود و ترجیح شخصی‌اش این خواهد بود که در فضای امنیتی مشغول فعالیت شود چرا که ایشان اساساً هیچ‌گاه به‌طور پررنگ در فضای سیاسی و تحرکات مرسوم جریان‌های سیاسی ورود نکرده‌ و چه در دوران جنگ و چه پس از آن، در کارهای لجستیکی و امنیتی مشارکتی جدی داشته است. بنابراین بعید است وارد مسائل سیاسی روز شود.
 
روایت رفیقدوست از همکاری کره‌شمالی با ایران
محسن رفیقدوست، وزیر سپاه در دوران دفاع‌مقدس با بیان خاطره‌ای از سفرش به سوریه برای تامین مهمات مورد نیاز رزمندگان در عملیات والفجر ۸، به ایرنا گفت: «در هواپیما به‌خودم گفتم اگر دست خالی برگردی هم جنگ و هم آبرویت را باخته‌ای.» رفیقدوست درباره همکاری کشورها با ایران در زمینه تامین مهمات گفت: «تنها کشوری که از ابتدای جنگ به شکل مستقیم به ما سلاح می‌فروخت کره‌شمالی بود چون خیلی برای شوروی تره خرد نمی‌کرد سلاح‌های تولید خودشان را به ما می‌داد.» وی افزود: «در مورد کشورهایی که به‌عنوان واسطه ما برای خرید تجهیزات نظامی از کشورهای بلوک شرق عمل می‌کردند در ابتدای کار با هیأتی از افسران لیبیایی یا افسران سوری به این کشورها می‌رفتیم. «لیست برای من بود و من در جلسه می‌نشستم و آنها معامله می‌کردند، قرارداد می‌بستند ولی کشتی را من می‌فرستادم که سلاح‌ها را بیاورد.» وزیر سپاه در دوره جنگ درباره پذیرش قطعنامه ۵۹۸، گفت: موافق پذیرش قطعنامه از سوی امام (ره) بودم اما در فتح خرمشهر موافق ادامه جنگ بودم چون باور داشتم اتفاقی نیفتاده و ما فقط یک شهرمان آزاد شده و دشمن در اهدافش تغییری ایجاد نکرده است. مسئله دیگر اینکه دشمن از نقاط حساس مرزی کشور ما خارج نشده بود.

  ارتش و سپاه اختلاف دارند؟
سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع‌مقدس در برنامه چهل ستون در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف ارتش و سپاه گفت: اولا اختلافی وجود ندارد، اگر اختلافی داشتیم حتما در جنگ شکست می‌خوردیم. سردار شکارچی افزود: سازمان منافقین که امکان کار نظامی و سخت علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد و امروز زیر چتر نظام سلطه است، دارند تلاش می‌کنندکه سوژه‌ای به نام اختلاف بین ارتش و سپاه ایجاد کنند. وی درباره چرایی دامن زدن دشمن به این موضوع، اظهار داشت: چون ارتش و سپاه یک دژ مستحکم غیرقابل عبور و نفوذ هستند و اختلاف می‌تواند این دژ نفوذناپذیر را، نفوذپذیر کند به همین دلیل هم دشمن بیکار نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید