• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11105
+
-

اوج جنگ لفظی ایران و عربستان

تنش لفظی بین مقامات ایران و عربستان بالا گرفته است. از طرف سعودی‌ها (محمد بن سلمان ولیعهد) در روزهای اخیر اظهارات تند و تیز علیه ایران شنیده شده و هر بار بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران جواب او را تندتر می‌دهد. در حاشیه این جنگ لفظی سطح بالا، سفرای ایران و عربستان در اردن با هم مصافحه کردند که از پیش برنامه‌ریزی شدن آن مشخص نیست.
محمد بن سلمان اخیرا به آمریکا رفته و در مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی اتهاماتی به ایران وارد کرده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان تازه ولیعهد عربستان او را کج‌اندیش خواند و مصاحبه او را با نشریه آمریکایی تایم از سر خامی و با شوقی کودکانه توصیف کرد.
بن سلمان در این مصاحبه دو رژیم عربستان و اسرائیل را دارای منافع و دشمنان مشترکی مانند ایران دانسته بود.
قاسمی در این رابطه اظهار داشت: جاه‌طلبی ولیعهد بداندیش سعودی از حد و اندازه برون شده است و می‌رود تا به یک بیماری لاعلاج و مزمن بدل شود. او در جنگ قدرت درون خاندان سلطنتی و برای جلب حمایت آمریکا و اخیرا رژیم اشغالگر قدس در کنار پرداخت میلیاردها دلار از ثروت مردم خود، به بیان هر سخن مضحک و البته شرم آوری نیز مبادرت می‌ورزد.

تازه از راه رسیده جویای قدرت

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با ادبیاتی تند و شدید اللحن، بن سلمان را خطاب قرار داد و او را تازه از راه رسیده جویای قدرت و نام توصیف کرد.
به گفته قاسمی این سخنان نشان می‌دهد بن سلمان نه تاریخ خوانده است، نه جغرافیا می‌داند و نه دوست و نه دشمن را از هم باز می‌شناسد.
اظهارات یک هفته قبل بن سلمان هم بهرام قاسمی را در وزارت خارجه ایران مجبور به واکنش تند کرد.
ولیعهد عربستان در مصاحبه با وال استریت ژورنال از احتمال جنگ با ایران در 15سال آینده سخن گفته بود.
بهرام قاسمی این اظهارات بن سلمان را ژاژخایی و گستاخی از طرف ولیعهد جوان و خام‌اندیش و تجربه نیاموخته سعودی توصیف کرد و گفت: این نو رسیده خام‌اندیش که هنوز باد به دِماغ دارد، یا نمی‌داند جنگ چیست یا تاریخ نخوانده است و یا شوربختانه با بزرگی به صحبت ننشسته است. خردمندانه‌تر آن است عقلای قوم و تجربه آموختگان سعودی به وی بیاموزند چگونه بزرگ‌تر از او که ادعای سروری جهان عرب داشت و خود را سردار قادسیه می‌خواند و شرق و غرب و عرب پشتیبانش بودند در مقابل اراده مردم دلیر و بزرگ این مرز و بوم به خاک ذلت نشست. سخنگوی وزارت خارجه ایران یک بیت شعر را هم برای ولیعهد سعودی فرستاد و از فارسی دانان دربار سعودی خواست این بیت سعدی بزرگ را برای او به دقت ترجمه کنند که: هلاک خویشتن می‌خواهد آن مور، که خواهد پنجه کردن با عقابی.
مجله تایم اخیرا عکس بن سلمان را روی جلد خود قرار داد اما در عین حال نسبت به باور پذیری اظهارات و عقاید او ابراز تردید کرده بود.
بن سلمان در بخشی از مصاحبه‌اش با تایم ایران را مسبب اصلی مشکلات خاورمیانه دانست اما در عین حال ادعا کرد ایران تهدیدی برای عربستان محسوب نمی‌شود چون اقتصاد ایران از عربستان کوچک‌تر است.  ایران و عربستان از دی‌ماه 94یعنی با اعدام شیخ النمر و هجوم برخی معترضان به سفارت عربستان در تهران در قطع رابطه دیپلماتیک قرار دارند.
با این حال قبل از آن و از فروردین سال 94 با حمله ائتلاف سعودی به یمن اختلاف نظرهای دو کشور درباره مسائل منطقه به شدت بالا گرفته بود. ایران و سعودی درباره مسئله سوریه در دو جبهه مقابل قرار گرفته بودند. تنش لفظی بین دو کشور چنان بالا گرفت که اخیرا ولیعهد سعودی پا را از خط قرمزها فراتر گذاشته و به رهبر معظم انقلاب اهانت کرد.  از سوی دیگر نزدیک شدن سعودی‌ها به رژیم اشغالگر صهیونیستی و فراموشی مسئله فلسطین موجب انتقادهای شدید ایران از آن کشور مسلمان شد. ادامه این تنش لفظی مشخص نیست تا کجا ادامه پیدا می‌کند. اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در تبیین دیپلماسی منطقه‌ای ایران بر همکاری همه کشورها با یکدیگر برای تأمین امنیت منطقه تأکید دارد.

   تراژدی غم‌انگیز سیاست سعودی

بهرام قاسمی تاکید کرد: هشدار می‌دهیم همه توطئه‌های تفرقه افکنانه سالیان اخیر در میان کشورهای اسلامی و ایجاد و گسترش گروه‌های تروریستی و افراط گرا همانند داعش و همزادان آن، با هدف بروز نفاق و انشقاق در جهان اسلام و فراموشی تدریجی آرمان فلسطین و ایجاد حاشیه امن برای رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی طراحی و اجرا شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست های دوران اخیر سعودی ها یک تراژدی بسیار غم انگیز است که کشوری اسلامی با آن همه ادعاهای پر طمطراق خود را تا سطح یک مجیزگوی رژیم اشغالگر قدس تنزل دهد. قطعا این مذلت و خود زنی فرجام شومی برای مسببان این عقبگرد تاریخی به همراه خواهد داشت و به عنوان ننگی بزرگ برای عربستان در روند تحولات جهان اسلام ثبت خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید