• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11100
+
-

رئیس سازمان انرژی اتمی:

ضرب شست ویژه برای برهم‌زنندگان برجام داریم

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته برجام برای شکست‌ناپذیری تدوین شده است

هسته ای
ضرب شست ویژه برای برهم‌زنندگان برجام داریم

هشدارهای مقامات کشورمان با نزدیکی مهلت تصمیــــم برجامی رئیس‌جمهور آمریکا افزایش می‌یابد. پس از اظهارات وزیر دفاع کشورمان در کنفرانس امنیتی مسکو، این‌بار رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به دولت آمریکا تأکید کرد: «درصورت خروج آمریکا و عقب‌نشینی اروپا و قدرت‌های بزرگ دیگر از برجام به‌گونه دیگری عمل کرده و ضرب شست ویژه‌ای به برهم‌زنندگان نشان خواهیم داد.» اظهارات علی‌اکبر صالحی و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل حکایت از آن دارد که تصمیم اروپایی‌ها نقش مهمی در این مواجهه دارد و آمریکا به‌دنبال انداختن بخشی از بار خروج از توافق بر دوش اروپاست. هیلی در یک سخنرانی با تکرار ادعاهای قبلی علیه ایران گفته: «برجام به‌گونه‌ای طراحی شده که راحت شکست نخورد؛ آمریکا نیز به‌دنبال تعامل است اما توافق بد را نیز قبول ندارد. همچنان منتظر هستیم اروپا برجام را اصلاح کند.» این در حالی است که صدراعظم آلمان طی روزهای آینده سفری به آمریکا خواهد داشت. خبرگزاری رویترز گزارش داده که توافق هسته‌ای ایران و روابط تجاری ازجمله اصلی‌ترین محورهای دیدار آتی مرکل و ترامپ عنوان شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌علت تبعات حقوقی خروج از برجام یا آثار منفی بین‌المللی چنین تصمیمی، برخلاف شعارهای انتخاباتی خود تاکنون 3بار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرده است. ترامپ قرار است تصمیم خود درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها و ادامه اجرای برجام را روز 12مه (22اردیبهشت) اعلام کند. آمریکا از همین یک‌ماه قبل تهدیدهای خود درباره این تصمیم را آغاز کرده است.
علی‌اکبر صالحی که در جریان تحریم‌های هسته‌ای سال91 قبل از همه گشایش در تحریم‌ها را به مردم نوید داده بود، در جریان دیدار با کارکنان سازمان انرژی اتمی، سال پیش رو را برهه‌ای حساس در عمر 40ساله نظام جمهوری اسلامی برشمرده و گفته: «طی 3 تا 4ماه آینده گردنه‌های بسیار مهمی در عرصه بین‌المللی داریم که باید از آن به نحو مطلوبی عبور کنیم و این امر تنها با وفاق ملی، همدلی، همزبانی و صرف‌نظر از مسائل اختلاف‌برانگیز محقق خواهد شد.»

سال پرچالش برای ایران

به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه سال‌97، سال پرچالشی برای کشورمان در عرصه بین‌المللی خواهد بود، افزود: ما در این سال در گردنه ترامپ قرار داریم، فردی تاجرمسلک که علم تجارت را وارد علم سیاست کرده و با تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی سعی بر این دارد تا آرای خویش را در عرصه بین‌الملل به پیش ببرد. ازجمله همین مسئله مذاکره با کره‌شمالی است که با وجود آنکه به ظاهر کره شمالی در یک توازن بازدارندگی قرار دارد، اما دورنمای مذاکرات این دو کشور در فضایی مبهم و پیچیده قرار گرفته که نتایج آن برای کشور ما هوشیاری و بیداری مضاعفی را در عمل و در تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور می‌طلبد.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در آستانه 20فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای بر این نکته تأکید کرد که «وظیفه ما در سازمان انرژی اتمی آمادگی برای برگشت‌پذیری است. یک هزار و ٤٤سانتریفیوژ ما در فوردو نصب هستند ولی در خلأ هستند و گازدهی نمی‌شوند، ما می‌توانیم در عرض 4روز گازدهی کرده و غنی‌سازی‌ ٢٠ درصد را انجام دهیم.» صالحی با اشاره به تلاش‌ها و زحمات بی‌شماری که برای توافق برجام صورت گرفته است، تأکید کرد: دشمنان باید بدانند که در شرایط برگشت‌پذیری برجام -با وجود اینکه هیچ‌گاه به‌دنبال چنین شرایطی نیستیم- شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و زمانی که مسئولان بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه‌ای برای برهم‌زنندگان این توافق خواهیم داشت.

مواضع غیرمنصفانه داخلی

او در این بخش از سخنانش با اشاره به برخی مواضع غیرمنصفانه داخلی از سوی مخالفان برجام خاطرنشان کرد: ‌ای‌کاش مسائل در کشور با لحاظ کردن انصاف مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا توافق برجام را بدترین معاهده برای کشور خود می‌داند، عده‌ای در داخل در حال تکذیب و یا تخفیف این دستاورد و به‌طور کل تلاش‌ها و پیشرفت‌های دانشمندان ما هستند و با طرح مسائل شبهه‌برانگیز سعی دارند بذر ناامیدی را در جامعه بپاشند درحالی‌که عبور از بحران‌های پیش روی کشور نیازمند وفاق ملی و همبستگی تمامی جبهه‌های سیاسی داخل کشور است.

رونمایی دستاوردهای هسته‌ای در حوزه اکتشاف و استخراج

رئیس سازمان انرژی اتمی در آستانه ٢٠ فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای درباره رونمایی از دستاوردهای جدید گفت: امسال شاهد دستاوردهای چشمگیر و افتخارآفرینی خواهیم بود. برای مثال، ما تا به امروز برای حوزه سلامت 3 نوع سانتریفیوژی که در بازار به‌طور عادی پیدا نمی‌شود که بتوان خرید را ساخت و توانستیم این سانتریفیوژها که اساس برخی از کارخانجات حوزه سلامت مثل واکسن‌سازی‌ و یا ساخته داروهای جدید است، مثل سانتریفیوژهای اولترا و سانتریفیوژهای توبولار را برایشان بسازیم. سازمان انرژی اتمی همچنین احداث 2نیروگاه جدید در بوشهر را در حال انجام دارد که همکاران پرتلاش ما در بوشهر در حال پیشبرد آن هستند. ضمن آنکه در زمینه اکتشاف و استخراج هم دستاوردهای خوبی برای ملت عزیز ایران داریم که همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای بخشی از آن در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. وی درباره رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) گفت: طراحی مفهومی و طراحی پایه رآکتور پایان یافته و کارشناسان چین، آمریکا و ١+٥ آن را تأیید کرده و مهر زده‌اند و طراحی مفهومی رآکتور ما دارای مهر استاندارد یک کشور پیشرفته است و امیدواریم ظرف 3 سال آینده شاهد راه‌اندازی رآکتور باشیم.

اعتراف هیلی به بزرگی و شکست‌ناپذیری برجام

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل بامداد جمعه با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران، مدعی شد: مخالفت واشنگتن با توافق هسته‌ای بر مذاکره با کره‌شمالی اثر مثبت دارد. او طی سخنرانی در همایش «چالش‌های اداره جهانی» در دانشگاه دوک، مدعی شد: «توافق هسته‌ای ایران آنچنان بزرگ طراحی شده است که به این راحتی شکست نخورد. برای سال‌ها نه فقط آمریکا، بلکه متحدان ما در اروپا به‌منظور حفاظت از توافق هسته‌ای، آزمایش‌های موشکی ایران، حمایت از تروریسم و سرکوب مردم ایران را نادیده گرفتند». هیلی در پاسخ به این سؤال که چگونه بعد از خروج آمریکا از برجام و باقی‌ماندن اروپا در آن، واشنگتن می‌خواهد ایران را مقصر جلوه دهد، گفت: «بیایید به واقعیت‌ها نگاه کنیم. ایران یک کشور ثبات‌زدا بود و جامعه بین‌المللی تصمیم گرفت که برای یافتن راه‌حل در این‌باره، با اتحاد خود اقدامی انجام دهد. آنها به ایران 100میلیارد دلار دادند و گفتند که خوب رفتار کن. آنها به ایرانی‌ها گفتند که در اماکنی از قبیل پایگاه‌های نظامی و دانشگاه‌هایی که روی برنامه هسته‌ای کار می‌کردند، خواهان بازرسی هستند اما به آنها فرصت 28روزه می‌دهند.». این مقام آمریکایی مجددا با متهم‌کردن ایران به ارسال سلاح به یمن، مدعی شد: «همچنین فرض بر این بوده که آنها نباید هیچ‌گونه سلاحی به هیچ‌یک از همسایگان‌شان بفرستند و بفروشند اما ما می‌دانیم که آنها برای حوثی‌ها در یمن سلاح می‌فرستند. خب شما بگویید آیا ما در توافقی باقی بمانیم که آنها پول ما را بگیرند و به نقض‌های خود ادامه دهند؟ دبیرکل سازمان ملل گزارشی منتشر و این نقض‌ها را لیست کرده است. ما می‌توانیم مثل اروپایی‌ها باشیم و چشمان‌مان را ببندیم و بگوییم نمی‌خواهیم این موضوعات را ببینیم. علاوه بر اینکه ما می‌دانیم بند غروب آفتابی هم در توافق وجود دارد که ظرف 10تا 15سال آینده به پایان می‌رسد و همین حالا هم 3 سال از توافق گذشته است. آیا شما با چنین شرایطی احساس راحتی می‌کنید؟ یا اینکه ما به گزینه دیگری نگاه کنیم».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید