• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 مهر 1399
کد مطلب : 110901
+
-

زاکربرگ: مرگ آیفون نزدیک است

مدیرعامل فیس‌بوک در یک گفت‌وگوی یوتیوبی از حذف تلفن‌های هوشمند با ورود عینک‌های واقعیت مجازی به دنیای فناوری خبر داد

فناوری
زاکربرگ: مرگ آیفون نزدیک است


زهرا خلجی ـ خبرنگار

معرفی اپل واچ6 و اعلام قیمت PS5سونی مهم‌ترین اخبار تکنولوژی هفته گذشته بود. در رویدادهای هفته گذشته اخبار مربوط به ویژگی‌های جدید اپل واچ، پردازنده آیفون 12، نسخه iOS  14و مشکلات پیش خرید PS5 نشان از پیشرفت جالب دیگری در دنیای فناوری داشت. در همین زمینه «مارک براونلی» یکی از یوتیوبرهای محبوب با «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس بوک مصاحبه‌ای جذاب و کوتاه راجع به بخش بسیار خاصی از فناوری ترتیب داد؛سخت افزار.
شنیدن نام فیس بوک و زاکربرگ موضوعاتی نظیر حریم خصوصی کاربر و سوءمدیریت داده‌های شخصی، اقدامات مشکوک تجاری و... را به ذهن متبادر می‌کند. اما موضوع این گفت‌وگو فارغ از اینها و متمرکز روی آینده واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بود. زاکربرگ در طول این گفت‌وگو بدون اشاره دقیق، توضیح داد چرا مرگ گوشی‌های موبایل و مشخصا آیفون‌ها نزدیک است.
مدتی است اخباری از شرکت اپل درباره تولید عینک‌های واقعیت افزوده به بیرون درز کرده است. طبق این شایعات این دستگاه‌ها ابتدا با گوشی آیفون کار خواهند کرد و دقیقا مانند اپل واچ نیاز به اتصال بی‌سیم به گوشی دارند. اما اپل باید پیش از اینکه دیگران با ایده‌های مشابه، گوی سبقت را از او بربایند این فناوری را توسعه دهد، چرا که به گفته زاکربرگ نسخه‌های آینده عینک واقعیت افزوده ممکن است نیازی به جفت شدن با یک تلفن هوشمند نداشته باشد. اگر دستگاهی که به‌نظر یک عینک عادی است به اندازه کافی قدرت دارد که بتواند هر هولوگرامی را مقابل چشم شما بیاورد، نباید برای دیدن صفحه نمایش و تعامل با برنامه‌ها نیازی به یک صفحه نمایش فیزیکی دیگر در جیب خود داشته باشید. به‌نظر می‌رسد این همان چیزی است که زاکربرگ برای آینده عینک واقعیت افزوده تصور می‌کند و قصد دارد تلاش‌های خود را روی آن متمرکز کند. به گفته او جهان هر 15سال به یک پلتفرم مهم و جدید در دنیای فناوری بر می‌خورد. هر یک از آنها تجربه‌ای جدید و نو برای برقراری ارتباط بهتر و وفادارانه‌تر با مردم و مشاغل و مواردی که در سراسر جهان برای ما مهم است فراهم می‌کند. زاکربرگ گفت: گوشی‌های هوشمند بسیار شگفت انگیز هستند. بعضی از آنها مانند یک کامپیوتر فوق‌العاده عمل می‌کنند اما این پایان راه نیست. او در مورد پلتفرم‌های نسل بعدی گفت: واقعیت مجازی و تقویت شده یعنی با یک فناوری پیشرفته حس حضور برای شما فراهم شود. یعنی واقعا احساس کنید در جایی با یک شخص دیگر هستید و تمام احساسات مختلف که به‌طور معمول با آن همراه است را تجربه کنید. واقعیت مجازی و افزوده در واقع به ذهن شما این امکان را می‌دهد که باور کنید در جای دیگری هستید. این دستگاه‌ها قادر خواهند بود افراد و اشیا را در زمان واقعی فرافکنی و حواس دیگری ازجمله شنوایی و لامسه را درگیر کنند.
اما نکته مهم گفته‌های زاکربرگ این است که او تصور می‌کند در آینده لزوما به صفحه نمایش نیازی نخواهد بود. وی بدون ذکر نام تلفن‌های هوشمند، گفت: اگر عینک واقعیت افزوده پیشرفته‌ای داشته باشیم، دیگر به صفحه نمایش‌های کوچک جیبی نیازی نیست. البته او تأکید کرد که اپل و دیگران ممکن است روی دستگاه‌های واقعیت افزوده کار کنند اما هیچ‌کس به اندازه فیس بوک روی این فناوری سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
اپل نیز ممکن است تفکراتی مانند زاکربرگ داشته باشد و به همین دلیل قصد دارد پیش از آنکه دیگران با طراحی‌های جالب‌تر دستگاه پیشرفته‌ای وارد بازار کنند، عینک واقعیت افزوده خود را به خوبی ارائه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید