• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 مهر 1399
کد مطلب : 110900
+
-

امروز اعتدال پاییزی اتفاق می‌افتد

امروز ساعت 5بعدازظهر تابش نور خورشید در نیمکره‌شمالی و جنوبی یکسان می‌شود

امروز اعتدال پاییزی اتفاق می‌افتد


 عمادالدین قاسمی‌پناه ـ خبرنگار



اعتدال پاییزی امروز سه‌شنبه ساعت 5بعدازظهر به وقت تهران اتفاق می‌افتد.
به‌گزارش ساینس‌آلرت، این اعتدال که به‌معنای آمدن پاییز، سرد شدن هوا و روزهای کوتاه‌تر است، در نیمکره‌شمالی که حدود 90درصد از جمعیت زمین را در خود جای داده است، احساس می‌شود. این در حالی است که در نیمکره‌جنوبی این شرایط معکوس می‌شود و هوا به سمت گرم شدن و آمدن بهار می‌رود.
جیمز اودونوگو، دانشمند نجوم در آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، برای نشان دادن رابطه اعتدال‌ها و انقلاب‌های اقلیمی طرحی را به نمایش گذاشته است که به‌طور خلاصه نحوه کار این رویدادها را نشان می‌دهد.
این انقلاب‌ها و اعتدال‌ها در نتیجه شیب‌محوری زمین اتفاق می‌افتد. شیب‌محوری، درجه‌ای است که سیاره زمین نسبت به خورشید متمایل می‌شود.محوری که زمین به دور آن می‌چرخد مستقیم نیست و حدود 23.5درجه نسبت به صفحه منظومه شمسی انحراف دارد. به همین دلیل، با چرخش این سیاره به دور خورشید، قسمت‌های مختلف زمین در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. این رویداد همان چیزی است که باعث می‌شود ما در کره زمین فصول مختلف را تجربه کنیم.
همچنین به همین دلیل، نیمکره‌شمالی و جنوبی در زمان‌های متفاوت فصول متفاوتی را تجربه می‌کنند. هنگامی که در نیمکره‌شمالی فصل زمستان اتفاق می‌افتد، نیمکره‌جنوبی بیشتر به سمت خورشید متمایل می‌شود و بالعکس.
در عین حال، زمین نیز به‌طور مداوم در حال چرخش است تا گرمایش را به‌طور یکسان دریافت کند. درست مانند سیخ دستگاه بریان‌کننده مرغ که مرغی به اندازه زمین را می‌چرخاند تا همه اطراف مرغ به یک اندازه حرارت ببیند.
بیشترین تأثیر شیب‌محوری در هنگام انقلاب‌ها احساس می‌شود، زیرا در این 2روز یک طرف کره زمین دورترین فاصله از خورشید را تجربه می‌کند و طرف دیگر به نزدیک‌ترین فاصله می‌رسد. در 21دسامبر (اول دی ماه)، نیمکره‌شمالی کمتر از 9ساعت، نور روز را دریافت می‌کند، درحالی‌که در همین روز نیمکره‌جنوبی بیش از 15ساعت از نور روز برخوردار است.
اودونوگو می‌گوید که در طول انقلاب تابستانی «نور خورشید در شدیدترین تابش خود است، زیرا فقط باید از یک ستون کوتاه از جو عبور کند.» به همین دلیل است که به‌طور کلی هوا در تابستان گرم می‌شود.
در 2زمان از سال که محور زمین به سمت خورشید، نه چندان متمایل و نه چندان دور است، یا به‌عبارتی تابش نور خورشید در نیمکره‌شمالی و جنوبی یکسان است، اعتدال‌ها اتفاق می‌افتد. در این 2روز، هر دوطرف کره زمین به‌طور یکسان به‌مدت 12ساعت نور خورشید و تاریکی را تجربه می‌کنند.
بنابراین اگر ساعت 5بعدازظهر امروز یا 1:30بعدازظهر به وقت UTC در استوا باشید، سایه شما در کمترین حد خود خواهد بود و خورشید هم تقریباً مستقیم بالای سر شما ظاهر می‌شود.
با این حال، این لحظه بدون سایه، بسیار کوتاه و زودگذر است، زیرا زمین با سرعت 107هزار و182کیلومتر بر ساعت به دور خورشید می‌چرخد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید