• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 31 شهریور 1399
کد مطلب : 110750
+
-

کاهش شدید خرید باتری خودرو

کاهش شدید خرید باتری خودرو

با وجود پیش‌بینی فعالان بازار و باتری‌سازان مبنی بر تثبیت قیمت باتری و تأثیر بازدارنده رقابت بر صعود قیمت، نرخ این کالا هم افزایش یافت و 80تا 90درصد گران شد تا در روزهایی که بازار قطعات یدکی خودرو التهاب و نوسانات قیمتی زیادی به‌خود می‌بیند و تهیه لاستیک با نرخ مصوب به معضلی برای مردم تبدیل شده، باتری هم از قافله رشد قیمت عقب نمانده باشد. با تقی علی اکبری، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری تهران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

بازار باتری خودروی کشور هم‌اکنون بدون اتکا به واردات چه وضعیتی دارد؟
واردات باتری به کشور هم‌اکنون با ممنوعیت روبه‌روست و اگر وارداتی هم انجام شود به شکل قانونی نیست اما در شرایط نبود منع قانونی نیز افزایش نرخ ارز، واردات باتری به کشور را فاقد صرفه اقتصادی کرده و امروز هیچ‌کس چنین کاری را انجام نمی‌دهد. خصوصا اینکه تولیدات داخلی چه از لحاظ کیفیت و چه میزان تولید، جوابگوی مصرف داخلی است. البته ظرف یک‌ماه اخیر تمام کارخانه‌های تولیدکننده باتری قیمت محصولاتشان را به شکل نجومی افزایش داده و حداقل به دوبرابر نرخ قبل رسانده‌اند. این ممکن است عاملی ترغیب‌کننده برای واردات باتری خارجی باشد و قاچاق را افزایش دهد. از خرداد امسال کم‌کم افزایش نرخ آغاز شد و در یک‌ماه اخیر به اوج رسیده است.

باتری‌های بی‌کیفیت و تقلبی از کجا وارد بازار می‌شوند؟
کیفیت تولیدات کارخانه‌های داخلی بسیار خوب است و این موارد نمی‌تواند تولید داخل باشد. از سوی دیگر میزان تولید هم جوابگوی بازار هست و واردات رسمی نداریم اما متأسفانه مواردی از واردات غیررسمی انجام می‌شود. باتری‌های تقلبی موجود در بازار همان‌هایی هستند که به‌صورت قاچاق وارد و در بازار کشور توزیع می‌شوند. البته این موارد زیاد نیست.

دلیل افزایش شدید قیمت را چه می‌دانید؟
مهم‌ترین عامل گرانی باتری افزایش نرخ ارز است. قیمت باتری زمستان پارسال 15درصد افزایش یافت اما بعد از این تاریخ با وجود نوسان زیاد نرخ ارز، تولیدکنندگان کالای تولیدی‌شان را با همان قیمت قبل تولید و عرضه کردند اما تداوم قیمت بالای دلار آنها را مجاب کرد که برای جبران هزینه‌ها دست به افزایش قیمت بزنند؛ گرچه نزدیک به 80درصد مواداولیه تولید باتری، داخلی است و تنها 20درصد با واردات تامین می‌شود. سرب و پلاستیک از مواداولیه‌ای هستند که در داخل کشور تهیه می‌شوند ولی قیمت این مواد هم افزایش زیادی داشته است. سرب با قیمت جهانی تغییر قیمت می‌دهد و با توجه به افزایش قیمت جهانی این فلز، در ایران هم گران به‌دست تولیدکنندگان می‌رسد. الان قیمت یک باتری فرسوده به 300تا400هزار تومان رسیده و نباید انتظار داشت قیمت نهایی تولید ثابت بماند.

وضعیت فعالیت واحدهای صنفی با توجه به افزایش هزینه و کاهش توان اقتصادی مردم چگونه است؟
بسیاری از واحدهای صنفی ما باتری نمی‌فروشند و فقط خدمات تعمیرات انجام می‌دهند و خدمات فروش باتری در ۳00-۲00واحد نمایندگی انجام می‌شود که آنها هم چون باتری را با قیمت جدید و گران می‌خرند ناچارند آن را با قیمت جدید به فروش برسانند. البته کارخانه‌ها جنس را به بنکدار می‌فروشند و افزایش قیمتی که در این میان اتفاق می‌افتد هم کم نیست. اما باتری چیزی نیست که صاحب خودرو بتواند ملاحظه و صرفه‌جویی کند و آن را نخرد، اگر ماشین روشن نشود و آن را هل بدهد ضرر و زیان آن بیشتر از خرید باتری است. اگر ماشین استارت نخورد، ناچار است باتری بخرد، پس باتری خریداری می‌شود اما طبیعتا فروش واحدها بسیار پایین آمده و اگر یک نمایندگی قبلا 100باتری می‌فروخت الان بیشتر از 40باتری نمی‌تواند بفروشد. در تعمیرگاه‌ها هم شرایط به همین صورت است اما این مختص صنف ما نیست، همه جا وضع کاسبی و درآمد خراب است. الان مردم می‌گردند ببینند کجا می‌توانند جنس را ارزان‌تر تهیه کنند تا پول زیادی ندهند، حتی خیلی از مردم برای خرید باتری به بنکدار مراجعه می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید