• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110666
+
-

زلزله در آفریقا

سینما
زلزله در آفریقا

 مسعودمیر- روزنامه‌نگار

همه‌‌چیز از روز سینما و آن پچ پچ‌های اطراف سینما شروع شد. مغازه دارهای اطراف و دستفروش‌های همسایه آفریقا می‌گفتند ظاهرا سینما را فروخته‌اند و احتمالا در چند روز آینده آن را می‌کوبند.
تجربه تلخ فروش سینماهای متروکه و تغییر کاربری بی‌سر و صدایشان سبب شد تا نگرانی از بروز فاجعه در آفریقا، رهایمان نکند. پیگیری این موضوع و تلاش برای رسیدن به خیال جمعی بابت سرپا ماندن آفریقا، محتوای این نوشته است.

 ساحل بیکران آتلانتیک
همه‌‌چیز نه از روز سینمای امسال یعنی 21شهریور 1399که از روزهای سیاه و سفید 56سال قبل شروع شد.
سینما آتلانتیک با سالنی بزرگ و وسعتی دلپذیر افتتاح شده بود. در سال 1343آتلانتیک یک سالن سینمای فوق العاده و لوکس به شمار می‌رفت و سایه این ابهت آنچنان بلند بود که سینمای تغییر نام یافته و یک‌بار در آتش سوخته آتلانتیک که با نام آفریقا و بالاتر از میدان ولیعصر در خاطر ما ثبت شده، با آن بالکن دوست داشتنی و تعداد خیره‌کننده صندلی هایش هنوز هم در زمره ممتازهای تهران است.

مالک آفریقا
سینما آتلانتیک در سال‌های بعد از انقلاب به سینما آفریقا تغییر نام داد و مالکیت آن در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفت. سینمای مصادره‌ای همواره جزو سالن‌های محبوب پایتخت بود و به‌خصوص در روزهای جشنواره به خاطر تعداد بالای صندلی هایش خیلی‌ها را به رؤیای تماشای فیلم در جشنواره فجر رساند.  البته تغییرات مختلف در بخش فرهنگی بنیاد موجب شد تا در نهایت، سینما آفریقا از لحاظ مالکیت در زیرشاخه مجموعه فرهنگی تفریحی شهید چمران(بولینگ عبده) تعریف شود و در کنار سینما جوان و تماشاخانه تهران، ازجمله ستون‌های استوار بنیاد در حوزه اماکن فرهنگی به شمار بیاید.

 تخریب؟ نه...
این میان تیتر نخستین نشان آرامش در حوالی آفریقا را به قلب ما سنجاق کرد. «قرار نیست سینما آفریقا تخریب شود اما بحث‌های انتقال مالکیت آن بسیار جدی است و احتمالا این سالن بسیار عظیم دیگر در اختیار بنیاد نخواهد بود. » این حرف‌ها را محمدرضا صابری که زمانی مدیریت سینما استقلال را در اختیار داشت و البته به گفت‌وگو هم تمایلی ندارد خیلی دوستانه به همشهری می‌گوید.

 از آفریقا بی‌اطلاعیم
 «من می‌دانم که آفریقا قرار است همچنان کاربری سینما داشته باشد و بنا نیست تخریبی در آن به جهت تغییر کاربری از سالن به پاساژ یا چنین چیزی انجام شود اما راستش را بخواهید نمی‌دانم چه برنامه‌ای برای این سینمای قدیمی شهر در سر مالکان آن هست.» این حرف‌ها را محمدقاصد اشرفی، رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران می‌گوید و با این نظر لااقل خیال مان برای در امان ماندن آفریقا از هجوم کاسبان و فروشندگان که چشم طمع به زمین مرغوب و موقعیت ممتاز این سینما دارند اندکی آسوده می‌شود.

 تقسیم آفریقا مجوز نمی‌خواهد
آخرین تلاش برای پیش‌بینی آینده آفریقا‌‌؛ این جزیره وسیع سینمایی پایتخت به حرف‌های یک منبع آگاه در سازمان سینمایی کشور ختم می‌شود که در اختیار همشهری قرار گرفته است. اصل کلام اینکه انتقال مالکیت سینما آفریقا از بنیاد مستضعفان به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نهایی شده و حوزه هنری هم برای این سینما خواب‌های بسیاری دیده است.
صحبت از تبدیل سینما آفریقا به مجموعه‌ای با چند سالن سینماست و البته نکته جالب اینکه برای این تغییرات و چندسالنه شدن سینما طبق مقررات، اصلا نیازی هم به دریافت مجوز از مراجع سینمایی وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید