• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11058
+
-

خروج دامداران از پارک ملی توران با هدف ارتقای حفاظت از یوز‌پلنگ ایرانی

رئیس پارک ملی توران شاهرود: تاکنون 3سامانه از 8سامانه عرفی پارک خریداری شده است

حیات وحش
خروج دامداران از پارک ملی توران با هدف ارتقای حفاظت از یوز‌پلنگ ایرانی

 رئیس پارک ملی توران شاهرود با تأکید بر اینکه مشارکت و حفاظت مردم بومی منطقه بسیار مؤثر است، گفت: با توجه به نقش و اهمیت حیات‌وحش در اقتصاد، مردم منطقه در سال‌های اخیر با مأموران اجرایی پارک ازجمله تهیه علوفه در قالب نذر طبیعت برای حیات‌وحش همکاری‌های خوبی داشتند. مردم هنگامی که وحوش را از پشت پنجره منازل خود بتوانند به‌راحتی مشاهده کنند به حفاظت از طبیعت ترغیب می‌شوند.

احمد رادمان در گفت‌وگو با مهر، افزود: برای حفاظت از حیات‌وحش به‌دنبال خالی کردن پارک ملی توران شاهرود از سامانه‌های عرفی هستیم. تاکنون از 8سامانه عرفی هسته مرکزی این پارک 3سامانه خریداری شده و خرید چهارمین سامانه نیز در دست اقدام است. بقیه سامانه‌های عرفی هم با رعایت کامل حقوق دامداران دارای پروانه با همکاری اداره کل محیط‌زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان و نماینده کمپین یوز خریداری خواهد شد.

سامانه عرفی ، به محدوده ای از مرتع اطلاق می شود که بهره برداران مرتع  با آنکه مالکیت این محدوده مثل سایر مراتع به دولت تعلق دارد و براساس پیشینه تاریخی حق  بهره برداری  از آن محدوده را دارند ،جوامع محلی اطراف مرتع نیز این حق را به رسمیت می شناسند.



فنس‌کشی برای حفاظت از یوزها

وی با بیان اینکه ۲۶ اسفندماه سال گذشته 3قلاده یوز در پارک ملی توران مشاهده شد، افزود: طی سال گذشته ۱۵ مرحله مشاهده یوزپلنگ به‌صورت مستقیم و توسط دوربین تله‌ای ثبت شد. همچنین محیط‌بان‌ها ۱۵بار موفق به مشاهده پلنگ به‌صورت مستقیم و توسط دوربین‌های تله‌ای در منطقه شدند که آخرین مرحله تصویر پلنگ در این منطقه ۲۰اسفند و در شرایطی که خود را به‌طور ماهرانه‌ای استتار کرده بود به ثبت رسید.

رئیس پارک ملی توران شاهرود با بیان اینکه پروژه فنس‌کشی محور مواصلاتی تهران- مشهد در منطقه عبور یوزپلنگ آسیایی در دست اقدام است، تصریح کرد: با همکاری پروژه یوز، اداره کل راه و ترابری و محیط‌زیست استان به فاصله ۴۰کیلومتر از میاندشت تا عباس‌آباد، چند تابلو و چراغ چشمک‌زن نصب‌شد.

از مسافران و زائران حرم علی‌بن موسی الرضا(ع) هم انتظار می‌رود در این محدوده با سرعت مطمئن تردد کنند تا آسیبی به آخرین بازمانده‌های یوزها وارد نشود.

او درباره جاده بردسکن نیز، افزود: به‌علت حساسیت منطقه پارک ملی توران شاهرود قرار نیست جاده جدیدی در این منطقه احداث شود؛ چراکه به‌دلیل وجود گونه‌های مختلف جانوری، محیط‌زیست به‌شدت مخالف عریض شدن جاده است و تنها در این نقطه اقدامات بهسازی انجام‌شده است.



مکث

کمک خیرین باعث کاهش اثرات منفی خشکسالی بر حیات‌وحش می‌شود



 رئیس پارک ملی توران شاهرود با اشاره به اینکه خشکسالی‌های پی‌درپی باعث کاهش جمعیت حیات‌وحش این پارک در سال‌های اخیر شده است، گفت: کمک خیرین در کاهش اثرات منفی خشکسالی و ازدیاد جمعیت وحوش مؤثر است.  احمد رادمان افزود: با نگاهی به آمارها در مقایسه با ۱۰ سال اخیر به‌دلیل وقوع خشکسالی در منطقه با کاهش قابل توجه زاد و ولد وحوش مواجه هستیم و طی این مدت تنها توانستیم جمعیت موجود را حفظ کنیم. او با بیان اینکه جمعیت گورخر آسیایی طی پایش تابستان ۹۶ به نسبت 10سال پیش دوبرابر شده است، افزود: بزرگ‌ترین مشکل پارک ملی توران تامین آب در منطقه است که با کمک خیرین این مشکل تا حد مطلوبی برطرف شد. به گفته رادمان، با خرید ۱۰ تن علوفه از سوی اداره کل محیط‌زیست استان سمنان و ۱۰ تن علوفه از سوی خیرین، بخشی از اثرات منفی خشکسالی و کمبود علوفه در منطقه جبران شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید