• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 10 شهریور 1403
کد مطلب : 234072
+
-

شناسایی 15قلاده یوز در«توران» و «یوزکنام»

معاون محیط ‌زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست گفت: 8توله و 4قلاده یوز ماده در منطقه توران و یک یوز ماده به نام «هلیا» با 2توله در منطقه یوزکنام پل ابریشم طی سال‌ جاری شناسایی شده‌اند.
حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا درباره یوزهای رؤیت شده در سال جدید اظهار کرد: در سال یک‌بار زیستگاه توران را پایش می‌کنیم. برهمین اساس دوربین‌گذاری 2‌ماه پیش صورت گرفت، اما هنوز چک کردن دوربین‌ها به پایان نرسیده است، ولی براساس آخرین اطلاعاتی که در چک دوم دوربین‌گذاری به‌دست آمده، 3 خانواده یوز در توران دیده شده‌اند. «مهشاد» با 4توله کوچک چند ماهه، «تلخاب» با 2توله حدود 1.5ساله و «هرب» با 2توله 1.5ساله همچنین یک قلاده تنها به نام «هیوا» در منطقه توران شناسایی شدند.
او ادامه داد: «فراز» که یوز نر است امسال هم رؤیت و عکسبرداری شد. علاوه بر این یک قلاده یوز مادر به‌ نام «هلیا» با 2 توله در منطقه حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم شناسایی شد. در مجموع به نسبت شرایط چند سال اخیر نتایج خوبی به ‌دست آمده است.
اکبری درباره آخرین وضعیت یوزهای در اسارت گفت: در حال حاضر 4قلاده یوز ماده آماده شرایط زادآوری و یک قلاده یوز نر یعنی «فیروز» در اسارت داریم. «ایران»، «آذر»، «توران» و یک یوز که از منطقه یوزکنام پل ابریشم به‌خاطر جدایی از مادرش و ناتوانی در شکار به مرکز تکثیر در اسارت انتقال داده شده، یوزهای ماده این مرکز هستند؛ البته یوز چهارم در مرحله احیاست و نامی برای او انتخاب نکردیم، چون احتمال دارد این یوز را به منطقه‌اش برگردانیم.
معاون محیط‌زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره امکان زادآوری «ایران» اظهار کرد:‌ ما از حدود 2‌ماه پیش اعتبار خوبی را در سایت تکثیر در اسارت هزینه کردیم تا آن سایت استاندارد شود. امیدواریم تا آخر مهرماه فضاها استاندارد شوند و وضعیت نگهداری یوزها طوری شود که امسال بتوانیم بارداری یکی از یوزها ازجمله «آذر» و «توران» را که نخستین سال آمادگی آنها برای جفت‌گیری است، داشته باشیم.
یوز آسیایی که زمانی در گستره وسیعی از غرب این قاره از سوریه و عربستان تا هندوستان و ترکمنستان پراکنده بود، از ۲۰سال پیش جز در ایران منقرض شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید