• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 29 شهریور 1399
کد مطلب : 110537
+
-

علیه خود اجماع درست نکنیم

زهره الهیان یکی از همان نماینده‌هایی است که کمیسیون تخصصی‌اش در مجلس اشتباه تعیین شده است. او با مدرک دکترای تخصصی بیماری‌های داخلی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سیاسی‌ترین کمیسیون تخصصی مجلس یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضو شده است و طبیعی است وقتی پزشکی بخواهد درباره مسئله حقوق بین‌الملل اظهارنظر کند یا برعکس یک حقوقدان بخواهد برای یک بیمار نسخه بپیچد سر به بیراهه می‌زند.
الهیان که با سابقه «مسئول خواهران در سازمان بسیج دانشجویی کشور» به عضویت کمیسیون امنیت ملی در آمده است، روز پنجشنبه در توییتی عجیب نوشت: «نظر مجلس این است که ایران قبل از آمریکا ماشه را بچکاند، ماشه خروج از برجام قبل از پایان شهریور و بازگشت خودکار تحریم‌ها از سوی ایران چکانده شود؛ این یعنی نجات اقتصاد ایران از چنگال برجام.»
این اظهارنظر الهیان در حالی مطرح شد که همه اعضای برجام، دبیرکل سازمان ملل، رئیس دوره‌ای شورای امنیت و حقوقدانان بین‌الملل که اخیرا بیانیه‌ای نوشته بودند، جملگی معتقدند آمریکا هیچ حق مشروعی در استفاده از مکانیسم ماشه ندارد، علاوه بر این در جلسات شورای امنیت که آمریکا تلاش کرده تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ایران بازگرداند، به غیر از یک کشور کوچک یعنی دومینیکن هیچ کشوری با این کشور همراهی نکرده و بقیه اعضای شورای امنیت سمت ایران ایستاده بودند.اظهارنظر زهره الهیان موجی از واکنش‌های مختلف را برانگیخت تا جایی که به مباحثه‌ای مجازی بین علی علیزاده تحلیلگر ساکن لندن که در شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی هم در مقاطعی به‌عنوان کارشناس برنامه حضور پیدا می‌کرد و مالک شریعتی، نماینده فعلی مجلس تبدیل شد.
علیزاده نوشت: «این موضع‌گیری خانم الهیان یک شوخی بیشتر با خودش و افکار عمومی نیست. برجام انتخاب کلیت نظام بود و ادامه‌اش هم تصمیم کلیت نظام خواهد بود.»
ادعای علیزاده با واکنش مالک شریعتی نماینده تهران که به لحاظ فکری به طیف زهره الهیان نزدیک است همراه شد. او که در ایام تصویب برجام به‌عنوان کارشناس به همراه علیرضا زاکانی - رئیس وقت کمیسیون برجام مجلس - در پارلمان حضور داشت در پاسخ علیزاده نوشت: به‌عنوان کسی که در مدت فعالیت کمیسیون ویژه برجام شبانه روز در مجلس بودم و از جزئیات اخبار حتی منتشرنشده مطلع بودم، می‌گویم دستور تصویب ۲۰دقیقه‌ای برجام یک دروغ بزرگ است و شخص آقای لاریجانی تصمیم گرفت گزارش دقیق و جامع کمیسیون و طرح پیشنهادی‌اش را کنار بگذارد و نظر دولت را پیش ببرد. و بالاخره رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل که در توییتر به دیپلماسی رسانه‌ای ایران در جنگ روانی‌ای که آمریکا راه انداخته است کمک می‌کند نوشت: «بازگشت خودکار تحریم‌ها از سوی ایران چکانده شود»؟! به چه سمت؟ سمت شقیقه ایران؟ حال که شورای امنیت وجاهتی برای موضع آمریکا قائل نیست و قطعنامه‌های قبلی را منسوخ می‌داند علیه خود اجماع درست کنیم؟ قطعنامه‌هایی را احیا کنیم که در آن غنی‌سازی ممنوع شده؟ بهانه حصر دریایی بدهیم؟
چرا؟»
الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس هم هست. او قرار است بلندگوی دفاع از ایران در برابر استدلال‌های ضدحقوق بشری باشد. طبق اطلاعات وب‌سایت شخصی او، تخصص او در حوزه حقوق بین‌الملل در این حد است: «دوره آموزشی حقوق بین‌الملل در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری».

این خبر را به اشتراک بگذارید