• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 27 شهریور 1399
کد مطلب : 110427
+
-

در حاشیه سیاست

   بازار سیاست در ایران عادی نیست
احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره اشکال سیاست‌ورزی در ایران به اعتمادآنلاین گفت: در طول ۴۲سالی که از عمر نظام جمهوری‌ اسلامی می‌گذرد با پارادوکس عجیبی مواجه هستیم: از طرفی می‌گوییم انقلاب و جمهوری اسلامی خیلی خدمت کرده است و از طرفی هر دولتی که روی کار آمده‌ دولت قبلی را ناکارآمد و هزینه‌ساز خوانده است. بنابراین این سؤال پیش می‌آید که اگر همه دولت‌ها بد بودند، پیشرفت‌های انقلاب ناشی از کدام فعالیت است؟ عضو شورای‌عالی اصلاحات در ادامه گفت: درباره این دوگانگی باید گفت چنین تحرکی نشانه‌ای بارز از عادی نبودن سیاست در ایران است.

   مشکل «قدرت دوگانه» ساختاری است
سعید حجاریان از نظریه‌پردازان جریان اصلاح‌طلب در یادداشتی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم و ورود آنها به موضوع انتخابات نوشت: مجلس یازدهم که عنوان انقلابی‌ترین، مؤمن‌ترین و عدالتخواه‌ترین مجالس انقلاب را به‌ خود داده است و البته هنوز موفق به تشکیل کمیسیون قضایی‌اش نشده، به موضوع انتخابات ورود کرده است. ما تاکنون جز یک مشت کار نمکین و ملیح از این مجلس ندیده‌ایم اما به هر حال تعدادی از نمایندگان طرحی را به‌منظور اصلاح قانون انتخابات ارائه کرده‌اند که واقعا مصداق هفت در را بستی نمکی‌ست! یعنی‌ می‌خواهند به‌کلی راه ورود هر نیرویی را که با این مجلس موافق نیست، ببندند غافل از آنکه مشکل قدرت دوگانه در ایران ساختاری است و طرح‌هایی از این قبیل گرهی نمی‌گشاید.

   کارگزاران می‌خواهد با علی لاریجانی به رویاهایش برسد
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره چرایی اصرار کارگزاران به بازی با برگ علی لاریجانی، با اشاره به عملکرد ناامیدکننده حسن روحانی، به نامه‌نیوز گفت: نه کارگزاران و نه سایر مجموعه‌های اصلاح‌طلب ظرف 3 سال گذشته هیچ تلاشی نکردند که بدنه اجتماعی را درباره دلایل این اتفاق مجاب کنند. این استاد دانشگاه تأکید کرد: علی لاریجانی، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و محمدرضا عارف که جای خود دارند، حتی اگر شخص آقای خاتمی هم تأیید صلاحیت شود دیگر آن ۲۴میلیونی که در اردیبهشت‌ماه سال۹۶ پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و به حسن روحانی رأی دادند، انگیزه‌ای برای شور و نشاط سیاسی ندارند. وی افزود: حزب کارگزاران این واقعیت تلخ اما ساده را نمی‌خواهد قبول کند چون امیدوار است در‌ ماه آخر منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر و تحولاتی به‌وجود آید، قبض و بسط‌هایی رخ دهد و یک دفعه ستاره بخت و اقبال علی لاریجانی بشکفد. آنها نمی‌خواهند قبول کنند که ما مشکل داریم.

   افزایش ۱۰درصدی زنان مدیر
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در حساب توییتری خود به ارائه گزارش به هیأت دولت اشاره کرد و در این خصوص نوشت: گزارش میزان تحقق هدف ۳۰درصد در انتصاب مدیران زن شایسته را در هیأت دولت ارائه دادم. به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: با تلاش و برنامه‌ریزی، تعداد زنان در پست‌های مدیریتی از ۱۲.۷درصد در سال۹۶ به ۲۲.۶درصد در سال۹۹ رسیده است. معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: طی دولت دوازدهم، 8 هزار زن شایسته به دایره تصمیم‌سازی‌ وارد شدند و امروز ۹۶ زن در تراز معاون وزیر فعالیت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید