• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110317
+
-

عالمگیری کرونا پایان خواهد‌یافت؟





برخی کارشناسان بهداشت عمومی در ابتدای شیوع کرونا خوش‌بین بودند که کروناویروس جدید با توجه به شباهتی که به کروناویروس عامل ایجاد «نشانگان شدید حاد تنفسی» (سارس)‌ دارد، ممکن است مانند آن به‌خودی‌خود ریشه‌کن شود. پس‌از اینکه کرونا‌ویروس عامل سارس (با نام رسمی «سارس-کوو-۱») در سال ۲۰۰۲ ظهور کرد، شیوع آن به‌تدریج تا سال ۲۰۰۴ کاهش‌یافت و این ویروس در میان انسان‌ها (البته نه حیوانات) ناپدید شد. اما کروناویروس جدید با نام رسمی «سارس-کوو-۲» هم ساده‌تر میان انسان‌ها انتقال می‌یابد و هم در دوره بی‌علامت بیماری قابل‌انتشار است و بسیاری از راهبردهایی که برای مهار کردن سارس به‌کار‌رفتند، در این مورد بی‌تأثیر هستند؛ بنابراین شیوع این ویروس ادامه خواهد‌یافت و ناپدید نخواهد‌شد.
احتمال دارد پس‌از آنکه شمار کافی از افراد دچار عفونت با این ویروس شدند یا واکسن مؤثری علیه ویروس به آنها زده شد، عالمگیری کرونا فروکش کند، اما احتمالاً ویروس با میزان‌های پایین‌تر همچنان افراد را دچار عفونت خواهد کرد. آینده کروناویروس جدید عمدتاً به‌مدت و قدرت ایمنی‌ ایجادشده در افراد پس از عفونت یا واکسن‌زدن بستگی دارد.اگر ایمنی ایجادشده چند ماهی بیشتر طول نکشد، ممکن است هر سال شاهد شیوع‌های کوچک‌تر این ویروس باشیم. اگر این ایمنی برای مدت بیشتری مثلاً 2سال طول بکشد، اوج‌‌گیری دوباره شیوع یک سال در میان خواهد بود. اگر ایمنی ناشی از واکسن کرونا هم نسبتاً کوتاه‌مدت باشد، ممکن است لازم باشد هر سال یک واکسن «یادآور» برای برانگیختن دوباره ایمنی تزریق کرد.
محتمل‌ترین و بهترین سناریو این است که واکسنی یا واکسن‌هایی علیه ‌این ویروس ساخته شوند که جلوی ایجاد بیماری وخیم را بگیرند و این بیماری به‌صورتی مانند آنفلوآنزا یا سایر ویروس‌های تنفسی فصلی درآید.
در این حالت، سارس کوو-۲ (یا کروناویروس جدید) به‌عنوان عضو پنجم به چهار کروناویروس شناخته‌‌شده‌ای خواهد‌پیوست که باعث سرماخوردگی معمولی می‌شوند.
اما در آینده نزدیک شدت این همه‌گیری برحسب برخورد کشورها با آن متفاوت خواهد بود. در کشورهایی مانند چین یا نیوزیلند که با قرنطینه کامل موج اول همه‌گیری کرونا مهار شد، با کاهش تدریجی محدودیت‌ها مواردی از واگیرهای محلی با شدت کمتر مشاهده می‌شود. در کشورهایی مانند آمریکا یا برزیل که دولت‌ها به‌سرعت قرنطینه را برداشته‌اند یا اصلاً قرنطینه کشوری نداشته‌اند، افزایش موارد با سرعت بیشتری دیده می‌شود. اما به‌جز این پیش‌بینی‌ها شما هم می‌توانید نقشی در جلوگیری از شیوع کرونا داشته باشید. شواهد نشان می‌دهند اگر تغییرات رفتار‌های شخصی مانند شستن دست، ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی پس از برداشتن قرنطینه ادامه یابند، شدت موج بعدی کرونا کمتر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید