• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164011
+
-

مسئول بسیج عشایری کشور:

رویکردهای کنگره شهدای عشایری استمرار و تداوم خواهد یافت

خبر
رویکردهای کنگره شهدای عشایری استمرار و تداوم خواهد یافت

 اجلاسیه نهایی کنگره ملی 11هزار شهید جامعه عشایری کشور با حضور سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز (31 خرداد ) در شهرکرد برگزار شد. احمد سعیدی، مسئول بسیج عشایری کشور در مراسم اختتامیه این کنگره ملی 11هزار شهید جامعه عشایری کشور گفت: دفاع‌مقدس صحیفه کریمه‌ای است که آیات آن، رادمردان و پارسایانی هستند که هستی خود را در طبق اخلاص نهاده‌اند و سوار بر مرکب عشق تا جاودانگی تاریخ تاختند و مضمون عشق، ایثار، عزت، عدالت و شرف را در بستر کارزار همیشه حق و باطل نگاشته و رسم و آیین نو در انداختند که قطعا نام عشایر و فرزندان آن بر تارک تاریخ ایران اسلامی و 8سال دفاع‌مقدس خواهد درخشید.
وی افزود: به لطف خداوند قادر متعال، در پرتو تدابیر حکیمانه‌ رهبر معظم انقلاب، مبنی بر گرامیداشت یاد و نام و راه شهدا و با هدایت و راهبری ریاست ‌ سازمان بسیج مستضعفین و با همت و تلاش فرماندهان و مسئولان رده‌های مقاومت بسیج عشایری در 3سال گذشته، مقدمات برگزاری کنگره ملی بیش از 11هزار شهید جامعه عشایر کشور با 3رویکرد فراهم شد.

برگزاری 3هزار یادواره پایگاهی، حوزه‌ای و استانی و ملی برای بزرگداشت شهدای عشایر
سعیدی در ادامه با اشاره به رویکرد فرهنگی کنگره گفت: در رویکرد فرهنگی، آمار و اطلاعات بیش از 11هزار شهید جمع‌آوری و در سایت «شهدای ایل» در بستر فضای مجازی بارگذاری شد. وی افزود: در راستای برگزاری کنگره بیش از 3هزار یادواره شهدا در سطوح پایگاهی، حوزه‌ای و استانی و ملی و 1080شهید فرهنگی و دانش‌آموز عشایر و یادواره ملی 216شهید زن عشایر برگزار شد. مسئول بسیج عشایری کشور گفت: ازجمله اقداماتی که در این کنگره انجام شده چاپ و نشر 21عنوان کتاب ویژه شهدای شاخص عشایر و همینطور مستندهای تلویزیونی با موضوع نقش عشایر در دفاع‌مقدس است. وی افزود: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، ورزشی، بازی‌های بومی محلی و برگزاری مسابقه سراسری تیراندازی ویژه بسیجیان عشایر از دیگر اقدامات فرهنگی کنگره بود. سعیدی با اشاره به ذوق شعر و ادب در بین عشایر گفت: شبی را نیز در این کنگره به شب شعر شهدای ایل اختصاص دادیم و شعرای برتر اقوام گرد هم آمدند و اشعار خود را قرائت کردند. مسئول بسیج عشایری کشور گفت: عشایر نه‌تنها در 8سال جنگ تحمیلی حضور فعال داشتند، بلکه در جبهه مقاومت هم خوش درخشیدند و 57شهید تقدیم کردند و در دومین شب از مراسم کنگره یادواره شهدای مدافع حرم را برگزار کردیم.

راه‌اندازی 1270گروه جهادی تخصصی برای خدمت به عشایر
سعیدی در ادامه به تشریح رویکرد دوم کنگره اشاره کرد و گفت: در این رویکرد ما به خدمات‌رسانی به عشایر و محرومیت‌زدایی از مناطق عشایری پرداختیم که اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه انجام شد. وی گفت: با راه‌اندازی بیش از 1270گروه جهادی و تخصصی در حال خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در عرصه‌های مختلف ازجمله کمک به حل مشکل کم‌آبی، ساخت و تعمیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، خانه محرومان، سرویس بهداشتی، حمام ثابت و سیار، ساخت آبشخور دام و حمام ضدکنه و دیگر نیازمندی‌ها هستیم و در کاشت بیش از 183 هزار اصله درخت در مناطق عشایری مشارکت کردیم. عشایر غیور نیز با راه‌اندازی پویش‌های نذر قربانی و اهدای دام سبک و سنگین به تعداد بیش از 22هزار رأس دام، در نهضت کمک‌های مومنانه مشارکت کردند. سعیدی گفت: در راستای حل مسائل و ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز عشایر و با هدف افزایش بهره‌وری دام در قالب «طرح همگام با عشایر»، اقدام به تشکیل شبکه دامداران و مدرسین کرده و با همراه‌سازی‌ گروه‌های جهادی تخصصی در کنار نهادها و ارگان‌های مربوطه، اقدام به واکسیناسیون و درمان بیش از 2میلیون‌و500هزار رأس دام سبک عشایر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دامداران عشایر کردیم و با تکیه بر علوم دانش‌بنیان و با مشارکت مراکز علمی، تلاش برای احیای نژادهای اصیل بومی دام را در دستور کار قرار داده‌ایم. سعیدی در ادامه گفت: ارائه خدمات تخصصی پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی در کنار حضور مسئولان ملی و استانی در قالب میز خدمت ادارات و نهادها در مناطق عشایری از دیگر خدمات به عشایر بوده است.

وحدت اقوام و مذاهب از رویکردهای کنگره شهدای عشایری است
سعیدی در ادامه گفت: از آنجایی‌که وحدت، رمز پیروزی انقلاب و به‌عنوان یک مسئله استراتژیک و از اصول اسلام است و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تلاشند تا از هر رخنه، روزنه و شکافی بین اقوام، ایلات، طوایف و مذاهب اختلاف ایجاد کنند، لذا در سازمان بسیج عشایری با شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی سران، بزرگان و معتمدین جامعه عشایر در سطوح مختلف و با ایجاد تعامل و ارتباط مستمر و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، تلاش می‌کنیم نسبت به وحدت بیش از پیش و همگرایی و همسویی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام برداشته و یکی از رویکردهای کنگره را با همین عنوان نامگذاری کردیم؛ کما اینکه در دفاع‌مقدس نیز رنگین‌کمان اقوام و مذاهب در ذیل پرچم جمهوری اسلامی ایران و بیرق ولایت، در جبهه‌ای واحد با دشمن متخاصم جنگیدند. وی افزود: آنچه مهم‌تر از ارائه گزارش اقدامات انجام گرفته است، استمرار و تداوم رویکردهای کنگره است که در توفیق شرفیابی به محضر ولی فقیه‌مان عهد و پیمان بستیم و معظم‌له بر ادامه و استمرار رویکردهای کنگره و خدمات‌رسانی به جامعه عشایر  تأکید فرمودند.  سعیدی تأکید کرد: جامعه عشایری با همه ظرفیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف ازجمله تولید 25درصد از گوشت قرمز و نقش آن در تأمین امنیت غذایی کشور، حضور در 59درصد از مساحت جمهوری اسلامی ایران و تأمین امنیت پایدار مردمی و پدافند غیرعامل، تولید 35درصد از محصولات صنایع‌دستی، میراث‌داری از فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی و دیگر عرصه‌ها داراست و تأکیدات امامین انقلاب بر رسیدگی به امورات عشایر، که البته وضعیت موجود جامعه عشایر و خدماتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی به عشایر داشته، که از همه مهم‌تر، هویت‌دهی و‌ شأن و مقام والای آن است و قابل مقایسه با وضعیت عشایر قبل از انقلاب نیست، اما نیازمند توجه و حمایت بیش از پیش مسئولان دلسوز و انقلابی است؛ چراکه باور و یقین داریم که عشایر مردمانی هستند قابل تقدیر، قابل ستایش و آنقدر ارزشمند ‌که خود را خادم آنها بدانیم،  البته این یقین و باور برگرفته از اصول و رویکردهای انقلاب و امامین به عشایر عزیز بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید