• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11025
+
-

تعهد «عدم‌تعهد» به آرمان فلسطین

ظریف در سخنرانی خود در اجلاس باکو یک‌بار دیگر ایده گفت‌وگوی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد

سیاست خارجی
تعهد «عدم‌تعهد» به آرمان فلسطین

وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در باکو پایتخت آذربایجان جمع شدند تا ضمن اعتراض به جنایات اخیر صهیونیست‌ها در غزه بر عزم و تعهد خود برای حمایت از فلسطین تأکید کنند؛ محمد جواد ظریف هفته گذشته بعد از سفر به آنکارا برای شرکت در اجلاس ایران،  ترکیه و روسیه درباره سوریه،  عازم باکو شد تا در نشست وزیران خارجه جنبش عدم‌تعهد (نم) شرکت کند،  ظریف سپس به نخجوان رفت.
 وزیرامور خارجه کشورمان هنگام ورود به باکو در فرودگاه حیدرعلی‌اف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چندجانبه‌گرایی یکی از موضوعاتی است که در جنبش عدم‌تعهد همواره روی آن تأکید شده و ما یک‌بار دیگر این روزها شاهد هستیم که دولت آمریکا سیاست یکجانبه گرایی را با اصرار بیشتری دارد دنبال می‌کند.
به گزارش وزارت خارجه، ظریف در سخنرانی خود در اجلاس باکو هم یک‌بار دیگر ایده گفت‌وگوی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد و گفت: اقدامات یکجانبه و تحریک‌آمیز برخی کشورها که منجر به ادامه افراط گرایی و تروریسم شده،  بنابراین ما اکنون نیازمند یک تغییر پارادایم به سوی همکاری و همگرایی منطقه‌ای هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: ما نیاز داریم جوار همسایگی خود را از طریق پذیرش پارادایم فراگیر احترام به منافع یکدیگر و رد پارادایم منسوخ شده سلطه جویی و انزوا که فقط به افزایش تنش و رقابت مخرب تسلیحاتی می‌شود تقویت کنیم. ما برای منطقه خودمان پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای داده‌ایم تا نبود دیالوگ را در این منطقه از طریق تعامل و اقدامات اعتماد ساز جبران کنیم.
ظریف با انتقاد مجدد از آمریکا در زمینه خلع سلاح گفت: بی‌اعتنایی فزاینده دولت آمریکا به تعهدات بین‌المللی و برنامه یک و دو دهم تریلیون دلاری آن کشور برای مدرن‌سازی‌ و ساخت سلاح‌های هسته‌ای جدید منجر به مسابقه تسلیحاتی نوین در حوزه هسته‌ای خواهد شد. جنبش عدم‌تعهد باید قاطعانه اولویت‌های خود را در حوزه خلع سلاح از طریق مکانیسم‌های موجود ازجمله کنفرانس سطح بالای خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل پیگیری کنند.
او یادآوری کرد: اقدامات و سیاست‌های یکجانبه اخیر توسط دولت جدید آمریکا به‌ویژه اعلام غیرقانونی قدس شریف به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال قریب‌الوقوع سفارت آمریکا به آن شهر منجر به وخامت اوضاع شده است. این اقدامات که در تناقض با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل است نشان داده که ایالات متحده هیچ‌گاه در حل این مسئله،  میانجیگر بی‌طرفی نبوده است.
ظریف با اشاره به تازه‌ترین جنایت رژیم صهیونیستی در کشتار جمعی از فلسطینیان گفت: عدم‌تعهد باید اقدامات محکمی در سازمان ملل متحد انجام دهد تا شورای امنیت را نسبت به مسئولیت اولیه خود در موضع‌گیری در این خصوص آگاه سازد و دور جدید قتل عام توسط اسرائیل را محکوم کرده و اقدامات مناسبی برای پاسداری از مردم فلسطین انجام دهد.
نیاز است جنبش عدم‌تعهد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اقدامی دسته‌جمعی انجام و یک کمیته تحقیق بین‌المللی تشکیل دهد تا مسببان این جنایت را محاکمه و حقوق مردم فلسطین را به‌طور کامل به‌ویژه در تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف و نیز رفع فوری حصر غزه استیفا نماید.
درخصوص کشتار بی‌رحمانه اخیر در غزه،  جنبش عدم‌تعهد باید اقدامات مستحکمی در سازمان ملل متحد انجام دهد تا شورای امنیت را نسبت به مسئولیت اولیه خود در موضع‌گیری در این خصوص آگاه سازد و دور جدید قتل عام توسط اسرائیل را محکوم کرده و اقدامات مناسبی برای پاسداری از مردم فلسطین انجام دهد.
ظریف سپس رهسپار نخجوان شد و در بدو ورود به این شهر به خبرنگاران گفت: ایران در شرایط دشوار در کنار مردم نخجوان بوده و روابط خوبی با مردم نخجوان داریم و ارتباطات گسترده فرهنگی و اقتصادی بین دو طرف وجود دارد.
نخجوان در ترکیب کشور آذربایجان یک جمهوری خودمختار است که پیوستگی ارضی و جغرافیایی با پیکره اصلی خاک جمهوری آذربایجان ندارد و به‌علت مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان،  خاک ایران نزدیک‌ترین مسیر برای تردد اهالی نخجوان به جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار از جمهوری خودمختار نخجوان از مرکز درمانی دوزداق بازدید کرد.

   رایزنی‌های فشرده ظریف درباکو و نخجوان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم‌تعهد در باکو با وزیران امور خارجه کره‌شمالی،  لیبی،  افغانستان،  فلسطین،  هند،  صربستان،  ونزوئلا و روسای هیأت‌های سوریه و کوبا و نیز رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. وزیر خارجه ونزوئلا که کشورش ریاست جنبش عدم‌تعهد را عهده دار است امروز در تهران با محمد جواد ظریف همتای ایرانی دیدار خواهد کرد.  ظریف در سفر به نخجوان هم با واصف طالب اف رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان نیز رایزنی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید