• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10988
+
-

گردشگری داخلی؛ فرصت حمایت از کالای ایرانی

یادداشت
گردشگری داخلی؛ فرصت حمایت از کالای ایرانی

محمدرضا پورابراهیمی|نماینده مجلس شورای اسلامی:

حمایت از گردشگری داخلی می‌تواند یکی از مصادیق و از مفاهیم ایده «حمایت از کالای ایرانی» باشد.
 گردشگری داخلی یکی از ظرفیت‌ها و حوزه‌هایی است که متأسفانه در اقتصاد ما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و شعار سال 97می‌تواند فرصتی برای توجه به این ظرفیت بزرگ اقتصادی باشد که طی سال‌ها بلااستفاده مانده است. این حوزه نیازمند یک نگاه ویژه و اقدامات خاص است.
نکته این است که میزان سرمایه‌گذاری که در این بخش از اقتصاد صورت گرفته و می‌گیرد در مقایسه با سایر بخش‌ها بسیار ناچیز و اندک است. این در حالی است که ظرفیت گردشگری داخلی برای ایجاد اشتغال پایدار و خلق ثروت در مقایسه با سایر حوزه‌ها بسیار بالاست. مطابق آمار و ارقامی که وجود دارد حدود 4میلیارد دلار تراز ارزی بخش گردشگری ایران منفی است. بر این اساس، ایرانیانی که به خارج از کشور برای امر گردشگری می‌روند در حدود 11میلیارد دلار ارز خارج می‌کنند.
در مقابل ارزی که از محل ورود گردشگران خارجی وارد ایران می‌شود حدود 7میلیارد دلار است. با محاسبه نهایی ما با تراز منفی 4میلیارد دلاری در حوزه گردشگری مواجه هستیم. امروز فرصتی فراهم آمده است که با توجه به تنوع آب و هوایی و اقلیمی منحصر‌به‌فرد کشور و وجود آثار باستانی و بناهای تاریخی که در فهرست مؤسسات جهانی ثبت شده‌اند و جزو میراث جهانی به‌شمار می‌آیند، بسترسازی لازم برای ورود گردشگران خارجی به ایران صورت بگیرد، اما این حمایت‌ها و اقدامات تشویقی دولت و همکاری سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.
 این اقدامات می‌تواند در قالب طرح‌ها و بسته‌های حمایتی و درخواست از مجلس برای اصلاح قوانین باشد. در مجلس نیز در راستای توجه به ظرفیت‌های مهم بخش گردشگری، پیشنهادهایی برای تشکیل یک کمیسیون گردشگری مطرح شد که می‌تواند مقدمه‌ای برای شکل‌گیری یک نگاه ویژه و تحول در این زمینه باشد. ایجاد تحول در بخش گردشگری و خلق اشتغال پایدار و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه، نیازمند همکاری فرابخشی دستگاه‌های مختلف حکومتی و بخش خصوصی است تا از طریق آن منابع مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید