• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109809
+
-

خانه آیت‌الله طالقانی خانه‌موزه می‌شود

پنجشنبه‌ای که گذشت را می‌توان روزی با عنوان تصمیم‌گیری درباره خانه‌موزه‌ شدن محل سکونت شخصیت‌های برجسته فرهنگی، علمی و دینی کشور در تهران دانست؛ از موزه شدن خانه آیت‌الله طالقانی گرفته تا تبدیل خانه پروفسور حسابی به مرکز نوآوری شهری.
به گزارش همشهری، 19شهریور‌ماه، سالگرد درگذشت آیت‌الله محمود طالقانی، روحانی نواندیش دینی، فعال سیاسی و اجتماعی است و به همین‌خاطر امسال مراسمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مناسبت چهل و یکمین سالگرد درگذشت ایشان برگزار شد.
یکی از این مراسم به همت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و با همکاری شهرداری منطقه۱۲، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و انجمن تهران‌شناسی برپا شد؛ آیینی که با پنجمین برنامه از سلسله برنامه‌های رویدادمحور انجمن تهران‌شناسی همزمان شد و گره خورد.
در این مراسم محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آیت‌الله طالقانی متعلق به یک خانواده، یک روستا یا یک شهر نبوده و همه ایران و آزادگان جهان به‌وجودشان افتخار می‌کردند، گفت: «هرجا نام آزادی و آزادگی برقرار است قطعا نام طالقانی بزرگ در صدر این فهرست قرار می‌گیرد.
دلیل و فلسفه برگزاری بزرگداشت‌ها، تفاوتی است که حضرت حق در برابر بندگان قائل است، این وجه تمایز و تفاوت در مورد بندگان شامل سابقه افراد، جایگاه علم و دانش و آگاهی، سابقه جهاد و مبارزه است و شاید مهم‌ترین وجه تمیز تقواست که این برتری را حضرت حق داده است.» حق‌شناس با اشاره به اینکه حضرت آیت‌الله طالقانی در این 4حوزه که کتاب خدا و قرآن عظیم وجه تمایز آن را تعریف کرده، تمام این ویژگی‌ها را داشته، گفت: «از نظر سابقه جهاد در دهه‌های10 تا50 در جایگاه مبارزه پیشتاز و جلودار بوده و به پشتوانه ایمان راسخ، دانش و خانواده همیشه جلودار مبارزان بود.»
او سپس به این موضوع اشاره کرد که به درخواست خانواده آیت‌الله طالقانی، کتابخانه ایشان تبدیل به خانه‌موزه آیت‌الله طالقانی می‌شود.
مرکز نوآوری شهری در خانه‌موزه پروفسور حسابی
خانه‌موزه پروفسور حسابی که در منطقه یک تهران واقع شده
نیز قرار است به مرکز نوآوری و فناوری تهران هوشمند تبدیل شود.
اینطور که مشخص است قرار شده کارگروه‌هایی تشکیل شود تا متخصصان در آنها با نگاه عمیق به مسائل شهری، راهکارهای خلاقانه برای رفع چالش‌های شهر و شهرداری ارائه کنند.
روز پنجشنبه همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر تهران بازدیدی از خانه موزه سیمین و جلال داشتند؛ بازدیدی که به مناسبت سالگرد درگذشت جلال‌آل‌احمد انجام شد. حق‌شناس در این بازدیدگفت: «این خانه‌موزه زمانی می‌تواند به اوج خود برسد که هر‌ماه و هر هفته و هرروز میزبان یک اتفاق مهم در حوزه فرهنگ و ادبیات کشور باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید