• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10979
+
-

درمان قطعی پارکینسون در بیمارستان نمازی شیراز

بیش از 40 بیمار برای درمان پارکینسون در نوبت کارگذاری الکترود مغزی قرار دارند

پزشکی
درمان قطعی پارکینسون در بیمارستان نمازی شیراز



محمد شبیری| شیراز - خبرنگار:

پزشکان حاذق استان از حدود 3 سال پیش با کارگذاری الکترود مغزی و درمان قطعی بیماری پارکینسون بر این ادعا که فارس قطب پزشکی کشور است، صحه نهادند. این نوع جراحی فوق تخصصی از چندی پیش در استان شتاب گرفته و بیمارستان نمازی شیراز برای آن انتخاب شده است. در حال حاضر بیش از 40 بیمار در این بیمارستان در نوبت جراحی کارگذاری الکترود مغزی قرار دارند.


کار گذاشتن الکترود مغزی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از درمان قطعی بیماری پارکینسون با استفاده از یک روش جراحی مغز در حالت نیمه بی هوشی خبر می‌دهد و می‌گوید: این درمان برای نخستین بار توسط یک جراح شیرازی به نام دکتر پارسا در حدود 40 سال پیش بدون استفاده از الکترود مغزی انجام شد، اما امروزه با پیشرفت علم این درمان با کارگذاری الکترود عمقی در مغز انجام می‌شود و بیمار می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.
دکتر «احمد سلطانی» جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات به توضیح بیشتر این جراحی می‌پردازد و می‌افزاید: بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی مقاوم به درمان شامل پارکینسون، لرزش‌های مقاوم به درمان و دیستونی ها یا حرکات چرخشی غیر ارادی، پس از درمان در مرکز آموزشی و درمانی نمازی می‌توانند با انجام یک جراحی فوق تخصصی بدون هیچ گونه علائم قبلی زندگی کنند.

وی که معتقد است گروه درمانی بیمارستان نمازی و بخش جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یکی از تیم‌های موفق در به کارگذاری الکترود مغزی برای درمان بیماری پارکینسون شناخته می‌شود، اضافه می‌کند: بر اساس آخرین استانداردهای روز جهانی هم اکنون بسترهای لازم برای انجام این عمل جراحی در مرکز آموزشی و درمانی نمازی شیراز از مدت‌ها قبل فراهم شده و خوشبختانه کار تیمی با گروه‌های نورولوژی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب همراه با تجربه و مهارت این تیم منجر به دستیابی نتایج مطلوب در درمان بیماران با اختلالات حرکتی شده است.
سلطانی به تاریخچه جراحی کاشت الکترود در هسته‌های مغزی اشاره می‌کند و می‌گوید: 15 سال پیش این جراحی در تهران و درسال 93 برای نخستین بار این نوع جراحی در شیراز توسط دکتر رزم کن انجام شد.


موفقیت 95 درصدی در جراحی‌ها

این جراح مغز و اعصاب، جراحی بیماری پارکینسون را یک جراحی فوق تخصصی می‌داند و می‌گوید: از آنجایی که کار گذاشتن الکترود مغزی یک امر بسیار تخصصی است، باید یک کارشناس خبره از سوی شرکت سازنده در این جراحی حضور داشته باشد، اما در بیمارستان نمازی این جراحی بدون حضور کارشناس شرکت سازنده انجام و بیش از 95 درصد جراحی‌ها با موفقیت به پایان می‌رسد.
 سلطانی با اشاره به اینکه بیست و یکمین جراحی در این زمینه نیز چندی پیش انجام شده است، هزینه آن را بیش از 100 میلیون تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: با رایزنی‌هایی که داشته‌ایم درحدود 90 درصد هزینه آن را دولت در قالب طرح تحول سلامت پرداخت می‌کند اما به دلیل اینکه این قطعه خارج از ایران تهیه می‌شود با تأخیر در اختیار تیم جراحی قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه هم اینک بیش از 40‌بیمار در بیمارستان نمازی شیراز در نوبت جراحی کارگذاری الکترود مغزی قرار دارند، اضافه می‌کند: پس از فراهم شدن امکانات و قطعه مورد نیاز، تیم جراحی کار خود را آغاز می‌کند.
سلطانی با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری و کاشت الکترود می‌گوید: برخلاف باور پیشین که روش کارگذاری الکترود مغزی به عنوان آخرین راه درمان تلقی می‌شد اما تأخیر در استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.


علائم بیماری پارکینسون

این جراح با اشاره به اینکه جراحی کارگذاری الکترود مغزی برای افرادی انجام می‌شود که به درمان‌های دارویی پاسخ نداده‌اند، می‌افزاید: بیماری پارکینسون یک بیماری مغزی است که فرد در پی تخریب برخی سلول‌های مغزی دچار اختلالات حرکتی می‌شود.سلطانی ادامه می‌دهد: بیماری دیستونی نیز نوعی بیماری سیستم عصبی به شمار می‌رود که با سفتی غیرطبیعی عضلات و تغییر وضع تنه، دست و پا، برگشت سر و گردن به عقب و پیچش دست و پا همراه است.


دومین بیماری شایع تخریبی مغز

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری پارکینسون را دومین بیماری شایع تخریبی مغز پس از بیماری آلزایمر می‌داند و می‌گوید: این بیماری به دلیل تخریب پیش‌رونده سلول‌های بخشی از مغز به واسطه ترشح ماده‌ای سیاه به نام دوپامین ایجاد می‌شود.
دکتر سلطانی اضافه می‌کند: یکی از وظایف مهم دوپامین، تسهیل و تنظیم حرکات انسان است و علت دقیق این تخریب سلولی هنوز نامشخص است. به عقیده این پزشک، یکی از مهم‌ترین دلایل این بیماری استرس و زمینه ارثی می‌تواند باشد.
وی به این سؤال که «آیا تمام بیماران مبتلابه پارکینسون دچار لرزش در اندام‌ها هستند؟» پاسخ منفی می‌دهد و می‌گوید: تمام این بیماران دچار کندی حرکات و اکثر آنها دچار لرزش می‌شوند؛ به عبارتی کندی حرکات برای تشخیص بیماری پارکینسون ضروری است که بیمار باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کند.

سلطانی با اشاره به اینکه بیماری پارکینسون با افزایش سن پدیدار می‌شود، ادامه می‌دهد: بیشترین شیوع این بیماری در دهه 50 و 60 زندگی مشاهده می‌شود، اما 5 تا 10 درصد بیماران در سنین زیر 40 سال و حتی زیر 20 سال به این بیماری مبتلامی شوند که در سنین زیر 20 سال، احتمال تأثیر فاکتورهای ژنتیکی بیشتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید