• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10978
+
-

بخش خصوصی به یاری محیط بانان می‌آید

استان حدود 60 محیط‏‏بان دارد که حفاظت از 7 میلیون هکتار عرصه طبیعی را برعهده دارند

منابع طبیعی
بخش خصوصی به یاری محیط بانان می‌آید




معصومه زارع‌زاده | یزد - خبرنگار: 

محیط‎بانان با حفاظت و کنترل عرصه‌های طبیعی و تحمل سختی‎های این حرفه، سهم بزرگی در حفظ محیط‌زیست و حیات وحش کشور دارند؛ به عبارتی عشق به حیات وحش و طبیعت، لازمه انجام دادن وظایف یک محیط‎بان است.
آنچه درباره محیط‌بانی نمود بیشتری دارد، کمبود نیروی انسانی در این بخش است، به نحوی که وسعت عرصه‎‎های محیط زیست تحت کنترل و حفاظت این قشر تناسبی با تعداد فعالان این حوزه ندارد.


عشق به طبیعت لازمه موفقیت محیط‌بان است 

معاون محیط‌طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان می‎‎گوید: محیط‎‎بانان نیروهای خط مقدم سازمان محیط‌زیست هستند و سنگین‎‎ترین کار اجرایی سازمان در حوزه حفاظت تنوع‌ زیستی، بر عهده آنهاست.
«حسن اکبری» اظهار می‎‎کند: امروزه وظایف محیط‌بانان از شکاربانی که برخورد با شکار و صید بود، فراتر رفته است و برخورد یا پیشگیری از ایجاد واحدهای آلاینده را نیز در برمی‌گیرد. وی، با اشاره به وظایف گسترده محیط‎‎بانان، عنوان می‎‎کند: محیط‎‎بانان باید آگاهی کافی از دانش بوم‌شناسی داشته باشد، حیات وحش را تا حدی بشناسند و با داشتن اطلاعات فنی درباره زیستگاه و تخریب آن، کاملا، به قوانین محیط زیستی آگاه باشند.

اکبری اضافه می‎‎کند: محیط‌‌بانان باید از لحاظ فیزیکی و بدنی، نیز برای شرایط زندگی سخت آمادگی کافی داشته باشند؛ بنابراین سازمان محیط زیست برخی آموزش‎‎های فنی و حقوقی را همواره برای آنها برگزار می‎‎کنند.
وی با بیان اینکه در سال‎‎های اخیر، آمادگی بهتری برای محیط‌بانان فراهم شده است، بیان می‌‌کند: با این وجود، علاوه‌بر آگاهی‎ها و توانایی‎های محیط‎‎بانان، آنچه بیش از همه برای حفاظت محیط‌زیست لازم است، عشق به محیط‌زیست و کشور است. به اعتقاد این مسئول، اگر کسی به حیات وحش و طبیعت علاقه کافی نداشته باشد و صرفاً به عنوان یک شغل به محیط‎‎بانی نگاه کند، هرگز در کارش موفق نخواهد بود؛ بنابراین نیاز است محیط‌‌بان علاقه یا به تعبیری بهتر، عشق به طبیعت و حفاظت از مخلوقات خداوندی داشته باشد و بعد توانایی‎های دیگر را کسب کند.

وی می‎‎افزاید: سختی‎‎هایی نظیر زندگی در شرایط سخت، تحمل سرما و گرمای شدید، دوری از خانواده حتی تا چند شبانه‌روز، روبه‌رو شدن با دشواری‎‏هایی نظیر پرت شدن از کوه، خطر گزش خزندگان، احیاناً درگیری با شکارچیان و زخمی شدن، از مشکلاتی است که یک محیط‌بان فقط با عشق به طبیعت و حیات وحش و همچنین آگاهی کافی پیرامون محیط‌زیست، می‎‎تواند بر آنها فائق آید.


کمبود محیط‌بان 

معاون محیط‌زیست استان می‏‏گوید: استان حدود 60 محیط‏‏بان دارد که حفاظت از 7 میلیون هکتار عرصه طبیعی استان را به دوش می‏‏کشند؛ اگرچه تمرکز گشت و کنترل و حفاظت محیط‏‏بانان استان در حوزه مناطق تحت مدیریت است که 15 درصد خاک استان را در بر می‏‏گیرد، اما هر کجای استان چه در داخل شهر چه در دورترین نقاط استان، تخلفی به شکل زنده‏گیری، شکار یا خرید و فروش وحوش یا تخریب محیط‌زیست صورت بگیرد، محیط‎‎بانان وظیفه دارند در همان محل حاضر شوند و با متخلف برخورد کنند.وی با اشاره به اینکه طبیعی است این تعداد نیرو برای حفاظت از این عرصه‎های وسیع کافی نیست، تصریح می‎‎کند: راهکار جدید محیط‌زیست صرفاً افزایش نیرو نیست، بلکه کمک گرفتن از بخش خصوصی در قالب قرق‎‎های اختصاصی است که استان یزد در این مورد پیشرو است.

اکبری همچنین ارتقای فرهنگ محیط‌زیست در جامعه و پیشگیری از وقوع جرم‎‎های محیط‌زیستی را مهم‌ترین گام و خط‌مشی سازمان محیط‌زیست برمی‎‎شمارد.
وی اضافه می‎‎کند: تعداد ردیف‏‏های پستی محیط‌بانان باید چند برابر تعداد فعلی استان باشد؛ چرا که بر اساس نرخ‎‎های معمول، به ازای هر 10 هزار هکتار حداقل به یک محیط‎‎بان نیاز دارد. 


دستگیری 70 متخلف شکار و صید 

معاون محیط‌طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اعلام می‎‎کند: فعالیت محیط‌بانان و یگان حفاظت محیط‌زیست استان در 11 ماه نخست سال گذشته، منجر به کشف 24 راس پستاندار شکار‌شده، 50 قطعه پرنده شکار‌شده و 151 قطعه پرنده زنده‎‎گیری‌شده گشته است. پرندگان زنده‌گیری‌شده عمدتاً از خودروهای عبوری از استان کشف شده و شامل پرنده‎‎های زینتی بوده‏‏اند.
اکبری با بیان اینکه تخلفات کشف‌شده مربوط به تمام شهرستان‎‎هاست، عمده این تخلفات را مرتبط با مهریز، اردکان، تفت و خاتم ذکر و اضافه می‎‎کند: همچنین در این مدت 8 قطعه سلاح غیرمجاز و 100 فقره ادوات شکار مانند دوربین و چاقو کشف شد و به طور کلی 67 متخلف شکار و صید دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌‌اند.


عملکرد محیط بانان، متاثر از تغییرات محیط‌زیست 

اکبری با بیان اینکه عشق به حیات وحش در محیط‎بانان قدیمی سازمان محیط‌زیست بسیار پررنگ‏‏تر از حال بود، اظهار می‎‎کند: آنچه روحیه محیط‎‎بانان را برای ادامه فعالیت ضعیف می‏کند، تغییراتی است که در حوزه محیط‌‌‌زیست اتفاق می‎‎افتد و بر فعالیت آنها به شدت تاثیر می‏‏گذارد.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال، تخریب شکارگاه‎‎ها در اثر فعالیت‏‏هایی مانند معدن‎کاوی، جاده‎‎سازی، اثرات فاجعه‎‎بار خشکسالی و تغییر اقلیم بر تنوع زیستی از تغییراتی است که بدون آنکه محیط‏بانان نقشی در آن ایجاد کنند، تاثیراتی جدی بر نتیجه عملکرد آنها خواهد داشت.معاون محیط‌زیست استان معتقد است اگر بخواهیم در حفاظت از تنوع زیستی و طبیعت کشور موفق باشیم، باید تمام جمعیت ساکن سرزمین، خود را به نوعی محیط‌بان بدانند؛ چرا که تنها در این صورت است که کاری به صورت تخلف انجام نمی‏‏شود، زباله‏‏ای در طبیعت ریخته نمی‏‏شود، جاده‎های متعدد و پیامد آن تخریب طبیعت کشور اتفاق نمی‎‎افتد.

وی ادامه می‎‎دهد: همچنین در این صورت معدن‏‏کاوی و فعالیت‏‏های توسعه‏ای با حداقل تخریب‎‎ها در محیط‌زیست انجام می‏‏شود. در مصرف آب و کاغذ صرفه‏‏جویی می‏‏شود و توسعه و بهره‏‏وری از طبیعت طوری انجام می‏شود که نه‌تنها نیازهای نسل فعلی برطرف می‌شود، بلکه لطمه‏‏ای به طبیعت برای تامین نیازهای نسل آینده وارد نمی‏‏شود.اکبری تاکید می‎‎کند: هر کسی که دلش به حال طبیعت این سرزمین می‏سوزد و تمایل دارد کمکی به محیط‌بانان سرزمین خود برای تنوع زیستی کند، باید از خودش شروع کند؛ خواه از طریق نریختن زباله در طبیعت و خواه با تصمیم‏‏گیری‏‏های کلان توسعه‏‏ای باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید