• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109699
+
-

توصیه‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور برای 1400:

سیاه‌نمایی نکنید

کشور از لحاظ حساسیت‌های فرهنگی، دینی، سلامت و تحریم شرایط خاصی دارد

دولت
سیاه‌نمایی نکنید

رئیس‌جمهور در نخستین توصیه‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری1400 خود خطاب به رسانه‌ها، از آنان خواست تحریف حقایق و سیاه‌نمایی نکنند. او ‌چهارم شهریور ماه نیز نامزدهای انتخاباتی را خطاب قرار داده بود که با توجه به شرایط تحریمی و کرونایی کشور نباید با عواطف، احساسات، اعتقادات مردم و ایمانی که مردم نسبت به انقلاب دارند، بازی شود.
براساس گزارش پایگاه‌اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه چهارشنبه این هفته هیأت دولت تصریح کرد: من در اینجا خواهش می‌کنم از همه آنهایی که قلم، بیان و تریبون در اختیار دارند؛ سال سختی است، مواظب منافع ملی خود باشیم. من هم می‌دانم به انتخابات نزدیک می‌شویم، می‌دانم افرادی از حالا کمربند را برای انتخابات سفت می‌کنند. اشکالی ندارد، ان‌شاءالله یک انتخابات خوب خواهیم داشت، انتخابات با رقابت خواهیم داشت، اما در فضایی که به‌تدریج انتخاباتی خواهد شد، انتظارات را بی‌جهت بالا نبریم. در فضایی که به‌تدریج انتخاباتی خواهد شد، حقایق را تحریف نکنیم. تحریف حقایق یک گناه بزرگ و نابخشودنی ملی و انقلابی است. سیاه‌نمایی را آغاز نکنیم.

کشور شرایط خاصی دارد
حسن روحانی در پاسخ به انتقادات از عملکرد دولت در بازگشایی مدارس با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، از مردم خواست شرایط کشور را در نظر بگیرند. او با بیان اینکه شرایط ایران با سایر کشورهای دنیا فرق می‌کند، گفت: «کشور از لحاظ حساسیت‌های فرهنگی و حساسیت‌های دینی و مسئله حفاظت از سلامت و جان مردم، در کنار تحریم‌ شدیدی که امروز با آن مواجه هستیم، شرایط خاصی دارد. شرایط با کشورهای دیگر متفاوت است و خواهش می‌کنم در زمینه مسئله بازگشایی‌ها و در زمینه مسئله مقابله با کرونا شرایط کشورمان را با شرایط کشورهای دیگر در همه زمینه‌ها مقایسه نکنید.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور در شرایط تحریم است، افزود: «در عین حال اجبار هم در هیچ زمینه‌ای نیست، یعنی هیچ خانواده‌ای و هیچ دانش‌آموزی را اجبار نمی‌کنیم که حتما از طریق آموزش حضوری سال تحصیلی را بگذراند. البته آموزش حضوری را ترجیح می‌دهیم، برای دولت مهم این است که درب مدرسه و دانشگاه به روی دانشجویان و دانش‌آموزان باز خواهد بود. این برای دولت اصل مهمی است که درب هیچ مدرسه‌ای روی کسی بسته نمی‌شود، درب دانشگاهی بسته نمی‌شود، تشویق می‌کنیم. اساتید و معلمان برای تدریس آمادگی دارند و البته برای سلامت جسم دانش‌آموزان، روح دانش‌آموزان، نشاط دانش‌آموزان و آموزش دقیق و صحیح، آموزش حضوری اولویت اول است.»

روح دانش‌آموزان هم مهم است
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین با بیان اینکه سلامت دانش‌آموزان تنها در کرونا‌نگرفتن نیست، درباره دلایل دولت برای بازگشایی مدارس توضیح داد: «بعضی‌ها فکر می‌کنند، اصول بهداشتی و سلامت فقط در بحث کروناست. اگر یک نفر کرونا نگرفت، یعنی سالم است و اگر کرونا گرفت، یعنی بیمار است. بیماری‌های فراوانی وجود دارد. می‌خواهیم دانش‌آموزان از لحاظ جسمی و روحی و نشاط دارای سلامت کامل باشند. می‌توانیم بچه‌ها را داخل یک آپارتمان برای مدت یک سال حبس کنیم و بگوییم خارج نشوند، آن هم بیماری و مشکل ایجاد می‌کند. می‌خواهیم روح و جسم دانش‌‌آموزان کاملا سالم باشد، اما در عین حال هم در روز شنبه در صحبتم به‌صورت روشن گفتم هیچ خانواده‌ای و هیچ دانش‌‌آموزی را برای حضور در مدرسه اجبار نمی‌کنیم، اما همه وسایل دانش را پیش روی آنها می‌گذاریم.»

شهریور، ماه اراده ملی
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ملت ایران در مقاطع مختلف و در مقاطع سخت تاریخ، توانمندی خود را به رخ قدرت‌های جهان کشیده است، به رویدادهای مهم کشور در شهریور‌ماه اشاره کرد و گفت: «شهریور، ‌ماه اراده ملی، شکست دشمنان و ماهی درس‌آموز برای همه است.»
اشاره روحانی در این بخش از سخنانش احتمالا به فشارهای آمریکا برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از 20سپتامبر به بعد بود. او گفت: «خطای محاسباتی آمریکا از سال97 یعنی از دوونیم‌سال پیش تا امروز بر این مبنا بود که فکر کرد با فشار اقتصادی بر مردم و تحمیل تحریم ظالمانه، ملت بزرگ ایران را به زانو در‌می‌آورد. آن سال گذشت، سال بعد گذشت و سال سوم که امسال هست و در میانه این سال هستیم، مردم مقاوم در برابر همه فشارها ایستادگی کردند و آنها به هدف خودشان نخواهند رسید. البته زحمت ما می‌دارند و عِرض خود می‌برند. به ملت رنج و زحمت وارد می‌کنند و آبرو و حیثیت خودشان را به‌طور کامل بردند. در شورای امنیت، در سازمان ملل، در افکار عمومی، در سطح جهان، حتی در پیش ملت خودشان، اینها عِرض خودشان را بردند، آبرو و حیثیت خودشان را بردند. برای مردم ایران هم رنج و زحمت و مشکلات درست کردند، اما به اهداف خودشان نخواهند رسید و نرسیدند و حتما پشیمان هستند و حتما باید برگردند و حتما بازخواهند گشت. این راه، راه بن‌بست برای آمریکا‌ست. آمریکا راهی ندارد جز آنکه به پایان این کوچه برگردد والا با سد و دیوار محکمی روبه‌رو‌ست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید