• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109555
+
-

املاک نجومی فهرست شد

سیدمحمود میرلوحی: شورا و شهرداری درباره بازپس‌گیری یا ادامه بهره‌برداری انجمن‌ها و خیریه‌ها از هزار املاک موضوع بند‌6 ماده‌55 تصمیم می‌گیرند

گزارش
املاک نجومی فهرست شد

مجیدجباری- خبر‌نگار

املاکی که در دوره اسبق مدیریت شهری به افراد و مدیران شهرداری تهران واگذار یا با تخفیف‌های آنچنانی در اختیار برخی سازمان‌ها و انجمن‌ها قرار گرفته بود، فهرست شد. این را رئیس شورای شهر تهران گفت. محسن هاشمی رفسنجانی در حالی از فهرست روی میزش خبر می‌دهد که اسامی بهره‌برداران این املاک به دلایل حقوقی و قضایی دست‌کم در این برهه قرار نیست اعلام عمومی شود. محسن هاشمی در حاشیه جلسه یکشنبه شورای شهر، در جمع خبرنگاران به نامه احمد توکلی مبنی بر اعلام اسامی دارندگان املاک نجومی واکنش نشان داد و گفت: «اگر بخواهیم مشکلی که برای آقای فتاح پیش آمد، برای من پیش نیاید، باید محافظه‌‌کارانه وارد این موضوع بشویم.» هاشمی رفسنجانی این را هم گفت که پاسخ من به نامه سرگشاده آقای توکلی نامه‌ای سرگشاده است. فهرست املاک مذکور موجود و مشخص است و ایشان می‌توانند به شهرداری مراجعه کنند و ما به‌صورت خصوصی اجازه می‌دهیم تا لیست افرادی را که املاکی ‌در اختیار گرفتند، ببینند؛ بنابراین بعید است گزارش را به‌صورت کتبی برای او بفرستیم.» به گفته رئیس شورای شهر تهران تعیین تکلیف و بازپس‌گیری املاک ادامه دارد و مراحل آن باید طی شود.

ارائه گزارش دیر شده؛ شهرداری لایحه بدهد
سیدمحمودمیرلوحی، نایب‌رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه اخیرا قرار بود گزارشی درباره املاک به شورای شهر ارائه شود، گفت: «برای ارائه گزارش دیر شده است و ما در شورای شهر تهران منتظر رسیدن لایحه آن‌دسته از املاکی هستیم که شهرداری معتقد است باید در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی باشند. بر این اساس شهرداری باید این موارد را با دلایل آن به شورا ارائه دهد. البته ممکن است تلقی دوستان ما در معاونت فرهنگی شهرداری این باشد که همه هزار ملکی که براساس بند‌6 ماده‌55 قانون شهرداری بهره‌برداری آن در اختیار نهادها، سازمان‌ها، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است را می‌توان تمدید کرد. اما تا لایحه آن نیاید و در شورای شهر بررسی نشود، نمی‌توان نظری درباره آن داد. شاید نظر اعضای شورای شهر بر تخلیه همه املاک باشد. یا حتی به این نتیجه برسیم که باید 40، 50 و یا حتی 90درصد املاک تخلیه شود. به هر حال، این پارلمان شهری تهران است که باید بعد از بررسی، درنهایت اعلام کند که چه تعداد از هزار ملک باید تخلیه شود و بهره‌برداری از چه تعداد ملک مجاز به تمدید است. البته تمدید بهره‌برداری هم همانطور که گفتم باید حتما با اجاره روز محاسبه شود.»
میرلوحی در ‌ادامه به خروجی تصمیمات کمیسیون بند‌6 ماده‌55 قانون شهرداری اشاره کرد و گفت: «قرار بود معاونت فرهنگی اجتماعی، معاونت مالی و اقتصادی و همچنین دفتر شهردار تهران موارد را مرور و بررسی کنند که کدام‌یک از این هزار ملکی که در اختیار انجمن‌های خیریه، فرهنگی و.. هستند، باید تخلیه شوند و کدامشان می‌توانند بهره‌برداری از این املاک را براساس اجاره‌بهای جدید ادامه دهند. ملاک عمل هم این است که یا انجمن فعال نیست و یا واحدهایی که در اختیارشان قرار دارد، بیش از نیاز انجمن است. به هر ترتیب باید بین کمیت و کیفیت فعالیت انجمن‌ها و خیریه‌ها با ساختمان در اختیارشان متناسب باشد.»
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری باید کارها را در این زمینه سرعت ببخشد، خاطرنشان کرد: «از آقایان حناچی شهردار، امامی معاون مالی و اقتصادی، محمدزاده سازمان املاک و مستغلات و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی می‌خواهیم که اهتمام بیشتری در این مورد داشته باشند. لایحه‌ای که باید به شورا بیاید، باید هر هزار ملک را تعیین تکلیف کند.»

تمدید بهره‌برداری با اجاره‌بهای روز
نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به شیوه‌های مجاز و قانونی واگذاری ملک از سوی شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: «قانون، 2‌شیوه واگذاری ملک را برای شهرداری‌ها مجاز دانسته است؛ طبق آیین‌نامه مالی معاملاتی شهرداری، یا مازاد ملک را می‌فروشند که قواعد فروش آن برای دولتی‌ها و غیردولتی‌ها روشن است. واگذاری حق بهره‌برداری از املاک اما به این شکل است که ملک در مالکیت شهرداری می‌ماند، ولی اجازه بهره‌برداری آن به اشخاص داده می‌شود که این هم منحصر به اشخاص حقوقی، کاربردهای فرهنگی، خیریه‌ها،‌ NGO ها و... است. در این نوع واگذاری هم باید شهرداری لایحه بیاورد و شورای شهر هم مجوز آن را با مصوبه‌ خود صادر کند.»
میرلوحی اضافه کرد: «بنابراین وقتی این مصوبه را گذراندیم تا مدت‌ها دیدگاه‌ها و برداشت‌های مختلفی وجود داشت مبنی بر اینکه آیا املاکی که قرار است جدیدا واگذار شود باید مجوز بگیرند یا اینکه این پروسه فقط درباره قبلی‌ها صدق می‌کند. درحالی‌که شورا گفته بود که این روند مشمول قبلی‌ها می‌شود و هر ملکی که قبلا مجوز دریافت نکرده باید مجوز بگیرد.»

تعداد کل ملک‌های واگذار شده در دوره پیشین مدیریت شهری 2150ملک است، 1080ملک از نظر معاونت اجتماعی زیرنظر شهرداری تهران هستند و نباید تخلیه شوند

نگاهی به روند بازپس‌گیری املاک
محمدنادر محمدزاده، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری

تعداد کل این ملک‌ها 2150ملک است، 1080ملک از نظر معاونت اجتماعی زیرنظر شهرداری تهران هستند و نباید تخلیه شوند. 95ملک دیگر نیز در اختیار نهاد‌های دولتی مانند پلیس راهور، کلانتری، ‌دادگستری و غیره قرار دارند. از این تعداد ملک 290ملک تخلیه، 410ملک در مراجع قضایی و 257ملک دیگر در حال بررسی برای تعیین تخلیه یا اخذ مجوز از شورای شهر تهران هستند. در این زمینه کمیته پنج‌نفره‌ای متشکل از 2معاون شهردار، مدیرکل حوزه شهردار و رئیس سازمان بازرسی و سازمان املاک شهرداری برای بررسی پرونده‌های املاکی که در اختیار غیر هستند، تشکیل شده است. حدود یک‌سوم این املاک بررسی شده و در اکثر موارد تشخیص این کمیته ضرورت نداشتن ادامه فعالیت‌های آنها در قالب فعلی بوده است.»
برخی از پرونده‌های املاک در قوه قضاییه است. محمدزاده دراین رابطه می‌‌گوید:‌ «برخی پرونده‌ها زمانی که وارد مسیر قضایی می‌شوند، هر‌چه جلوتر می‌روند، سخت‌تر شده و باید حکم تخلیه برایشان صادر شود. طبیعی است تخلیه برخی املاک سرعت کمتری پیدا می‌کند. بخش دیگر ملک‌ها نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که در راستای سیاست‌های شهرداری است و اساسا نیازی به تخلیه آنها وجود ندارد و فقط باید مجوز شورا گرفته شود. البته ممکن است شورا نپذیرد اما تا زمانی که در شورای شهر تعیین تکلیف نشده، تخلیه‌ آن متوقف خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید