• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10940
+
-

فوق العاده

جواد نصرتی|روزنامه‌نگار:


سرایدار مهربان سینما



نعمت‌الله گرجی، یکی از پرکارترین بازیگران چند دهه اخیر سینما و تلویزیون ایران بود و بیشتر از هر کس دیگری، یادآور نقش‌های خاصی مانند سرایدار و فراش مدرسه و باغبان. او فعالیت‌های هنری‌اش را در جوانی با کار در تئاتر شروع کرد و در ابتدای دهه 50، چندین مجموعه تلویزیونی معروف بازی کرد. مرحوم گرجی که کار در سینما را در سال 1347شروع کرد، به‌خاطر بازی در نقش‌های تکراری همچون باغبان و سرایدار شهرت داشت. از نقش‌های ماندگار او در سینما می‌توان به نقش پدر سید (با بازی بهروز وثوقی) که درواقع فراش مدرسه بود در فیلم گوزن‌ها و همینطور بازی معروفش در فیلم درخت گلابی در اواخر عمرش اشاره کرد. از او نقل شده است که بعد از سال‌ها بازی در نقش‌هایی مانند باغبان و سرایدار، وقتی که خبردار شد داریوش مهرجویی او را برای بازی در این فیلم درنظر گرفته، بسیار خوشحال شده اما طنز ماجرا این بود که مهرجویی هم او را برای بازی در نقش یک باغبان انتخاب کرده بود. او در این فیلم، هرچند حضور کوتاهی داشت اما بازی به‌یادماندنی‌ای از خود به یادگار گذاشت.


نجات چین با مالیات زباله

در روزهایی که حجم وسیع تولید زباله در طبیعت در ایران ما را غافلگیر کرد، شرکت‌های چینی در طرحی شرکت کردند که می‌تواند الگویی برای نجات ایران از زباله هم باشد؛ مالیات زباله. این قانون، از ابتدای سال‌جاری میلادی در چین با نام قانون مالیاتی حمایت از محیط‌زیست اعمال شده است و حالا بعد از 4‌ماه از شروع آن، ‌شرکت‌های چینی در طرح خوداظهاری به اداره‌های مالیات محلی در سراسر این کشور مراجعه کردند و برگه‌های خوداظهاری‌شان را تحویل دادند. براساس این قانون، که البته فقط شامل مؤسسات و شرکت‌های عمومی می‌شود، هر شرکت بسته به آلودگی‌ای که به طبیعت وارد می‌کند، ‌باید مالیات مشخصی بپردازد. این آلاینده‌ها می‌تواند زباله‌های مرسوم، آلودگی‌ها نوری، صوتی و آبی باشد. فرمول محاسبه این مالیات هم بسیار ساده و صریح است و نسبت مستقیمی با میزان آلودگی تولید شده هر شرکت دارد. دولت چین یک استاندارد برای تولید آلودگی و زباله برای شرکت‌ها درنظر گرفته است و مالیات، براساس این استاندارد تعیین می‌شود.

هدف دولت چین این است که با وضع این مالیات، شرکت‌ها را ترغیب کند تولید آلاینده‌های خود را کاهش دهند و فناوری‌های تولیدی خود را به‌روز کنند. حدود 260هزار شرکت در سراسر چین پرداخت مالیات محیط‌زیست را شروع کرده‌اند و مراجعه آنها به اداره‌های مالیات محلی چنان زیاد بوده است که دولت ساعات کار این اداره‌ها را در روز تحویل گرفتن خوداظهاری شرکت‌ها، تمدید کرد. البته این شرکت‌ها این امکان را هم دارند که برگه‌های خوداظهاری را به‌صورت آنلاین پر کنند.

این نخستین‌بار است که دولت چین، ‌یک مالیات را مشخصا برای حفاظت از محیط‌زیست تعیین کرده. چین که یکی از آلوده‌ترین کشورهای دنیاست، ‌امیدوار است با بستن این مالیات، ‌کسب و کارها را در این کشور به سمت تولید سبز و عاری از آلودگی‌ سوق دهد. پیش از این دولت چین برای 40سال مبلغی را از شرکت‌ها به‌عنوان «عوارض تولید زباله» می‌گرفت که حالا جای خود را به سیستم جدید مالیاتی داده است.

910 نفر910 کودک سوری در سال 2017 در درگیری‌ها کشته شدند

براساس گزارش سازمان ملل، 2017مرگبارترین سال برای کودکان سوری بوده است. علاوه بر 910کودکی که جانشان را در این سال از دست دادند، 361کودک هم در درگیری‌ها مجروح شدند. بیشتر کودکان جانشان را در ادلب، حلب و دیرالزور از دست دادند. سازمان ملل تخمین می‌زند که از زمان شروع جنگ داخلی سوریه، بیش از 400هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند و بیش از یک میلیون کودک هم مجروح شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید