ارکستر سمفونیک در زیرزمین
شکلگیری ارکستر سمفونیک تهران
حسین عصاران
در ادامه تنشهای میان 2نگرش غیرهمسوی مدعی در شیوه آموزش هنرستان موسیقی، این بار پرویز محمود– که پس از بازگشت وزیری، به مدیریت «هنرستان موسیقی» منصوبشده بود– توسط خود وزیری از این مقام برکنار و خانهنشین شد. اما او در این فرصت تازه، به کمک هنرجویانی چون مرتضی حنانه و روبیک گریگوریان و از همه مهمتر با حمایتهای مادی و معنوی حزب «توده» ارکستر مستقلی را راهاندازی کرد که بهنحوی نخستین ارکستر سمفونیک تهران (به شیوه کنونیاش) دانسته شده است. بیشتر نوازندگان این ارکستر خصوصی هنرجویان هنرستان یا نوازندگان آزادی بودند که در کافهها نوازندگی میکردند و اینک بدون دریافت دستمزد در زیرزمین خانه پدری محمود، تمرین و در مناسبتهای مختلف به رهبری خود او آثاری از موسیقی کلاسیک غربی را اجرا میکردند. با چنین پیشینهای پرویز محمود را میتوان نخستین رهبر ارکستر سمفونیک تهران بهشمار آورد. اتفاق معنادار، راهاندازی «انجمن موسیقی ملی» در انتهای همین سال توسط روحالله خالقی (دستیار و یار وفادار کلنل وزیری) است که اینچنین رقابت 2نحله فکری متمایز در موسیقی، وارد مرحله تازهای شد.
پیشنهاد: مطالعه کتاب «تاریخ هنرستان موسیقی»
مؤلف: علی تقیپور گورابی- ناشر: مؤسسه توسعه هنرهای معاصر- ۱۳۹۷