گرافیک به یک نیاز تبدیل میشود
تأسیس اداره کل انتشارات و تبلیغات
حافظ روحانی
شاه جوان تازه بر تخت نشسته بود که اداره کل انتشارات و تبلیغات تأسیس شد. در 11تیرماه سال1322 بود که این اداره برای نخستینبار تأسیس شد تا تبلیغات در داخل و خارج از کشور سامان بگیرد. یکی از نخستین اقدامات در این زمینه تأسیس این اداره کل در وزارت فرهنگ بود. اما این اداره کوچک بهتدریج قرار بود رشد کند تا درنهایت به تأسیس وزارت اطلاعات در دهه1340 منجر شود. این نهاد قرار بود گردشگران داخلی و خارجی را به سفر تشویق و در مورد ایران اطلاعرسانی کند. اما شاید نکته مهمتر این بود که برای نخستینبار نیاز به تدوین برنامهای برای جذب گردشگر احساس شده بود. برای این کار باید طراح گرافیک و متخصصان تبلیغات، تربیت و استخدام میشدند. به این ترتیب با تأسیس این نهاد، حرفه تبلیغات که تا پیش از این و سالهای بعد از آن همچنان توسط ارامنه اداره میشد بهتدریج به جریانی سازمانیافته تبدیل شد که در سالهای دهههای 1340 و 1350 به رشد گرافیک و تبلیغات در ایران منجر شد.
در طول 2دهه بعد بود که نهادهای فرهنگی تازهتأسیس بهتدریج بخش تبلیغاتشان را فعال کردند تا گرافیک بهعنوان یک جریان مستقل، گسترش قابل ملاحظهای پیدا کند. اما انگار همهچیز از تأسیس این اداره کوچک در وزارت داخله آغاز و گرافیک به یک نیاز تبدیل شد.