• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109336
+
-

در نخستین روز سال تحصیلی شهردار تهران بر مدیریت کنترل و هدایت ترافیک نظارت کرد

ترافیک روان روز اول مدرسه

حناچی: انطباق با بازگشایی مدارس چند هفته طول می‌کشد و در این مدت حفاری گسترده در معابر ممنوع است

گزارش
ترافیک روان روز اول مدرسه

محمد سرابی- خبر‌نگار

 سال تحصیلی 15روز زودتر از همیشه و خلوت‌تر از سال های قبل شروع شد. در صبح نیمه‌ابری نیمه شهریور از ترافیک شدید نخستین روز‌ سال که به‌دلیل هجوم خودرو‌های شخصی ایجاد می‌شد خبری نبود. تنها بخشی از دانش‌آموزان به سر کلاس رفته بودند و مقابل اغلب مدرسه‌های شهر هم  نسبت به سال‌های گذشته راهبندان کمتری مشاهده می‌شد. گویا نگرانی‌ از موج سوم بیماری کرونا باعث شد که برخی از اولیا از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کنند؛ اما در عین حال، هم تمهیدات هدایت و کنترل ترافیک درنظر گرفته شده بود و هم مترو و اتوبوسرانی با تمام توان آماده خدمات‌رسانی بودند؛ خدماتی که با همین جدیت همچنان ادامه خواهد یافت.
نمایشگر‌های مرکز کنترل ترافیک تهران از ساعت 7 تا 8 صبح دیروز خیابان‌های آرام را نشان می‌داد. شهردار که به سنت هر سال به‌همراه رئیس پلیس راهور تهران، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و مدیران سازمان‌های مرتبط به این مرکز آمده بود، با اشاره به عوارض بیماری کرونا در کشور گفت: «امسال آغاز سال تحصیلی متفاوتی داریم که ناشی از یک مشکل جهانی است. هر کشور روش ‌خاصی برای مقابله با بیماری کرونا در پیش گرفته است و نحوه و چگونگی آغاز سال تحصیلی در آن متفاوت است اما چیزی که در میان همه آنها مشترک به‌نظر می‌آید، حضور در مدارس و رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی است. در مقایسه با دیگر کشور‌های جهان، ایران شرایط سخت‌تری دارد که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های ظالمانه و وضعیت اقتصادی است که باعث شده فشار مضاعفی تحمل کنیم.»
پیروز حناچی با اشاره به ممنوعیت موقت حفاری در معابر تأکید کرد: «در هریک از مناطق ستاد‌های بازگشایی مدارس در کنترل ترافیک و ارائه برنامه‌های لازم تأثیر‌گذار هستند و اموری مانند نظارت بر سرویس‌های مدارس را انجام می‌دهند. دستورالعمل‌هایی که از سوی معاونت ترافیک تعیین شده است اموری مانند مناسب‌سازی‌ معابر و نصب علائم ترافیکی را نشان می‌دهد که با اجرای آن رفت‌وآمد برای همه دانش‌آموزان آسان‌تر خواهد شد.»
شهردار افزود: «معمولا با بازگشایی مدارس ۳۰درصد به حجم ترافیک صبحگاهی شهر اضافه می‌شود اما امسال با توجه به اینکه بخشی از کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود از حجم ترافیکی کمتری در سطح شهر برخورداریم. با این حال تمامی بخش‌های مربوط به کنترل ترافیک آمادگی لازم را دارند و باید تمامی شهرداران مناطق با تشکیل کارگروه‌های ایمن‌سازی مدارس تمام تمهیدات لازم برای حفظ ایمنی تردد دانش‌آموزان را بیندیشند تا خانواده‌ها در این زمینه نگرانی نداشته باشند. شهرداری در ماموریت اجتماعی و سازمانی خود به مدارس رسیدگی می‌کند و شرایط رفت‌ وآمد پیاده و با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌سازد.»
حناچی بیان کرد: «به‌طور معمول هرسال چند هفته طول می‌کشد تا شهر شرایط خود را با وضعیت جدید ناشی از آغاز سال تحصیلی انطباق دهد؛ به همین دلیل تا یک‌ماه آینده در هیچ‌کدام از معابر اصلی حفاری گسترده صورت نخواهد گرفت تا دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به راحتی در مسیر تردد کنند. ایمن‌سازی‌ معابر تردد دانش‌آموزان مدارس در اولویت قرار دارد و لازم است در مدارسی که حضور دانش‌آموزان موجب گره‌های ترافیکی می‌شود مسئله بررسی شود.»
شهردار با تأکید بر توقف سرویس‌های مدرسه در حیاط مدارس گفت: «با تمهیدات تاکسیرانی برنامه‌ریزی برای فعالیت سرویس‌ها انجام شده است و مدارس واقع در مسیر‌های اصلی ترافیکی هم شناسایی شده‌اند. در چند هفته ابتدای سال تحصیلی حفاری گسترده در معابر ممنوع است تا وقتی که دانش‌آموزان و والدین بتوانند خود را با شرایط جدید منطبق کنند.»
سقوط زودهنگام آمار ترافیک
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز درباره ترافیک صبحگاهی روز ابتدای سال تحصیلی گفت: «ترافیک امروز صبح(دیروز) به‌واسطه شروع سال تحصیلی جدید نیم ساعت زودتر آغاز شد و در ساعت ۸صبح به اوج خود رسید، اما بعد از آن به حالت عادی بازگشت.»
سردار محمدحسین حمیدی افزود: «کارکنان و عوامل پلیس راهور فاتب از ابتدای صبح امروز و زودتر از روزهای قبل در سطح معابر و خیابان‌های شهر تهران حضور یافتند و برای بازگشایی مدارس در این روز در حالت آماده قرار گرفتند.»

لزوم استفاده حداکثر از فضا و آموزش مجازی
حناچی، شهردار پایتخت دیروز همچنین به‌صورت ویدئو کنفرانس در مراسم آغاز سال تحصیلی 1400-1399 در مدرسه مکتب الزهرای منطقه14 در بلوار ابوذر شرکت کرد. او در این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش در کنار خانواده آینده کشور را می‌سازد، گفت: «آنچه مسلم است اینکه نزدیک 80درصد احتمال انتقال بیماری کرونا مربوط با رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن دست‌ها و استفاده از ماسک ارتباط دارد. در شرایط کرونایی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس کار سختی است زیرا افزایش فضای آموزشی در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست؛ پس باید از حداکثر فضای ممکن در مدارس استفاده کنیم و آموزش مجازی را هم مورد توجه قرار دهیم.»
این مدرسه نزدیک هزار دانش‌آموز دارد که برای جلوگیری از انتشار بیماری، در این برنامه تنها دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی حضور داشتند.

15هزار راننده سرویس مدرسه
در نشست ستاد کنترل و نظارت ترافیکی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، هریک از سازمان‌های زیرمجموعه این بخش برنامه‌های خود را برای نخستین روز سال تحصیلی شرح دادند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این‌باره گفت: «سازمان تاکسیرانی در طول تابستان جلساتی با آموزش و پرورش برگزار کرده است. کار ساماندهی و صدور مجوز برای شرکت‌های مجاز سرویس مدارس و همینطور آموزش رانندگان سرویس‌ها را به انجام رساند که در نتیجه آن 153شرکت صحت سنجی شدند. امسال تمام مراحل تأیید صلاحیت و استعلام‌های مربوط به رانندگانی که در سال‌های گذشته هم به این کار مشغول بودند به‌صورت الکترونیکی انجام شد.»
علیرضا قنادان اظهار کرد:«اکنون 15هزار راننده به‌عنوان سرویس مدارس تأیید شده‌اند و 500خودرو جدید هم به این گروه افزوده شده است. آموزش‌های مرتبط با کرونا و توزیع «کاور جدا‌کننده» هم انجام شده است.»
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز در این نشست اعلام کرد: «امروز 10درصد افزایش مسافر داشتیم و حرکت همه خطوط به موقع انجام شده است و تمام پله‌برقی‌ها هم سالم هستند.» فرنوش نوبخت بیان کرد: «همه نیروها را در اختیار گرفته‌ایم تا در آغاز سال تحصیلی جدید، سرفاصله حرکت قطارها در خط ‌یک و 4، ۳.۵دقیقه، در خط۲، ۳دقیقه و در خط۳ همان 6 دقیقه بماند.»

شهرداری با تمام توان همکاری می‌کند
دیروز زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز در بازدید از همشهری درباره نگرانی‌ خانواده‌ها برای بازگشایی مدارس گفت: «بیشترین سهم شهرداری در رابطه با موضوع مدارس به مسئله حمل و نقل عمومی ارتباط پیدا می‌کند. این در حالی است که امسال به خاطر دووجهی شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس، یعنی به صورت حضوری و غیرحضوری، ترددها نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر است. اما در خصوص سرویس‌های عمومی، شهرداری خدمات خود را در بخش‌‌های مترو، اتوبوسرانی و تاکسی با تمام ظرفیت پای کار آمده است.» او با بیان اینکه اگر مدرسه‌ای درخواست تاکسی سرویس اختصاصی داشته باشد نیز مقدمات کار فراهم است، افزود: «در این سرویس‌ها نباید بیشتر از 3دانش‌آموز حضور داشته باشد. بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد که سازمان تاکسیرانی، نیروهای نظارتی را در شهر به کار گرفته تا در صورت مشاهده تخلف، حتما با متخلف برخورد شود. البته به همکاری جدی شهروندان و والدین برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک نیاز است.»
نوری در ادامه با اشاره به  این نکته که به خاطر حضور طولانی مدت کرونا نمی‌توان کسب و کار و آموزش را تعطیل کرد، گفت: «به هرحال پس از حدود 2هفته باید بررسی شود که بازگشایی مدارس به شکل فعلی چه نتایجی داشته است. در عین حال مدیریت شهری تهران برای آنکه آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد در کنار آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مسئول قرار دارد. یعنی تا مهرماه مسائل تست خواهد شد و اگر مشکلی نبود، روند ادامه پیدا کرده و چنانچه خدای ناکرده مشکلات جدی ایجاد شد، حتما راهکارهای دیگری اتخاذ می‌شود.»

اهدای ماسک به مدارس ابتدایی و ضدعفونی از کوچه تا نیمکت
اقدامات شهرداری تهران فقط معطوف به حوزه حمل‌ونقل نیست؛ به گونه‌ای که مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری اعلام کرد: «اقداماتی از قبیل برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و مهارتی در بستر فضای مجازی، اهدای ماسک به تمامی مدارس ابتدایی دوره اول، ضدعفونی کلاس‌ها، حیاط مدرسه و سرویس‌های بهداشتی، بازپیرایی فضای بیرونی مدارس و احیای فضای سبز بیرونی و درونی مدارس، توسط ادارات آموزش‌های شهروندی و زیباسازی مناطق، انجام شده و ادامه خواهد داشت.»

اتوبوس‌های خاص آرم‌دار برای دانش‌آموزان

همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی شهرداری تهران اقدامات لازم را برای آمادگی شهر، تسهیل در رفت‌وآمدها و... با درنظر گرفتن بحران کرونا شروع کرد. پیروز حناچی، شهردار تهران در این رابطه گفت: «سرویس‌های خاصی برای خدمات دانش‌آموزان تأیید صلاحیت شده‌اند و اتوبوس‌های خاص آرم‌دار دانش‌آموزان را جابه‎‌جا خواهند کرد.» به گزارش همشهری، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز از آمادگی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت برای سال جدید تحصیلی و شروع به‌کار مدارس خبر داد. محمود ترفع درباره تمهیدات شرکت واحد اتوبوسرانی در هنگام بازگشایی مدارس گفت: «با وجود اعلام دیرهنگام بازگشایی حضوری مدارس، هماهنگی‌های لازم از قبل برای بازگشایی مدارس ازجمله آغاز به‌کار اتوبوس‌های خطوط مدرسه در ۲۲منطقه تهران به عمل آمده است.» او در مورد چگونگی فعالیت اتوبوس‌های خطوط مدرسه ادامه داد: «مسیرهایی که بیشترین مدارس در آنها قرار دارند، از قبل شناسایی شده‌اند و اتوبوس‌های سرویس مدارس با تابلوهای مشخص و در ساعات معین که زمان رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدارس است، در این خطوط خاص فعالیت کرده و به جابه‌جایی این عزیزان می‌پردازند.» ترفع با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی، شب گذشته به‌طور کامل ضد‌عفونی شده تا از روز اول مدرسه دانش‌آموزان عزیز را با ایمنی و سلامت بیشتر جابه‌جا کند، تأکید کرد: «البته اتوبوس‌ها در طول روز و در ابتدا و انتهای خطوط نیز با استفاده از دستگاه‌های مه‌پاش (فوگر) ضد‌عفونی می‌شوند، هرچند رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک هنگام سوار شدن به اتوبوس، موضوع مهمی است که باید از سوی دانش‌آموزان و والدین آنها مورد توجه ویژه قرار گیرد.» او با تأکید بر اینکه از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشایی مدارس حتی به‌صورت حضوری به عمل آمده بود، گفت: «استقرار عوامل نظارتی در مکان‌های پرمسافر و گلوگاه‌های شبکه اتوبوسرانی تشدید شده و علاوه بر آن، واحد امداد خودرو برای رفع فوری عیب اتوبوس‌های دارای نقص فنی در شبکه معابر تقویت می‌شوند.»
شهرداری منطقه19 نیز از توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به دانش‌آموزان خبر داد. محسن فریدی، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه در این رابطه گفت: «برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین دانش‌آموزان 12هزار ماسک و 3هزار ژل ضدعفونی‌کننده در 86مدرسه ابتدایی محدوده این منطقه توزیع شده است همچنین محوطه تمامی کلاس‌های مدارس ابتدایی و سرویس‌های بهداشتی آنها قبل از بازگشایی شست‌وشو و ضدعفونی شد.» همچنین علاوه بر اصلاح 25بلوک عابرپیاده، 5چراغ چشمک‌زن به‌منظور ایمن‌سازی‌ تردد دانش‌آموزان در معابر نزدیک به مدارس نصب شده است. تأمین روشنایی و رفع نواقص سرپناه‌های ایستگاه اتوبوس در محدوده اطراف مدارس و رفع نواقص سرویس‌های بهداشتی و روشنایی پایانه‌های سروری، شاهد و آزادگان از دیگر اقدامات ترافیکی به مناسبت بازگشایی مدارس است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید