• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 13 شهریور 1399
کد مطلب : 109099
+
-

چهره‌های فرهنگی کشور با یک‌عالمه فیلم و کتاب، شما را به گذران بهینه قرنطینه خانگی دعوت می‌کنند

دوای درد روزهای خانه‌نشینی


پرنیان سلطانی

این خانه‌نشینی اجباری را تا امروز چطور گذرانده‌اید؟ در تعطیلی مراکز فرهنگی و تفریحی، مثل سینماها و استخرها چه کرده‌اید؟ ساعت‌های طولانی ماندن در قرنطینه را به چه کارهایی مشغول بوده‌اید؟ اگر شما هم گزینه اول و آخرتان در این روزها دیدن فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا و خواندن کتاب‌های تحسین‌شده جهان است، حتما این صفحه به کارتان می‌آید. در این شش‌ماهی که از قرنطینه خانگی گذشته است، احتمالا خیلی از فیلم‌هایی را که در هاردتان آرشیو کرده بودید، دیده‌اید و کتاب‌هایی را که همیشه به‌دنبال فرصتی برای مطالعه‌شان می‌گشتید، خوانده‌اید. پس نیاز به یک فهرست جدید و پروپیمان دارید که با آن به استقبال ادامه این خانه‌نشینی اجباری بروید. در این شماره هدایت هاشمی (بازیگر)، ناهید مسلمی (بازیگر)، محمدرضا شمس (نویسنده)، محمد میرکیانی (نویسنده)، بهروز تشکر (مجری) و سیدعلی کاشفی‌خوانساری (شاعر و نویسنده)، با معرفی یک‌عالمه فیلم و کتاب خوب و اثرگذار، شما را به گذران بهینه قرنطینه خانگی دعوت می‌کنند.



هدایت هاشمی
کتاب‌هایی که در دوران کرونا خواندم

هدایت هاشمی، هم برای علاقه‌مندان به سینما و تلویزیون و هم برای دنبال‌کنندگان تئاتر، چهره آشنایی است. او که در سال1377 و درحالی‌که بیست‌وچهارساله بود، به‌طور حرفه‌ای بازی در تئاتر را آغاز کرد، با فیلم «یک بوس کوچولو»ی بهمن فرمان‌آرا به سینما راه یافت و حالا در کارنامه هنری‌اش کارهای زیبا و ماندگاری از سینما، تئاتر و تلویزیون دیده می‌شود. هاشمی که کارشناسی‌ارشد کارگردانی دارد، در نمایش‌های «رومئو و ژولیت»، «دن کیشوت»، «والس مرده‌شوران»، «آبگوشت زهرماری»، «آندرانیک»، «پینوکیو»، «دو متر در دو متر جنگ» و... حضور داشته و در فیلم‌های سینمایی «وقتی همه خوابیم»، «یه حبه قند»، «محمد(ص)»، «خداحافظ دختر شیرازی» و... ایفای نقش کرده است. «وارش»، «زوج یا فرد»، «پایتخت»، «گاهی به پشت سر نگاه کن»، «پروانه»، «چک برگشتی» و... نیز ازجمله فعالیت‌های تلویزیونی آقای بازیگر به‌حساب می‌آید. «اوس موسی» مجموعه تلویزیونی و پرطرفدار پایتخت، برای صفحه پیشنهاد ما، 3کتابی که اخیرا در دوران کرونا مطالعه کرده را پیشنهاد می‌کند و توصیه می‌کند فیلم‌های هندی «سه احمق» و «پی کی» هر دو از «راجکومار هیرانی» را ببینیم.




کتاب‌های دوست‌داشتنی
  کافکا در کرانه

اثر: هاروکی موراکامی، انتشارات: نیلوفر
  اوسنه بابا سبحان
اثر: محمود دولت‌آبادی، انتشارات: نگاه، پیوند، شبگیر
  ننه کاراته
اثر: سیروس همتی، انتشارات: نیستان



فیلم‌های دوست‌داشتنی
  عهد کاملا جدید

محصول سال2015، کارگردان: ژاکو وان دورمال
  سینما پارادایزو
محصول سال1988، کارگردان: جوزپه تورناتوره
  سه احمق
محصول سال2009، کارگردان: راجکومار هیرانی





ناهید مسلمی
این کتاب‌ها را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم

فرقی نمی‌کند چقدر اهل دیدن فیلم و سریال‌های ایرانی باشیم، همه ما دست‌کم به اندازه یک نقش هم که شده ناهید مسلمی را می‌شناسیم. بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که در سال 1357 برای نخستین‌بار در نمایش «دیکته و زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی و به کارگردانی بهرام دهقان، بازیگری را تجربه کرد، کارنامه پروپیمانی از ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی و سریال‌های شبکه خانگی دارد. این دانش‌آموخته ادبیات زبان انگلیسی و تاریخ فرهنگ تطبیقی، پیش از این در فیلم‌های سینمایی «زندان زنان»، «تسویه حساب» و «یه حبه قند» بازی کرده و جدیدترین فیلمش با عنوان «شنای پروانه» به‌تازگی اکران شده است. بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی «ریحانه»، «حلقه سبز»، «چاردیواری»، «چک برگشتی»، «هیأت مدیره»، «زوج یا فرد» و...، «بتول خانم» سریال پرطرفدار «شهرزاد» است که در فاصله سال‌های 1393 تا 1396 از شبکه نمایش خانگی پخش شد. مسلمی وقتی در جریان کارکرد صفحه پیشنهاد فیلم و کتاب قرار گرفت، گفت: «تا به حال کتاب‌های بسیار جذابی خوانده‌ام، اما فکر می‌کنم این 3کتاب را هرگز فراموش نمی‌کنم. فیلم‌های بسیار خوبی هم دیده‌ام که زیباترین‌شان را معرفی می‌کنم».



کتاب‌های دوست‌داشتنی
  جای خالی سلوچ

اثر: محمود دولت‌آبادی، انتشارات: چشمه
  خداحافظ گاری کوپر
اثر: رومن گاری، انتشارات: نیلوفر
  خط سوم (زندگی شمس تبریزی)
اثر: دکتر ناصرالدین صاحب‌الزمانی، انتشارات: عطایی



فیلم‌های دوست‌داشتنی
  یه حبه قند

محصول سال1390، کارگردان: رضا میرکریمی
  میان‌ستاره‌ای (اینتراستار)
محصول سال2014، کارگردان: کریستوفر نولان
  جوکر
محصول سال2019، کارگردان: تاد فیلیپس




محمدرضا شمس
کارهای غلامحسین ساعدی را بخوانیم و لذت ببریم

اگر فرزند دارید، حتما محمدرضا شمس را می‌شناسید و دیگر نیازی نیست بگوییم او نویسنده و مترجم نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان است. شمس که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با مجلات کیهان بچه‌ها، رشد نوآموز، رشد کودک، رشد دانش‌آموز، سروش کودک و نوجوان، سلام بچه‌ها و... همکاری داشته، آثار بسیار زیبایی در حوزه کتاب کودک دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «یک سبد سیب»، «خواب و پسرک»، «افسانه روباه حیله‌گر»، «اگر این چوب مال من بود»، «قصه آهو کوچولو»، «دامنی پر از ستاره»، «خواب گمشده مادربزرگ»، «حسنی و دیو»، «امیرحمزه صاحبقران»، «صیادان ماه»، «قصه‌های بترس برای بچه‌های نترس» و... اشاره کرد. او که قصه «روباه و خروس»اش در کتاب «بخوانیم و بنویسیم» کلاس دوم دبستان به چاپ رسیده و پیش از این نیز یکی از قصه‌های مجموعه «پهلوان پنبه»اش در کتاب فارسی چهارم دبستان چاپ شده بود، توصیه می‌کند از هر فرصتی که به‌دست می‌آوریم برای مطالعه کارهای غلامحسین ساعدی، نویسنده نام‌آشنای ایرانی استفاده کنیم. کتاب‌های «سو و شون»، «شازده احتجاب» و «کلیدر» و سه‌گانه سینمایی «پدرخوانده» بخشی از پیشنهادهای آقای نویسنده برای گذران بهینه قرنطینه خانگی است.







کتاب‌های دوست‌داشتنی
  صد سال تنهایی

اثر: گابریل گارسیا مارکز، انتشارات: آریابان، امیرکبیر و...
  شازده کوچولو
اثر: آنتوان دو سنت اگزوپری، ترجمه: محمد قاضی، انتشارات: امیرکبیر
  همسایه‌ها
اثر: احمد محمود، انتشارات: امیرکبیر



فیلم‌های دوست‌داشتنی
  همشهری کین

محصول سال1941، کارگردان: اورسن ولز
  فارست گامپ
محصول سال1994، کارگردان: رابرت زمکیس
  رستگاری در شاوشنگ
محصول سال1994، کارگردان: فرانک دارابونت




محمد میرکیانی
یک پیشنهاد کاملا محرمی

نویسنده حوزه کودک و نوجوان است و به‌قدری در دنیای قلم خوش درخشیده که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدرک دکتری هنر دریافت کرده است. او که برای نگارش مجموعه قصه «روز تنهایی من»، برگزیده پنجمین دوره کتاب سال ایران شده، مجموعه‌ای 5جلدی با نام «قصه ما همین بود» دارد که این مجموعه در سال1370 به زبان اردو در کشور پاکستان منتشر شد؛ ضمن اینکه در سال‌های 1990 و 2000، کتاب‌های «پاپر» و «روزی بود و روزی نبود» این نویسنده فعال، در فهرست کتاب‌های مناسب مرکز بین‌المللی مونیخ آلمان قرار گرفت. صحبت از محمد میرکیانی است؛ نویسنده توانا و نام‌آشنایی که تاکنون برخی از آثارش به تولیدات تصویری و تلویزیونی تبدیل شده، ازجمله فیلم «شاید فردا نباشد»، «افسانه‌های کهن» (براساس کتاب قصه ما همین بود)، «قصه ما مَثَل شد» و «حکایت‌های کمال». خالق بیش از 500قصه کوتاه و بلند برای گروه‌های سنی مختلف و 200نمایشنامه برای کودکان، در این روزها خواندن کتاب‌های مرتبط با محرم و دیدن فیلم‌ها و سریال‌های عاشورایی را توصیه می‌کند که در ادامه می‌خوانیم.



کتاب‌های دوست‌داشتنی
  پیشوای شهیدان

اثر: آیت‌الله سیدرضا صدر، انتشارات: بوستان کتاب
  چهل روز عاشقانه
اثر: محمدرضا سنگری، انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  زینب
بانوی قهرمان کربلا، اثر: عایشه بنت‌الشاطی، انتشارات: امیرکبیر



فیلم‌های دوست‌داشتنی
  سریال شب دهم

محصول سال1380، کارگردان: حسن فتحی
  سریال رخصت
محصول سال1393، کارگردان: قدرت‌الله صلح‌میرزایی
  سریال مختارنامه
محصول سال 1389، کارگردان: داوود میرباقری




بهروز تشکر
برای بچه‌هایمان کتاب بخوانیم

بهروز تشکر که نیازی به معرفی ندارد، نه؟ همه ما برای یک‌بار هم که شده اجرای این مجری سرشناس رادیو و تلویزیون را دیده‌ایم. این مجری و گوینده نام‌آشنا که دانش‌آموخته رشته روزنامه‌نگاری در مقطع کارشناسی‌ارشد است، کارش در اجرا را با برنامه «تهران 20» آغاز کرد و حالا مدت‌هاست که مجری برنامه پربیننده «به خانه برمی‌گردیم» است. وقتی از این مجری سرشناس می‌خواهیم فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش را برای دیدن و خواندن در این روزهای خانه‌نشینی اجباری معرفی کند، توصیه می‌کند در این روزها حتما برای بچه‌هایمان کتاب بخوانیم. خودش کتاب «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز را پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید کتاب می‌تواند زبان مشترک پدر و مادرها با بچه‌هایشان باشد. در حوزه فیلم و سریال هم تشکر ضمن معرفی فیلم‌های سینمایی «عقاب‌ها» و «فروشنده» و همچنین سریال‌های «خاک سرخ»، «دودکش» و «دزد و پلیس»، پیشنهاد می‌کند با مشاهده محصولات ژانر طنز و کمدی به جنگ با حوصله سررفتن‌های روزهای قرنطینه برویم. فیلم سینمایی «بر باد رفته» هم یکی دیگر از پیشنهادهای مجری توانای کشورمان برای مشاهده در این روزهاست.




کتاب‌های دوست‌داشتنی
  پایی که جا ماند

اثر: سیدناصر حسینی‌پور، انتشارات: سوره مهر 
  مرگ نقطه پایان
اثر: آگاتا کریستی، انتشارات: قطره، کاروان
  آرزوهای بزرگ
اثر: چارلز دیکنز، انتشارات: افق، دوستان


فیلم‌های دوست‌داشتنی
  پیانیست

محصول سال2002، کارگردان: رومن پولانسکی
  انتقام‌جویان
محصول سال2012، کارگردان: جاس ویدون
  شیرشاه
محصول سال2019، کارگردان: جان فاورو




سیدعلی کاشفی‌ خوانساری
از «کلبه» تا «قصه‌ای که راست بود»

نمی‌شود اهل کتاب و کتابخوانی بود و سیدعلی کاشفی‌خوانساری را نشناخت! واقعیت این است که این نویسنده، شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار نام‌آشنا که آثار برجسته‌ای ازجمله «قصه روزنامه‌جات عهد بوق»، «دعواهای ادبی»، «لالایی‌های لالیلایی» و «سروده‌های پس از مرگ» دارد، نیاز به هیچ معرفی‌ای ندارد. او که سردبیری ماهنامه‌های «شهرزاد» و «سروش نوجوان» و همچنین فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» را در کارنامه فعالیت‌های اجرایی‌اش دارد، تاکنون بیش از 100جلد کتاب در حوزه مسائل نظری ادبیات کودک و نوجوان، تاریخ ادبیات و مطبوعات کودکان ایران به چاپ رسانده و از او بیش از 200مقاله و یادداشت تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده است. خالق مجموعه ‌آثار «چهره‌های ادبیات کودک» که کتاب‌های «سیندرلا»، «پینوکیو»، «جوجه‌اردک زشت»، «گربه چکمه‌پوش»، «دختر بندانگشتی»، «راپونزل» و... را ترجمه کرده، فهرستی از فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش را در اختیارمان قرار می‌دهد که فیلم‌های «گوست داگ؛ راه سامورایی» اثر جیم جارموش و «کلبه» اثر استوارت هازلداین، همچنین کتاب‌های «قصه‌ای که راست بود» از حسین فتاحی و «مرادو» از محمدعلی آزادیخواه ازجمله آنهاست.




 کتاب‌های دوست‌داشتنی
  آقا‌ابراهیم و گل‌های قرآن

اثر: اریک امانوئل اشمیت، انتشارات: مروارید، عطائی و...
  راز فال ورق
اثر: یوستین گوردر، انتشارات: مرکز
  زیبا صدایم کن
اثر: فرهاد حسن‌زاده، انتشارات: کانون پرورش فکری



فیلم‌های دوست‌داشتنی
  بانی و کلاید

محصول سال1967، کارگردان: آرتور پن
  دودسکادن
محصول سال1970، کارگردان: آکیرا کوروساوا
  لئون (حرفه‌ای)
محصول سال1994، کارگردان: لوک بسون





 

این خبر را به اشتراک بگذارید