
گلولهای مقرون بهصرفه در آسمان
Celera 500L با ظاهر عجیب و غریبش میتواند یک نوآوری و انقلاب در صنعت هوانوردی محسوب شود

شرکت «Otto Aviation» میگوید هواپیمای گلولهای Celera 500L با ظاهر عجیب و غریبش، بزرگترین اتفاقی است که در صنعت حملونقل هوایی و مسافرتی جهان طی 50سال گذشته رخ داده است. آنها مدعی شدهاند که صرفهجویی فوقالعاده در مصرف سوخت این نوع از هواپیماها میتواند پروازهای خصوصی را به اندازه سفرهای هوایی تجاری معمولی مقرون بهصرفه کند. به گزارش وبسایت نیواطلس، شرکت سازنده ادعا میکند که Celera 500L در 100کیلومتر، چیزی بین 9 تا 13لیتر بنزین مصرف میکند. این چیزی به اندازه مصرف یک خودروی ون است و کاملا با 78 تا 118لیتری که یک جت معمولی در 100کیلومتر مسافت مصرف میکند، تفاوت دارد. در عین حال این پرنده با شکل عجیبش با داشتن یک موتور احتراقی ساده Red A03V12، هزینههای کارکرد را به حدود 328دلار در ساعت کاهش میدهد که در مقایسه با 2100دلاری که جتهای رایج در یک ساعت خرج دارد، عدد مقرون بهصرفهای محسوب میشود. این هواپیما میتواند 6مسافر را با درنظر گرفتن فضای زیاد تا مسافتی بالغ بر 8334کیلومتر جابهجا کند. این بدان معناست که با کمی بیش از نصف ظرفیت باک خود میتواند از لسآنجلس به نیویورک پرواز کند. هواپیمای جت «سسنا سایتیشن» با سرعتی نزدیک به 772کیلومتر در ساعت پرواز میکنند و حداکثر سرعت C500L نیز به 740کیلومتر در ساعت میرسد. بنابراین در این مورد نیز تفاوت چندانی با جتهای شخصی لوکس مشاهده نمیشود. صرفهجویی فوقالعاده در مصرف سوخت، این هواپیمای گلولهای را جلوتر از منحنی تولید گازهای گلخانهای قرار میدهد. شرکت اتو، سازنده این هواپیما میگوید میزان مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانهای این هواپیما، بیش از 30درصد بالاتر از استاندارد آلایندگی FAA و ICAO برای هواپیماها در سال2031 است. شرکت سازنده همچنین ادعا میکند محصولش همه این موفقیتها را بهدست میآورد، زیرا بدنه آن بهطور عجیب و غریبی طراحی شده که از سطوح جریان آرام برای ایجاد لایههای صاف جریان هوا استفاده میکند. با این حال، باید به یک موضوع بسیار مهم درخصوص این هواپیمای جت اشاره کرد. شاید سؤال پیش بیاید که با این وضعیت، نسل هواپیماها بهطور کلی تغییر خواهد کرد، اما چنین نیست، زیرا این خاصیت و طراحی مناسب هواپیماهای مسافربری معمول نیست و نمیتوان آنها را اینگونه طراحی کرد؛ همانگونه که خود شرکت «Otto Aviation» نیز اعتراف میکند که این مزایا در طراحی هواپیماهای بزرگ غیرقابل دسترسی خواهد بود. در اینجا، موضوع طول و عرض مطرح است.