• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108823
+
-

آشوب‌گری رئیس‌جمهور ضدآشوب

آشوب‌گری رئیس‌جمهور ضدآشوب


ادامه اعتراض‌های خیابانی علیه نژادپرستی در آمریکا در کنار شیوع کرونا به بزرگ‌ترین دردسر دونالد ترامپ در هفته‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شده است؛ وضعیتی که با کشته شدن یکی از هواداران او در درگیری با مخالفانش در شهر پورتلند در شمال غرب آمریکا به یک بحران جدی‌تر تبدیل شده است.
دونالد ترامپ دیروز در واکنش به ماجرای پورتلند، شهردار این شهر را مورد انتقاد شدید قرار داد و از او خواست هرچه سریع‌تر برای تحت کنترل در آوردن اوضاع از نیروهای ارتش استفاده کند. او در پستی توییتری تد ویلر را متهم کرد که طی 95روزی که از آغاز اعتراض‌ها می‌گذرد، تنها نظاره‌گر بوده است. ترامپ شهردار پورتلند را «احمق» خواند و وضعیت ناامنی‌ها در این شهر را نتیجه ناتوانی او در مدیریت بحران دانست. ترامپ رقیب دمکراتش در انتخابات پیش رو را هم از حملات تند و تیزش بی‌نصیب نگذاشت و در توییتی دیگر نوشت: «شهردار پورتلند مثل جو بایدن خواب‌آلو، بی‌کفایت است.»
شهردار پورتلند روز جمعه در نامه‌ای سرگشاده از دونالد ترامپ خواسته بود از دخالت در امور شهرهای مختلف آمریکا خودداری کند و اجازه دهد مسئولان در هر شهری خود در مورد شیوه کنترل اوضاع تصمیم بگیرند. او با ورود نیروهای ارتش به پورتلند مخالف است و اعلام کرده نیروهای پلیس مستقر در این شهر توانایی مقابله با تخریب ساختمان‌ها و فروشگاه‌ها را دارند. شهردار پورتلند در نامه خود جمله‌ای آورده که در روزهای اخیر هیاهوی بسیار به پا کرده است. او خطاب به دونالد ترامپ نوشته است: «ما به سیاست تفرقه‌افکنانه و عوام‌فریبا‌نه تو نیازی نداریم. شهروندان پورتلند دست تو را خوانده‌اند. ما مدیریت فاجعه‌بار تو در بحران کرونا را دیده‌ایم و همه می‌دانیم که دامن زدن به آشوب‌ و خرابکاری‌، تنها برگ برنده تو در انتخابات ریاست‌جمهوری است.»
آمریکا بیش از 3‌ماه است که صحنه اعتراض‌های خیابانی علیه نژادپرستی است و این وضعیت جامعه آمریکا را بیش از پیش به یک جامعه دو قطبی میان طرفداران برتری نژاد سفید که حامیان اصلی دونالد ترامپ هستند و دیگران تبدیل کرده است. در این میان، شهر پورتلند در شمال غرب آمریکا صحنه خشن‌ترین رویارویی‌‌ها میان معترضان به اقدامات تبعیض آمیز علیه سیاهان و نیروهای پلیس بوده است. 
طی این مدت، این معترضان به دولت بوده‌اند که اغلب در خیابان‌ها تظاهرات کرده و با نیروهای پلیس درگیر می‌شدند. در روزهای اخیر اما گروه‌های راست افراطی که به برتری نژاد سفید معتقدند نیز به خیابان‌ها آمده‌اند تا در برابر طرفداران جنبش سیاهان قدرت‌نمایی کنند. نتیجه این قدرت‌نمایی، کشته شدن یکی از هواداران گروه «نجوای وطن‌پرستی» بود. او در اثر شلیک گلوله و در درگیری با مخالفان دونالد ترامپ کشته شده است.
دونالد ترامپ تاکنون بارها دمکرات‌ها را مسئول وضعیت 2 قطبی ایجاد شده در جامعه آمریکا و درگیری‌های خیابانی میان مردم دانسته است. او از همین مسئله به‌عنوان حربه‌ای برای ترساندن رأی ‌دهندگان آمریکایی از به قدرت رسیدن جو بایدن استفاده کرده است. 
ترامپ در مقابل، شعار «قانون و نظم» داده و وعده‌اش باز گرداندن آرامش به خیابان‌ها در سراسر آمریکا درصورت پیروزی در انتخابات است.


این خبر را به اشتراک بگذارید