• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108773
+
-

مکتب کربلا همیشه و در هر حال چراغ راه است

دیدگاه
مکتب کربلا همیشه و در هر حال چراغ راه است


آیت‌الله قربانعلی‌ دری‌نجف‌آبادی؛ ‌‌عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 

بزرگداشت و تعظیم شعائر الهی نشانه تقوای دل‌هاست. یکی از ارزشمندترین، انسان‌سازترین و حیات‌بخش‌ترین شعائر اسلامی اقامه شعائر کربلا و امام حسین(ع) و برپاداری عزای سیدوسالار جوانان اهل بهشت است. شرایط جاری و بیماری کرونا سال عجیبی را پدید آورد و عزاداری‌های ‌ماه محرم هم متفاوت از محرم‌ها و عزاداری‌های سال‌های گذشته رقم خورد؛ محرمی همراه با عشق، ایمان و ایثار با همدلی و مواسات، با نظم و انضباط دیدنی با همت‌های بلند و دل‌های پاک و به‌یاد ماندنی؛ محرمی که عمق وفاداری ملت ما و دوستداران حضرت اباعبدالله را بیش از گذشته به جهانیان نشان داد.
در این ایام، دشمنان اسلام و انقلاب از مدت‌ها قبل با تخریب و تبلیغ دروغین و شانتاژ خبری به‌دنبال ضربه زدن به عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و زیرسؤال بردن شکوه و عظمت محرم و عاشورا و عزاداران حسینی بوده و تمام توجه آنان در این مسیر به ملت بزرگ ما و حماسه بزرگ کربلا و سوگواری‌های عاشقانه دوستداران اهل‌بیت(ع) در ایام محرم معطوف بود. آنان با تحریف و وارونه جلوه دادن حقایق و سوژه‌سازی و بهانه‌تراشی تلاش کردند تا بتوانند در اندیشه، فکر و روان جامعه و ملت‌های دیگر شبهه ایجاد کرده و عزاداران حسینی را دلسرد و روحیه آنها را تضعیف کنند؛ چراکه می‌دانند حسین بن علی(ع)، عاشورا و کربلا مظهر غیرت، شجاعت و ظلم‌ستیزی است.
محرم و اهل‌بیت(ع) مظهر آزادی، آزادگی و استکبارستیزی است. محرم ‌ماه دفاع از حق و عدالت، دفاع از مظلوم و مقابله با ظالمان و طاغوتیان است. محرم انسان‌ساز و تاریخ‌ساز است. ایام زنده شدن اسلام است. ‌ماه بیداری و فداکاری در راه خداست و از این رو، خون غیرت عاشورایی در زنده‌دلان می‌جوشد و راه عزت و شرف را به ما می‌آموزد و مسئولیت‌های سنگینی را برای دلدادگان اردوگاه اباعبدالله(ع) همراه دارد.
محرم ماهی است که محبان اهل‌بیت(ع) در اشکال گوناگون به احیای عاشورا می‌پردازند و درس قیام‌الله، بندگی، اطاعت، نماز، عبادت، سجده، دعا و استغاثه را می‌آموزند.
عاشقان ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) در سال‌جاری و با شیوع ویروس کرونا و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تلاش کردند تا مراسم باشکوه عزای حسینی را همراه اقدامات بهداشتی انجام داده و سلامت و بهداشت عمومی را همراه صلابت دینی، اعتقادی و ایمانی به نمایش بگذارند و عظمت سوگواری و عشق و شور و حال حسینی را همراه سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی را همراه با شور و شوق حسینی به زیباترین وجه ترسیم و در کنار آن از بهداشت و سلامت عمومی نیز پاسداری و صیانت کنند. ملت ایران، در این ایام منزل به منزل با کاروان کربلا و سالار شهیدان منزلگاه‌های بهداشت و سلامت، احسان و همدلی، ایثار و فداکاری، تولید و خدمت، برادری و محبت را نیز طی کردند و همسفر با کاروان عشق، نی‌نامه دلدادگی و شور و نشاط راهیان دلدادگی و دلباختگی را سرودند و حق مطلب را ادا کردند و سجاده‌های خلوص را با می کربلاییان به هم آمیختند و درس جهاد سلامت را همراه کرامت خون شهیدان و مصالح امت اسلامی و تعظیم شعائر اسلامی و انقلابی به نمایش گذاشتند.
واضح است که دانشگاه امام حسین(ع) و مکتب کربلا همیشه و در هرحال چراغ راه است و تعطیلی‌بردار نیست. تاکتیک‌ها تغییر می‌کنند، اما آرمان‌ها و اهداف متعالی و ارزش‌ها و اصول همواره ثابت، پایدار، راهگشا و راهنماست و باید متناسب با شرایط با جدیت و توکل برخداوند دنبال شود.
عاشقان اهل‌بیت(ع) نیز هرگز مراسم محرم را حتی به بهانه کرونا تعطیل نکرده، بلکه با تغییر تاکتیک‌ها در قالب پویش هر خانه یک حسینیه آن را به درون منازل برده و در سخت‌ترین شرایط همواره کوشیده‌اند تا این چراغ درخشان و حیات‌بخش پرفروغ بماند.
خوشبختانه هیئات مذهبی کشور در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی الگویی موفق از پیشگیری شیوع کرونا را به‌رغم عدم‌تعطیلی مراسم عزای حسینی ثبت کردند که قدردان آنان هستیم.
در آموزه‌های اسلامی، تأکید بسیاری بر رعایت بهداشت و سلامت جامعه شده است؛ بنابراین در ایام‌ ماه محرم و عزای دهه نخست محرم دیدیم که عزاداران حسینی با رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی، نه‌تنها مغایر با تعالیم و احکام مترقی دینی و عشق و ارادت به ساحت مقدس اهل‌بیت معصومین(ع) اقدام و حرکتی نداشتند، بلکه همانطور که در دوران شروع بیماری هیئاتی‌ در قالب گروه‌های مردمی و جهادی در صف نخست مقابله با این بیماری بودند، در ایام عزای حسینی با بهترین شیوه‌ها مراقب اجرای تمامی دستورالعمل‌های پیشگیری از کرونا بودند. در کنار این و در ظهر عاشورا عزاداران حسینی بار دیگر شعور حسینی را در کنار شور همیشه جاویدان عاشورایی به نمایش گذاشته و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تمامی پروتکل‌های بهداشتی نماز جماعت را به‌عنوان مهم‌ترین درس عاشورای حسینی باشکوه چشمگیری در نقاط تعیین شده اقامه کردند.
اکنون پس از 10روز عزاداری حسینی، امت اسلامی نشان داد در بزنگاه‌ها با تلفیق شور و شعور حسینی هیچ‌گاه اجازه خاموش شدن چراغ سوگواری اهل‌بیت(ع) را نخواهد داد. از سوی دیگر، رعایت موازین بهداشتی تأثیر منفی بر شکوه و عظمت عزاداری‌ها نداشت و قطعا در ایام پیش رو همچون اربعین حسینی، دهه آخر ‌ماه صفر و ایام دیگر این 2‌ماه نیز با رعایت همین دستورالعمل‌ها و همکاری مطلوبی که هیئات مذهبی با مسئولان بهداشت و درمان خواهند داشت، به اقامه عزای اهل‌بیت(ع) خواهند پرداخت. این در حالی است که از زمان شیوع کرونا همه مردم از اقشار مختلف به‌ویژه هیئات‌ مذهبی و غیور، بسیجیان فداکار در عرصه خدمت و گروه‌های جهادی در رزمایش کمک مومنانه همراه اقشار آسیب‌پذیر بوده و همچنین در عرصه درمان نیز در کنار کادر درمانی بوده و هستند تا باری از دوش زحمتکشان عرصه بهداشت و درمان بردارند. قطعا رعایت موارد بهداشتی در مراسم‌ها کمک چشمگیری به کادر درمان در جهت کاهش شیوع بیماری خواهد کرد. امید که با دعای خیر مومنین و مومنات شاهد ریشه‌کنی این بیماری و ویروس منحوس کوویدـ 19باشیم و با تلاش مضاعف ان‌شاءالله از این مرحله تلخ با سربلندی عبور خواهیم کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید