• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108703
+
-

ماجرای تلخ تب زرد

ماجرای تلخ تب زرد

نیلوفر نیک‌بنیاد:
تصور کنید مشغول زندگی عادی‌تان هستید؛ صبح‌ها به مدرسه می‌روید، دوستان و اقوامتان را در میهمانی‌های مختلف می‌بینید، به سینما و پارک و رستوران می‌روید، شب‌ها می‌خوابید و روزها بدون نگرانی کارهایتان را انجام می‌دهید تا این‌که یک بیماری از راه می‌رسد و روال عادی زندگی را به هم می‌زند.
 چنین چیزی برای همه‌مان آشناست. اتفاقی که در چند ماه اخیر به‌خاطر بیماری کرونا نه تنها در کشور ما که در کل دنیا رخ داده و برنامه‌ی زندگی همه‌ی مردم را مختل کرده است. اما در چنین مواقعی معمولاً نشانه‌ای از راه می‌رسد و به ما گوشزد می‌کند که اوضاع می‌توانست بدتر از این هم باشد. این نشانه برای من، کتاب «تب 1793» بود.  
شخصیت اصلی این داستان دختر نوجوانی به نام «متی» است که همراه مادر، پدربزرگ و خدمتکار سیاه‌پوستشان در خانه‌ای در فیلادلفیا زندگی می‌کند. او هم مانند هر نوجوان دیگری برنامه‌ی روزمره‌ی خود را دارد تا این‌که ناگهان تب زرد از راه می‌رسد و اوضاع را به هم می‌ریزد. نیمی از جمعیت فیلادلفیا مجبور به مهاجرت می‌شوند و چندین هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. متی و خانواده‌اش هم درگیر همین ماجرا می‌شوند.
نویسنده‌ی این کتاب، «لوری هالس اندرسن» با چنان دقت و جزئیاتی، این واقعه‌ی تاریخی را تعریف می‌کند که گاهی شک می‌کنید درحال خواندن یک کتاب داستان هستید یا یک کتاب علمی و تاریخی در مورد تب زرد در فیلادلفیا. حتی شاید کتاب کمی به‌نظرتان غم‌انگیز باشد؛ اما آن‌چه که شما را تا صفحه‌ی آخر دنبال خودش می‌کشد، شخصیت قوی و امیدوار متی است. نوجوانی که باید بار بزرگی را به دوش بکشد و با سخت‌ترین شرایط زندگی دست و پنجه نرم کند.
تنها امیدی که وجود دارد این است که سرما از راه می‌رسد و بیماری را از بین می‌برد؛ اما آیا واقعاً این اتفاق می‌افتد؟ برای فهمیدن جواب این سؤال باید کتاب را بخوانید تا در کنار لذت بردن از خواندن یک داستان خوب، اطلاعاتی هم درباره‌ی تب زرد در فیلادلفیا پیدا کنید.
نویسنده در ابتدای هر فصل عبارتی از یک کتاب معروف درباره‌ی این بیماری‌ آورده است که باعث واقعی‌تر به نظر رسیدن داستان می‌شود. راستی، اگرچه این کتاب داستان یک اتفاق در سال 1793 میلادی را تعریف می‌کند، به هیچ‌وجه قدیمی به نظر نمی‌رسد و این یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت آن است.
تب 1793 را محسن خادمی ترجمه کرده و کتاب چ (88333588)آن را در 300 صفحه با قیمت 48 هزار تومان به چاپ رسانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید