• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108662
+
-

رشد بورس با حمایت بزرگان بازار

یک عضو هیأت مدیره بورس تهران از آغاز همکاری 60سهامدار حقوقی برای حمایت از بازار سهام خبر داد

بورس
رشد بورس با حمایت بزرگان بازار


با حمایت سهامداران حقوقی بزرگ، شاخص کل بورس تهران دیروز به مدار رشد بازگشت. همزمان با این رویداد محمودرضا خواجه‌نصیری، عضو هیأت مدیره بورس تهران از آغاز همکاری 60سهامدار حقوقی برای حمایت از بازار سهام خبر داد. انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده از فشار فروش هیجانی، سهامداران تازه‌وارد و کم‌دانش کاسته شود و تعادل به بورس بازگردد.
به گزارش همشهری، به‌دنبال افزایش انتقادها نسبت به روند نزولی بازار سهام از روز دوشنبه و بعد از تشکیل جلسه‌های مختلف بالاخره سهامداران حقوقی بزرگ وارد عمل شدند و با خرید سهام دامنه نزول بازار سهام را محدود کردند. دیروز حتی تحت‌تأثیر حمایت سهامداران حقوقی بزرگ، شاخص کل بورس تهران 2.6درصد رشد کرد. آخرین خبرها نشان می‌دهد سهامداران حقوقی بزرگ در 2روز گذشته بیش از 18هزار میلیارد تومان پول تازه به بازار سهام تزریق کرده‌اند درحالی‌که سهامداران حقیقی فقط در روز دوشنبه بیش از 7500میلیارد تومان از سهام خود را فروخته‌اند که به‌زعم کارشناسان قطعا متضرر خواهند شد.
صبح یکشنبه حدود 25نفر از مدیران بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه، با حضور در ساختمان بورس تهران با مقامات بازار سرمایه دیدار کردند و پس‌از این نشست چند سهامدار حقوقی بزرگ مانند تأمین سرمایه تمدن، گروه مالی ملت، بانک ملی و بانک صادرات بلافاصله وارد عمل شدند و با جمع‌آوری سهام شرکت‌های زیرمجموعه و سهام ارزنده، نقش مهمی در بهبود شاخص‌های بورس و رشد روز گذشته بازار سهام داشتند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط در روز دوشنبه این سهامداران حقوقی بیش از 10هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سهام کردند.
دیروز هم در ادامه سلسله نشست‌های سهامداران حقوقی با مسئولان بازار سرمایه یک جلسه دیگر برگزار شد و بار دیگر نسبت به حمایت سهامداران حقوقی بزرگ از بازار سهام تأکید شد. محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تأیید برگزاری جلسه روز گذشته سازمان بورس با سهامداران حقوقی به بورس‌پرس گفت: این جلسات و هماهنگی‌ها محدود به چند روز نبوده و تا زمان اطمینان از تعادل پایدار بازار ادامه خواهد یافت.

همکاری 60سهامدار حقوقی
محمودرضا خواجه‌نصیری، عضو هیأت مدیره بورس تهران از آغاز همکاری 60سهامدار حقوقی برای حمایت از بازار سهام خبر داد و گفت: هماهنگی ایجادشده در بین حقوقی‌ها برای تقویت بازار سرمایه بی‌سابقه بوده است.
به گفته او سهامداران حقوقی به همراه سازمان بورس، وزارت اقتصاد و هلدینگ‌ها، یک هم‌افزایی بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده‌اند تا جایی که برای نخستین بار در حدود ۵۰ تا ۶۰  سهامدار حقوقی در راستای حمایت از بازار و تأمین نقدشوندگی بازار همکاری خود را شروع کرده‌اند.
او با اشاره به خرید ۱۰هزار میلیارد تومانی سهامداران حقوقی در معاملات روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد روند شکل‌گرفته برای حمایت از بازار سهام طی روزهای آینده نیز ادامه یافته و به‌صورت مستمر اجرا شود تا نه‌فقط شاخص بورس مثبت شود بلکه اعتماد و دلگرمی نیز به سهامداران بازگردد.
امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس نیز با بیان اینکه نهادهای مختلفی از بازار سرمایه حمایت کرده‌اند گفت: از ۲۱مردادماه سال‌جاری که روند نزولی در معاملات بازار سرمایه آغاز شد درمجموع حجم معاملات بورس و فرابورس ۱۶۷هزار میلیارد تومان بوده است و سهامداران حقیقی طی این مدت ۱۴۰هزار میلیارد تومان سهام خریداری کرده‌اند که این نشان می‌دهد باوجود روند نزولی بازار تعداد زیادی از معامله‌گران معتقدند که باید در این مقطع زمانی سهام خریداری کنند.
او همچنین رقم خرید سهامداران حقوقی‌ها طی معاملات روز یکشنبه را ۱۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حقوقی‌ها در بازار سرمایه فعال شدند و همانند سال‌های قبل که از بازار حمایت می‌کردند، با هماهنگی بانک‌ها، منابع زیادی به بازار تزریق شده است ازاین‌رو نگرانی بابت بازار وجود ندارد.

دلیل ورود حقوقی‌ها
محمد وطن‌پور، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه سپهر درباره دلیل حمایت سهامداران حقوقی از بازار سهام گفت: در بررسی رفتار حقوقی‌ها، مشخص است که اغلب سهامداران حقوقی در حال خرید سهام هستند و آنها براساس شاخصه ارزندگی و اقتصادی بودن سهام اقدام به خرید می‌کنند.
او افزود: به‌نظر من سهامدارانی که در این روزها اقدام به فروش می‌کنند، متضرر خواهند شد.
عبدالله دریابر، معاون خدمات مالی شرکت تأمین سرمایه امید نیز گفت: همانگونه که از معاملات دیروز بازار سرمایه نیز مشهود بود، حمایت‌های خوبی توسط اشخاص حقوقی از سهام بزرگ بازار انجام شد که منطقا این حمایت‌ها برای اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران خرد کاملا ضروری بود.
او افزود: فشار فروشی که در دو هفته گذشته در بازار سرمایه حاکم بود، باعث جذاب شدن قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها شده است. به‌نظر می‌رسد چنانچه این حمایت‌ها با حجم قابل‌قبول ۱۵هزار میلیارد تومانی ادامه یابد، ترس و هیجانات سرمایه‌گذاران خرد کاسته شده و بازار به روند طبیعی و منطقی خود بازمی‌گردد.


 پایین بودن شاخص سواد مالی

سیدمهدی سدیدی، عضو هیأت مدیره بورس تهران، با اشاره به حمایت هوشمندانه حقوقی‌ها از بازار سهام گفت: این حمایت براساس کارشناسی و بررسی میزان ارزندگی این سهام اتفاق افتاد و دلیل این حمایت علاوه بر ارزندگی شرکت‌های انتخاب شده، رسیدن این سهم‌ها به قیمت‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری است. او فروش سهام در این قیمت‌ها را صرفا به‌دلیل هیجان سهامداران دانست و درخصوص زمان پایان اصلاح بازار افزود: در سمت تقاضا شرکت‌های حقوقی و صندوق‌ها سهام ارزنده خود برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده‌اند، اما ممکن است در سمت عرضه افراد به‌دلیل هیجان موجود در بازار بدون توجه به این ارزندگی در صف‌های فروش قرار بگیرند. به همین دلیل نمی‌توان قطعی گفت که باوجود حمایت حقوقی‌ها این اصلاح پایان بپذیرد اما با توجه به حمایت سهامداران حقوقی، جو روانی بازار در حال تغییر است. مدیرعامل صندوق بازنشستگی بانک‌ها با اشاره به قرار گرفتن توده سهامداران در صف‌های خرید یک‌ماه پیش و در قیمت‌های بالاتر یادآور شد: این افراد چه در روند منفی و چه در روند مثبت بازار همواره هیجانی رفتار می‌کنند و بخشی از این مسئله ناشی از پایین بودن شاخص سواد مالی است. چراکه وقتی در خرید، منطقی وجود نداشته باشد و صرفا براساس هیجان اتفاق افتاده باشد، در فروش هم فرد منطقی برای نگهداری سهم خود ندارد. عضو هیأت مدیره بورس تهران افزود: برخی افراد با فروش خانه و ماشین خود به بازار سهام آمده‌اند؛ درحالی‌که این کار خلاف قوانین سرمایه‌گذاری است. چون بورس حتی با فرض داشتن سواد مالی کافی توسط سرمایه‌گذار بازهم دارای ریسک‌های متعددی است که ممکن است سرمایه فرد را تحت‌الشعاع قرار دهد. سدیدی تأکید کرد: وقتی سهامداران اقدام به خرید سهمی می‌کنند ابتدا به بررسی بنیاد شرکت بپردازند. یعنی باید حداقل تولید و فروش و حاشیه سود آن را بررسی کنند و میزان تولید و فروش و سود سالانه را با ارزش بازار شرکت مقایسه کنند تا سود برایشان افشا شود. این مسئله کار پیچیده‌ای نیست و با سوادی مختصر نیز فرد می‌تواند این بررسی را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید