• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108547
+
-

خطر در کمین بازار صادرات گاز و برق ایران

غفلت از سیاست‌های توسعه محور بلندمدت در حوزه گاز و بی‌توجهی به لابی‌های قدرتمند انتقال انرژی در خاورمیانه و جهان، می‌تواند ایران را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع انرژی جهان به حاشیه براند و از انتفاع مالی این بازار محروم کند. خطر حذف ترکیه و عراق از بازار صادراتی انرژی ایران فقط اتفاقاتی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت بر صادرات انرژی ایران تأثیر بگذارد؛ بهره‌برداری از خط لوله تاپی و بی‌نیازی همسایگان شرقی از گاز ایران و همچنین تلاش روس‌ها برای سیطره بر بازار گاز اروپا نیز مسائلی است که شاید کمی دیرتر جایگاه انرژی ایران را متزلزل کنند.
به گزارش همشهری، وابستگی عراق به واردات انرژی از ایران و غیبت رقیب جدی برای پر کردن جای ایران در این بازار به‌قدری بدیهی بوده که حتی آمریکا نیز در جریان اعمال تحریم‌های ظالمانه نتوانسته است راه چاره‌ای برای منع این مبادلات بیابد. اما حالا آنگونه که در خبرها آمده است عراقی‌ها در حال زمینه‌سازی برای حذف انرژی وارداتی از ایران هستند و حتی معتقدند از سال آینده میلادی، وابستگی کمتری به برق و گاز ایران خواهند داشت.

تغییر موازنه انرژی با ترکیه گازدار
ترکیه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مشتریان گاز ایران، در کنار اینکه ترکمنستان و روسیه را نیز به‌عنوان رقبای جدی ایران به میدان آورده، اخیراً موفق به کشف ذخیره گاز طبیعی 320میلیارد مترمکعبی در میدان گازی ساکاریا در دریای سیاه شده و به‌طورجدی امیدوار است از واردات سالانه 12میلیارد دلار گاز طبیعی بی‌نیاز شود. برآوردها نشان می‌دهد درصورتی‌که ترکیه بتواند سالانه 10میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در میدان گازی ساکاریا تولید کند، ممکن است یک‌پنجم گاز موردنیاز خود را برای 32سال آینده فقط از این منطقه تأمین کند.
حمیدرضا صالحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران به ایسنا می‌گوید: با اعلام پیدا شدن میدان گازی جدید در ترکیه قطعاً شرایط تغییر خواهد کرد و نخستین نتیجه آن، کاهش نیاز این کشور به واردات گاز است و ازاین‌رو احتمالاً قرارداد جدیدی برای خرید گاز ایران منعقد نخواهد کرد. او می‌افزاید: از سوی دیگر با توجه به نگاه صادرات محور دولت ترکیه، احتمالاً آنها در آینده‌ای نه‌چندان دور به صادرات گاز نیز فکرخواهند کرد که عراق بازاری در دسترس برای آنها خواهد بود و این به معنی تهدید مستقیم بازار ایران است.

تلاش عراقی‌ها در سه جبهه
عراق به‌واسطه اقتضای زمان، در شرایط فعلی نیازمند مساعدت ایران در تأمین انرژی است و ایران نیز در رابطه‌ای دوجانبه از این فرصت استفاده می‌کند؛ اما عراقی‌ها نشان داده‌اند که در کنار همکاری صمیمانه ایران، قرار نیست بی‌خیال مذاکره با رقبا شوند. اواسط خرداد بود که در جریان سفر رضا اردکانیان، وزیر نیرو به عراق، ضمن وصول نیمی از مطالبات صادرات برق به این کشور، قرارداد 2ساله‌ای نیز برای تداوم صادرات برق در سال‌های 2020و 2021به امضا رسید؛ اما حالا، از یک‌سو در جریان سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا، 8میلیارد دلار قرارداد در حوزه انرژی با شرکت‌های آمریکایی امضا شده و از سوی دیگر بغداد تلاش می‌کند ضمن جذب سرمایه‌گذاری‌های سعودی، شبکه برق خود را از طریق عربستان و کویت به شبکه برق خلیج‌فارس متصل کند. این دو اتفاق به‌معنای کاهش وابستگی به انرژی ایران در عراق و ظهور رقیبی جدی برای تأمین برق در بازار این کشور است. معاون نخست‌وزیر عراق معتقد است که این کشور اگر بتواند قراردادهای چند میلیارد دلاری که با شرکت‌های آمریکایی امضا کرده را اجرایی کند و سرمایه‌گذاری سعودی را جذب کند، قادر خواهد بود واردات گاز و برق ایران را در سال آینده کاهش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید