• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108546
+
-

فشار داخلی و خارجی علیه صنعت نفت را کم کنید

راز سکوت مصلحتی زنگنه و پاسخ به انتقادها

راز سکوت مصلحتی زنگنه و پاسخ به انتقادها

این روزها بیژن زنگنه، مرد شماره‌یک وزارت نفت در برابر شدید‌ترین فشارها و انتقادهای منتقدان و مخالفانش قرار دارد اما او دیروز و در فاصله یک‌هفته پس از نامه‌اش به رئیس‌جمهور، به برخی از انتقادها پاسخ داد و گفت: سکوت او ناشی از مصلحت کشور است؛ نه اینکه او زبان برای پاسخ دادن نداشته باشد.
به گزارش همشهری، 19مردادماه امسال 114نماینده مجلس در نامه‌ای به روسای قوای سه‌گانه کشور به‌صورت علنی مخالفت خود را با ادامه وزارت زنگنه بر وزارت نفت اعلام کردند و اقدام این نمایندگان در شرایطی که به‌نظر می‌رسد مسیر استیضاح برای آنها جواب نمی‌دهد، فشارهای داخلی را همزمان با فشار حداکثری ناشی از تحریم‌ها بر زنگنه بیشتر کرد. آنها مدعی شده‌اند صدارت زنگنه بر وزارت نفت حداقل در 7سال اخیر مردم ایران را متحمل صدها میلیارد دلار زیان و عدم‌النفع کرده است.
آنها ادعا کرده بودند که زنگنه به سرمایه‌گذاری داخلی در صنعت نفت کم‌توجه است و دنبال خام‌فروشی است و مخالف احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها. این نمایندگان که برخی‌شان دارای سابقه چندماهه نمایندگی مجلس هستند، دوباره قرارداد با توتال فرانسه بر سر فاز11 پارس‌جنوبی، قرارداد گازی با امارات یا همان کرسنت، مخالفت زنگنه با کارت سوخت و تشدید قاچاق سوخت، عدم‌اجرای قرارداد گازی با پاکستان، اختلافات ایران با ترکیه در مورد انتقال گاز به آن کشور و محکومیت ایران به اعطای ۱.۵سال گاز مجانی به ترکیه و راهبرد غلط در مدیریت قرارداد گازی با ترکمنستان را مطرح کرده و مدعی شده‌اند که ادامه تحمل او به هیچ وجه به صلاح کشور نیست. 2روز بعد زنگنه به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسد و از او می‌خواهد تا مسئله در دستور کار سران قوا قرار گیرد تا ادعاها و پاسخ‌های دو طرف شنیده شود و روسای 3قوه قضاوت کنند.
دیروز اما سکوت زنگنه شکست؛ هرچند گفت به‌خاطر مصلحت کشور سکوت می‌کند. او توضیح داد: بنیان پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در زمان من گذاشته شده و اسنادش هم موجود است، افزایش ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های داخلی را نیز شاهد هستید، چه فردی پالایشگاه بندرعباس را به ظرفیت نهایی رسانده است؟! وی افزود: اگر این دولت نبود حتی یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم عملیاتی نمی‌شد و این پیشرفت‌ها و کارها با مدیریت جلو رفت، خون دل خوردیم تا این پالایشگاه به نتیجه رسید. وزیر نفت تصریح کرد: اگر ما به پالایشگاه‌سازی اعتقاد نداشتیم چطور ۳۶۰هزار بشکه میعانات گازی برای پالایشگاه‌های سیراف اختصاص دادیم؟ اگر اعتقادی به زنجیره خوراک نداشتیم چگونه در تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا شدیم. وی با بیان اینکه عده‌ای به‌دنبال تخریب هستند و اینگونه القا می‌کنند که همه بدی‌ها مال ماست، تصریح کرد: البته هر کجا که لازم باشد جواب می‌دهیم و زبانمان قطع نشده است، اما اگر ‌سکوت می‌کنیم به‌دلیل مصلحت کشور است، زیرا نان ما برخلاف عده‌ای در دعوا به‌دست نمی‌آید و فردی که می‌خواهد خدمت کند به آرامش نیاز دارد.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه ما به پالایشگاه‌سازی اعتقاد داریم و بیش از یک‌میلیون بشکه برای ساخت پالایشگاه مجوز دادیم، اما کسی به فکر توسعه پالایشگاه نیست، به پروژه ساخت پالایشگاه جاسک اشاره کرد و گفت: مجوز ۳۰۰هزار بشکه‌ای ساخت پالایشگاه جاسک را یک شرکت دولتی گرفته و بیش از 7سال هم مجوز دارد؛ چرا اجرا نمی‌کند؟ پالایشگاه آناهیتا چرا اجرا نمی‌شود؟ آنهایی که توسعه این پالایشگاه‌ها به آنها سپرده شد پاسخ دهند. طرح‌های پتروشیمی جنوب فارس چرا اجرا نمی‌شود؟ من مانع آن شدم؟!
او همچنین گفت: اگر چهاربرابر شدن صادرات فرآورده، جلوگیری از خام‌فروشی نیست پس چیست؟ صادرات فرآورده‌های نفتی در سال۹۸ نسبت به سال۹۱ چهاربرابر شده که ناشی از توسعه پالایشگاه‌ها و جایگزینی مصرف داخل با گاز است. این اگر افتخار نیست پس چیست؟ وزیر نفت تصریح کرد: آیا تخصیص خوراک به پتروشیمی‌ها خام‌فروشی است یا نیست؟ اگر درآمد پتروشیمی از ۱۱میلیارد دلار در سال۹۲ به ۲۵میلیارد دلار تا سال۱۴۰۰ می‌رسد جلوگیری از خام‌فروشی نیست؟

سندتان کجاست؟
وی درباره قاچاق سوخت هم با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند روزانه ۴۰میلیون لیتر بنزین سوخت قاچاق می‌شود که این عدد غیرقابل باور است، تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند کارت هوشمند بنزین را حذف کردید ده‌ها میلیارد تومان ضرر زدید. سند این ادعا کجاست؟ چگونه محاسبه کردید؟ سندتان و محاسبه‌تان را ارائه دهید. زنگنه ادامه داد: کجا من کارت هوشمند سوخت را حذف کردم؟ کارت هوشمند بنزین همیشه بوده، اکنون نیز هست. آنجا که کارت هوشمند سوخت بوده و هست گازوئیل بوده که بیشترین قاچاق سوخت را دارد. مسئول مبارزه با قاچاق سوخت که من نیستم!

این خبر را به اشتراک بگذارید