• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 شهریور 1399
کد مطلب : 108467
+
-

انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تهران در آخرین سال فعالیت برگزارشد

ثبات هیأت‌رئیسه شورای شهر

ترکیب هیأت رئیسه پارلمان شهری پایتخت پس از 3سال ثبات یک‌تغییر داشت؛ آروین انصراف داد، میلانی منشی‌دوم شد

شورا
ثبات هیأت‌رئیسه شورای شهر


مجید جباری ـ خبر‌نگار

تنها دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران، انتخاب هیأت‌رئیسه بود. اعضای شورا دیروز در آغاز آخرین سال پنجمین دوره شورا، با یک تغییر 4عضو هیأت‌رئیسه‌اش را برای چهارمین سال پیاپی ابقا کردند. تنها تغییر ترکیب هیأت‌رئیسه، جایگزینی سیدآرش حسینی میلانی با بهاره آروین، منشی دوم شورا بود. این عضو شورا با رأی اکثریت اعضا‌ به جایگاه هیأت‌رئیسه راه پیدا کرد تا از این به بعد به همراه زهرا نژاد‌بهرام، منشی اول، به‌عنوان دست چپ و راست رئیس، محسن هاشمی رفسنجانی را در اداره جلسات یاری کنند. به این ترتیب، محسن هاشمی رفسنجانی، سید‌ابراهیم امینی، زهرا نژاد‌بهرام و سیدآرش حسینی میلانی 4عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران شدند تا در کنار خزانه‌دار(سید‌حسن رسولی) و سخنگو(علی اعطا) که انتخاب مربوط به این سمت‌ها 2سال یک‌بار است، اعضای هیأت‌رئیسه پارلمان شهری پایتخت را تشکیل دهند. بهاره آروین 3سال پیاپی یکی از 2 منشی شورا در جایگاه هیأت‌رئیسه بود اما امسال ترجیح داد به دلایل شخصی کاندیدای این پست نباشد. آروین البته 2هفته پیش‌تر در نطق پیش از دستورش، تصمیم خود را برای کناره‌گیری از نامزدی هیأت‌رئیسه اعلام کرده بود. با این حال، پیش از اعلام نامزدهای 2 منشی شورا، هاشمی رفسنجانی و برخی اعضا‌ تلاش کردند تا آروین را از تصمیمش برای کناره‌گیری منصرف کنند، اما او بر نظرش پافشاری کرد. به این ترتیب زهرا نژاد‌بهرام، الهام فخاری و سیدآرش حسینی میلانی برای کسب 2 کرسی منشی اول و دوم شورا ‌با هم رقابت کردند که درنهایت، نژاد‌بهرام با 13رأی و حسینی میلانی با 12رأی توانستند اکثریت آرای شورا را با خود همراه کنند و الهام فخاری با اختلاف اندکی به جایگاه هیأت‌رئیسه راه پیدا نکرد. پیش از آن، محسن هاشمی رفسنجانی با 19رأی از 20عضو حاضر با اکثریت قاطع همچنان رئیس ماند و سیدابراهیم امینی هم ‌با 16رأی، برای چهارمین سال پیاپی رأی اعتماد شورای شهر را کسب کرد تا او هم نایب‌رئیس باقی بماند.
دیروز پس از سخنان آغازین محسن هاشمی رفسنجانی و تذکرات پیش از دستور اعضا‌، دویست‌و‌سی‌و‌دومین جلسه شورای شهر تهران وارد تنها دستور جلسه‌اش شد. در این جلسه روسای کمیسیون‌های تخصصی پارلمان شهری تهران هر یک با حضور در جایگاه گزارشی از عملکرد یکساله‌شان ارائه کردند. 
سیدابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا و رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران از تشکیل کمیته حقوق شهروندی تا تکمیل سامانه جامع مصوبات به‌عنوان اقدامات مهم کمیسیون متبوعش گفت. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی هم در این زمینه گفت: «کمیسیون ما در سال سوم دوره پنجم شورا با برگزاری 41جلسه رسمی، 182مصوبه گذرانده که در این بین 37طرح و لایحه پس از برگزاری جلسات کارشناسی، در سطح اعضای کمیسیون بررسی شده است. او تدوین و تصویب شاخص‌های سطح دوم و سوم حوزه فرهنگی و اجتماعی در سند عملیاتی برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران برای نخستین‌بار را از اقدامات انجام‌شده این کمیسیون عنوان کرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری اما گزارش عملکرد کمیسیون متبوعش را در نطق پیش از دستور خود و در 2 محور اقدامات انجام‌شده و برنامه‌هایی که باید دنبال شود، تشریح کرد. محمد سالاری، توقف شهرفروشی، کاهش رانت و فساد در حوزه شهرسازی و معماری و توجه به حقوق عامه، تقویت عرصه‌های عمومی و توسعه میدانگاه‌ها و پلازاهای شهری و مناسب‌سازی‌ آنها، تهیه سند توسعه محله برای 171محله و... را از اقدامات انجام‌شده در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر عنوان کرد.
سالاری‌ یکی از اولویت‌های پیگیری کمیسیون در یک سال باقیمانده را در بحث صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی عنوان کرد و گفت: «باوجود پیگیری‌های مستمر اعضای کمیسیون اما همچنان با فرایند بوروکراتیک بسیار طولانی و پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم. امیدواریم آنچنان که معاونت شهرسازی شهرداری وعده داده، تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم‌. ضمن اینکه تحقق تکلیف طرح جامع درخصوص حق انتقال توسعه یا TDR  ‌دیگر برنامه‌ای است که باید در یک سال آینده دنبال شود.» مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اقدامات مهم کمیسیون برنامه و بودجه در 3سال گذشته را پرداختن به بودجه‌های سنواتی و لایحه برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران دانست و گفت که اقداماتی نظیر افزایش درآمد‌های پایدار، کاهش درآمد‌های غیرنقد و کاهش نیروی انسانی در راستای ارتقای کیفیت سازمانی بوده است. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری به ارائه گزارش فعالیت 3ساله این کمیسیون پرداخت و گفت: «طی این 3سال ۲۲۱جلسه واقعی و پویا داشته‌ایم و در هیچ شرایطی این جلسات کنسل نشده که از این میان ۲۷جلسه مشترک با کمیسیون‌های دیگر برگزار شده است. ازجمله مهم‌ترین مصوباتی که این کمیسیون در سال سوم داشته‌، طرح جامع پسماند شهر تهران بوده که در روزهای آخر مطالعاتی قرار دارد و بخشی از آن در قالب طرح کاپ اجرا می‌شود.» محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر هم در گزارشی که از طریق صدای ضبط‌شده‌اش در صحن شورا پخش شد، از برگزاری ۱۵۴جلسه رسمی کمیسیون حمل‌ونقل ظرف مدت 3سال گذشته خبر داد. محمد علیخانی گفت: «نتیجه این بررسی‌ها و تلاش‌ها ۳۳تذکر رسمی به شهردار تهران از سوی بنده و صدها مکاتبه و پیشنهاد بوده. در حوزه قانونگذاری طرح‌ها و لوایح مرتبط با عمران و حمل‌ونقل شهری ۳۷مصوبه از طرف کمیسیون حمل‌ونقل به‌عنوان کمیسیون اصلی در صحن شورا مطرح و مصوب شده است.»


 توضیحات درباره انتخابات هیات‌رئیسه 



رئیس شورای شهر تهران با توجه به انصراف بهاره آروین از سمت منشی شورای شهر در انتخابات شوراگفت: «این انتخابات با یک تغییر انجام شد و آرش میلانی با توجه به انصراف آروین به‌عنوان منشی دوم برگزیده شد و هیأت‌رئیسه با یک تغییر به شکل قبلی ابقا‌ شد، این سورپرایزی بود که وعده داده بودم؛ سورپرایزم به سبک روحانی بود.» محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه از مجموع ۲۱نفر اعضای شورای شهر ۲۰نفر در این رأی‌گیری شرکت کردند، افزود: «تعداد رأی مشخص بود و متأسفانه علیخانی به‌دلیل ابتلای به کرونا در این جلسه رأی نداد، البته اعضا دوست داشتند که علیخانی در این رأی‌گیری شرکت کند اما ‌من به‌عنوان رئیس، این شیوه را مناسب ندانستم و نمی‌خواستم رای‌گیری خارج صحن بدعت‌گذاری شود، قبول نکردم ولی خودشان رأی‌شان را اعلام می‌کنند و رأی ایشان را به عدد رأی افراد اضافه کنید.» او در پاسخ به اینکه حق‌شناس گفته است بزرگان اصلاحات از وی به‌صورت تلفنی خواسته‌اند در انتخابات هیأت‌رئیسه شرکت نکند و اینکه چرا باید از بیرون شورا برای آن تصمیم گرفته شود، گفت: «من از این موضوع اطلاعی ندارم، ولی می‌دانم آقای حق‌شناس این لیاقت را داشتند که در انتخابات حضور پیدا کنند.» هاشمی با بیان اینکه همه اعضا به این مطلب آگاهند که در یک‌سال پایانی باید نتیجه همه فعالیت‌های 3ساله را بگیرند‌ و تلاشمان را باید دوچندان کنیم، اظهار کرد: «شورای شهر آمادگی‌ دارد که براساس برنامه سوم و برنامه اولویت‌محور و تحقق‌پذیر پروژه‌ها را در طول یک‌سال به نتیجه برساند‌ که خوشبختانه برخی در حال اجراست. شهردار تهران قول داده ‌در این مدت تک‌تک برنامه‌ها را پیگیری کند، مثلا ۱۲ ایستگاه مترو یعنی هر ‌ماه یک ایستگاه محقق شود و احتمالا در آخرین سال این برنامه اولویت‌محور به نتیجه می‌رسد.» رئیس شورای شهر تهران در واکنش به حذف کلمه «اسلامی» از تابلوی میدان جمهوری، گفت: «این موضوع مانند حذف نام شهید از برخی ‌تابلوهای سطح شهر علیه شورای شهر و شهرداری جنجال نادرست ایجاد کرده و درمورد تابلوهای قبلی مشخص شد این قضیه سابقه داشته است. براساس تحقیقی که انجام داده‌ام، حذف کلمه «اسلامی» از تابلوی میدان جمهوری اسلامی مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱ بوده و نه‌تنها این تابلو بلکه بسیاری از تابلوهای دیگر نیز نام اسلامی در کنار جمهوری ندارند. هم‌اکنون در حال انجام تحقیقات بیشتر هستیم تا مشخص شود تابلو را چه‌کسانی و چه زمانی با این عنوان نصب کرده‌اند ولی از ۱۰سال پیش سابقه داشته که کلمه اسلامی از برخی تابلوها حذف شده است.» هاشمی رفسنجانی گفت: «نمی‌دانم این قضیه عمدی بوده است یا نه و اکنون هم آن را تحلیل نمی‌کنم ولی نباید دنبال مقصر باشیم.» او درباره ارتباط میان بدنه دولت و شهرداری گفت: «یکی از وظایف شورا ترمیم این رابطه است و تلاشم این است این رابطه خدشه‌دار‌شده را ترمیم کنم.»


امیدوارم شاهد پیک سوم کرونا نباشیم
  ناهید خداکرمی 



همه ما وضعیت کشور و صد‌البته تهران را از منظر اپیدمی ویروس کرونا می‎دانیم. در این 6‌ماه تا دیروز، حدود 10هزار و 200تهرانی جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‎اند. اخیرا شاهد مرگ یک کودک 8‎ساله بر اثر ابتلا به کرونا ویروس بودیم. این یعنی کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر هستند. لذا همه شهروندان به‌ویژه در ایام عزاداری محرم که عاشورا و تاسوعا نیز در پیش است، باید همچنان نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌و‌شوی دست‎ها حساس باشند. لازم است شهرداری همان شعار «هر خانه یک حسینیه» را دنبال کند. امیدوارم کار به جایی نکشد که در 24محرم شاهد پیک سوم کرونا باشیم.

توجه به بهبود فروش غیرحضوری در «شهروند»
  مجید فراهانی 



درحالی‌که ارائه خدمات فروشگاه‌های اینترنتی به‌علت نیاز به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این شرایط مورد اقبال عموم قرار گرفته، اما فروشگاه شهروند با ظرفیت بالای نیروی انسانی و فروشگاهی از گوی رقابت بسیار عقب مانده‌است. متأسفانه ظرفیت ارائه فروش الکترونیکی و غیرحضوری در فروشگاه شهروند به‌صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته ‌و درگاه فروشگاه الکترونیکی این مراکز به‌صورت ابتدایی طراحی و مدیریت می‌شود؛ به‌ویژه اگر سری به فروشگاه مجازی شهروند بزنید با سایتی شلوغ و ضعیف، که غالب کالاهای آن با پیام «تمام شد» به مشتریان عرضه شده، مواجه می‌شوید. لذا در این باره به شهرداری تذکر می‌دهم و انتظار دارم با استفاده از ظرفیت عرضه بر بستر کسب‌و‌کارهای نوپای موفق زمینه عرضه و ارائه کالاهای فروشگاه شهروند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


تعبیر تونل وحشت برای برخی پل‌های عابر
  علی اعطا



وضعیت پل‌های عابر پیاده تهران به واسطه وجود تابلوهای تبلیغاتی به‌گونه‌ای است که برخی از آنها به تونل وحشت تعبیر می‌کنند. شهروندان معتقدند که این پل‌ها امن نیستند و امکان آزار و مسائل مختلف در آن وجود دارد، بنابراین ضرورت دارد شهرداری تهران از وضعیت پل‌ها و ضوابط حاکم بر آنها و تعداد آنها در مناطق گزارش دقیقی به شورای شهر ارائه کند تا براساس این گزارش موضوع را دنبال کنیم.
- شاهد تلاش و زحمات و دغدغه‌های «مهران کرمی»، مدیر مسئول پیشین روزنامه همشهری بودیم و همچنین به خانم «نیلوفر قدیری» مدیرمسئول جدید تبریک می‌گوییم.

این خبر را به اشتراک بگذارید