• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108172
+
-

رئیس‌جمهور آخرین دستورالعمل‌های عزاداری‌ها را برای دهه اول محرم تشریح کرد

پرچم محرم به اهتزاز درمی‌آید

روحانی: عزاداری اباعبدالله‌الحسین را با همان شکوه و با رعایت همه اصول‌ انجام خواهیم داد، نُظار هم نظارت می‌کنند، همه مسئولان مساجد و تکایا و حسینیه‌ها هم به وظیفه خودشان که به آنها ابلاغ شده، عمل کنند

محرم
پرچم محرم به اهتزاز درمی‌آید

دولت آخرین دستورالعمل‌های عزاداری‌ها را هم برای محرم امسال -که فردا نخستین روز آن است- به مردم و هیئت‌های مذهبی تذکر داد، «اجتماعات را باید در حد مجاز برگزار کنیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را همه باید مراعات کنیم.» شیوع بیماری کرونا، مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) را نیز به یکی از جدی‌ترین چالش‌ها و آزمون‌های مدیریتی دولت حسن روحانی پس از شب‌های قدر‌ ماه رمضان، راهپیمایی روز قدس، نماز عید فطر و برگزاری کنکور تبدیل کرد.
 او دیروز گفت: امسال در محرم مثل همه سال‌ها عشق‌مان را به خاندان رسالت و ابا‌عبدالله‌الحسین باید نشان دهیم. مثل قرن‌ها که ملت‌ ایران همیشه پرچمدار عزاداری ابا‌عبدالله ‌الحسین بوده، امسال هم همینطور خواهد بود و البته شکل عزاداری ممکن است مقداری تغییر کند. اجتماعات را باید در حد مجاز برگزار کنیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را همه باید مراعات کنیم.
او در موعظه خود به عزاداران گفته: «اهداف امام حسین همان احترام به شریعت، دین و مناسک بود و یکی از اصول دینی هم حفظ جان خودمان و همنوعان و مردم است، بنابراین ان‌شاءالله همه دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند و محرم پرشوری خواهیم داشت. فضای مجازی، صدا‌و‌سیما، مطبوعات، رسانه‌ها، همه سایت‌ها و هر فردی به هر نوع که می‌تواند باید این پرچم عزا را به اهتزاز دربیاورد.»
روحانی گفت: ما باید این پرچم عزاداری امام حسین را در زندگی‌مان، در دل‌هامان، در جامعه‌مان، در خانه‌هایمان، همه جا به اهتزاز دربیاوریم. فضا از روز جمعه که روز اول‌ماه محرم است، باید فضای حسینی بشود و هر‌کس به جامعه ما نگاه‌ می‌‌کند، عشق به اباعبدالله را مشاهده کند و به تعبیر امام راحل‌مان که فرمودند «ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم»، هر جا پیروز شدیم، محرم و عاشورا و تاسوعا ما را پیروز کرد.
وی افزود: بنابراین امسال هم ان‌شاءالله با همان شکوه و با رعایت همه اصول بهداشتی عزاداری اباعبدالله الحسین را انجام خواهیم داد، نُظار هم نظارت می‌کنند، همه مسئولان مساجد و تکایا و حسینیه‌ها هم به وظیفه خودشان که به آنها ابلاغ شده، ان‌شاءالله عمل کنند.

جهانگیری: در خانه عزاداری کنیم
معاون اول رئیس‌جمهور هم در صفحه توییتر خود از آخرین توصیه‌هایش درباره برگزاری محرم امسال نوشت و تأکید کرد: «امسال کرونا میدان سوگواری جمعی را پرمخاطره کرده است، باید به‌صورتی دیگر آن شعله عشق و چراغ عقل را روشن داشت. امسال باید در خانه ماند و عزاداری کرد. رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و علمای بزرگ هم ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را یادآور شده‌اند. پس در این محرم هر خانه را یک حسینیه کنیم.»

   دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا برای عزاداری‌ ماه محرم
ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای برگزاری هرگونه مراسم عزاداری‌ ماه محرم را صرفا در فضای باز اعلام کرد. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در ارتباط با پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد گفته است: «امنیت و سلامت مردم برای نظام جمهوری و مسئولان امر بسیار مهم است. کسانی ممکن است با عناوین مختلف بخواهند این مرزها را بشکنند و بخواهند تجمعاتی ایجاد کنند که آثار و تبعات آن آسیب به سلامت مردم است، در آن مقرره‌ای که ستاد تنظیم و اعلام کرده، به آنها تذکر داده می‌شود، اگر تذکر اول و دوم مؤثر واقع نشود، طبق مصوبه لازم‌الاجرای ستاد مکلف هستند که آنجا را تعطیل کنند.» براساس دستورالعمل 8بندی ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت این موارد الزامی است: «۱- براساس آخرین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، مؤثرین‌ترین راه برای پیشگیری از کرونا‌ست. ۲- هرگونه مراسم عزاداری در ‌ماه محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری (از هر طرف حداقل 2متر) و حداکثر به‌مدت 2ساعت برگزار می‌شود. ۳- هرگونه جابه‌جایی هیئت و دسته‌روی، ممنوع است. ۴- برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی، توزیع نذورات و چای(موکب‌ها، خیمه‌ها، چادر و...) در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است. ۵- هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است. ۶- همچنین نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط، صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام برای نیازمندان توزیع شود. ۷- نذورات خاصی که امکان تغییر به‌دلیل مسائل شرعی را ندارد، براساس دستورالعمل ابلاغی با نظر کارشناسان وزارت بهداشت طبخ، بسته‌بندی و با توزیع در سایر اماکن (بدون تشکیل صف و تجمع و تراکم جمعیت) صورت می‌گیرد. 8- ضمن تأکید مجدد بر فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک به‌صورت مستمر، درخواست می‌شود‌ افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای از حضور در مراسمات خودداری کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید