• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108129
+
-

واکسن آنفلوآنزا را فراموش نکنید

پزشک همشهری
واکسن آنفلوآنزا را فراموش نکنید


علی ملائکه ـ روزنامه‌نگار و پزشک

کارشناسان می‌گویند: امسال واکسیناسیون آنفلوآنزا باید جدی‌تر گرفته شود و هرکسی واجد شرایط است، باید واکسن بزند. البته واکسن آنفلوآنزا همیشه تأثیربخش نیست، اما واکسن زدن از هیچ کار نکردن بهتر است. 
باتوجه به اینکه چند هفته طول می‌کشد تا واکسن آنفلوآنزا باعث مصونیت شود، معمولا توصیه می‌شود این واکسن در اواخر شهریور یا اوایل مهر تزریق شود. حتی اگر در این زمان واکسن آنفلوآنزا را نزده باشید، واکسن ‌زدن دیرهنگام بهتر از نزدن آن است. 
هنوز دقیقا معلوم نیست که شیوع آنفلوآنزا چه اثراتی بر کووید-19 خواهد داشت. 
فصل آنفلوآنزا در نیمکره‌جنوبی تابه‌حال ملایم بوده است. اما در مورد کشورهای نیمکره‌شمالی، هنوز روشن نیست که گونه‌های ویروس آنفلوآنزای در گردش امسال چه گونه‌هایی هستند یا آیا همان اقدامات بهداشتی که برای جلوگیری از کووید-19 یعنی زدن ماسک، فاصله‌گیری اجتماعی و شستن مکرر دست‌ها می‌تواند شیوع آنفلوآنزا را هم متوقف کنند یا نه.
تابه‌حال شمار زیادی از افراد به‌طور همزمان به آنفلوآنزا و کووید-19 مبتلا نشده‌اند. این بیماران علائم خفیف تا متوسطی داشته‌اند، گرچه دست‌کم 2مورد مرگ در چنین بیمارانی گزارش شده است.
به‌هرحال کارشناسان درباره عفونت همزمان با ویروس آنفلوآنزا و ویروس کرونا ابراز نگرانی می‌کنند و پژوهش‌های بسیاری دراین‌باره هم‌اکنون در حال انجام است.
کارشناسان می‌گویند: دست‌کم 3دلیل برای زدن واکسن آنفلوآنزا وجود دارد: برای خودتان، برای دیگران و برای کاهش ترس. اگر شیوع اوج گرفته کرونا تا فصل آنفلوآنزا (پاییز و زمستان) ادامه یابد، جدا کردن این 2بیماری از یکدیگر خیلی مشکل خواهد بود، زیرا علائمشان بسیار شبیه به هم است. 
هرکسی که با علائم شبیه آنفلوآنزا به بیمارستان مراجعه کند، به‌عنوان بیمار کووید-19درمان خواهد شد. بنابراین بیمار آنفلوآنزا هم تا زمانی که تشخیص قطعی‌اش معلوم شود، اجازه ملاقات نخواهد داشت و فاصله‌گیری از او رعایت خواهد شد. 
بیمارستان‌ها هم‌اکنون با مشکل ازدحام بیماران کووید-19 مواجه هستند. 
افزوده شدن بیماران آنفلوآنزا به این بیماران سلامت همه را به‌خطر خواهد انداخت، چراکه ممکن است باعث کم آمدن تخت یا دستگاه تنفس مصنوعی برای سایر بیماران شود. از طرف دیگر چون فصل آنفلوآنزا با شروع مدارس همزمان است، واکسن زدن می‌تواند به بازگشایی و بازماندن مدارس کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید