• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108077
+
-

فروش سؤالات کنکور ترفند افراد شیاد برای کلاهبرداری

دامی برای کنکوری ها

داخلی
دامی برای کنکوری ها


 برخی داوطلبان کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه حاضرند دست به هر کاری بزنند؛ حتی خریدن سؤالات کنکور. درست در همین روزهاست که افراد شیاد با پی بردن به دغدغه‌های کنکوری‌ها دام‌های زیادی پهن می‌کنند تا آنها را سرکیسه و حساب‌های بانکی‌ خودرا پر کنند. درست مثل فردی که با ادعای فروش سؤالات کنکور از داوطلبان کلاهبرداری می‌کرد.
به گزارش همشهری، از چندی قبل کارشناسان پلیس فتا به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها، چند نفر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌هایی را برای فریب کنکوری‌ها و کلاهبرداری از آنها آغاز کرده‌اند. برخی از این افراد مدعی بودند که به سؤالات کنکور دسترسی دارند و سؤالات را می‌فروشند. از این رو تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی این افراد آغاز شد. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که متهمان در استان‌های مختلف کشور از جمله: فارس، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خوزستان فعالیت دارند و با راه‌اندازی سایت‌ها و کانال‌های مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات فریبنده به‌دنبال فروش سؤالات کنکور هستند.
هنوز معلوم نبود ادعاهای این افراد درخصوص در اختیار داشتن سؤالات کنکور تا چه حد جدی است و درباره ادعای آنها تردید وجود داشت تا اینکه با تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود هیچ‌گونه مدارکی دال بر دسترسی آنها به سؤالات کنکور به‌دست نیامد و معلوم شد همه ادعاهای آنها دروغین و فقط برای کلاهبرداری از کنکوری‌ها است. از سویی بررسی وضعیت چند نفر که قصد خرید سؤالات کنکور را داشتند نشان داد بعد از پرداخت پول متهمان دیگر به تماس‌های آنها پاسخی نمی‌دهند.
با شکایت چند نفر از کنکوری‌هایی که در دام فروشندگان سؤالات کنکور گرفتار شده بودند تحقیقات پلیس فتا سرعت بیشتری به‌خود گرفت. مأموران در جریان ردیابی خط‌های تلفنی که متهمان از آنها استفاده کرده بودند پی بردند این خط‌ها به نام افراد دیگری است و کلاهبرداران این خط‌ها را خریده‌اند. همچنین حساب‌هایی که مالباختگان به آن پول واریز کرده بودند نیز متعلق به افراد دیگر و اغلب اجاره‌ای بود. تجسس‌های کارشناسان پلیس فتا در این‌باره ادامه داشت و هر روز به اطلاعات تازه‌ای دست پیدا می‌کردند تا اینکه معلوم شد در پشت پرده یکی از این سایت‌های فروش سؤالات کنکور یک نفر وجود دارد که در 3استان مختلف فعالیت می‌کند. به این ترتیب دستگیری وی در دستور کار مأموران قرار گرفت.

اولین سرنخ
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا در این‌باره گفت: این متهم با استفاده از نام و اعتبار افرادی که در سازمان سنجش یا مؤسسات و آموزشگاه‌های کنکور سمت اجرایی داشتند از نام آنها برای جلب اعتماد طعمه هایش استفاده می‌کرد. او صفحه‌ای جعلی به نام یکی از مؤسسات رسمی کنکور راه‌اندازی و با نقشه دقیقی که طراحی کرده بود ادعا می‌کرد سؤالات کنکور سراسری را در اختیار دارد. وی ادامه داد: او دفترچه جعلی سؤالات را آنقدر دقیق طراحی کرده بود که حتی هشدارهای روی آن شبیه به هشدارهای روی دفترچه واقعی کنکور بود. او با توجه به شرایط کرونایی کشور حتی هشدارهایش درباره رعایت مسائل بهداشتی درخصوص کرونا را نیز روی دفترچه درج کرده بود و همه این صحنه‌سازی‌‌ها موجب شده بود که طعمه هایش حرف‌های او را باور کنند و بابت هر درس مبالغ کلانی به حسابش واریز کنند.

کلاهبرداری در 3استان
سرهنگ پاشایی درباره گستره فعالیت این کلاهبردار نیز گفت: او با نام جعلی، صفحه‌ای به نام یکی از مؤسسات معروف کنکور راه انداخته و در ۳ استان کشور که از نظر جغرافیایی نیز با هم متفاوت بودند سؤالات جعلی کنکور را می‌فروخت. با این حال همکارانم موفق شدند در مدت کوتاهی او را شناسایی و دستگیر کنند. وی در ادامه گفت: بررسی شواهد و مدارک موجود نشان می‌داد که متهم توانسته بود در این مدت چند نفر را فریب داده و بابت سؤالات هر درس بین یک تا 6میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود. او از شماره حساب‌های اجاره‌ای و سیم‌کارت‌های متعلق به دیگران استفاده می‌کرد تا شناسایی نشود اما پلیس فتا توانست با اشراف اطلاعاتی در فضای مجازی خیلی سریع او را در یکی از استان‌های مرکزی کشور دستگیر کند.

هوشیار باشید
معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا در ادامه می‌گوید: خوشبختانه با آگاهی بیشتر مردم، امسال درصد پرونده‌های مرتبط با کلاهبرداری در حوزه کنکور کمتر از گذشته شده است. تعداد زیادی از پرونده‌هایی که در روزهای اخیر پلیس فتا پیگیری کرده به‌دلیل هوشیاری و همکاری مردم بوده است. لازم است در این مورد شهروندان، به‌خصوص داوطلبان کنکور هوشیاری بیشتری به خرج بدهند و به جای دنبال کردن صفحه‌های افراد شیاد در شبکه‌های اجتماعی که هدف همه آنها کلاهبرداری است روی درس خود تمرکز کنند تا ثمره تلاش یکساله‌شان را با موفقیت در کنکور ببینند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید