پیوستگی و دسترسی؛ ویژگی مسیر دوچرخهها
شهرداری ایندیاناپولیس با ایجاد معابر ویژه دوچرخهسواری و پیادهروی در مرکز شهر توانسته استفاده از این وسیله را در شهر افزایش دهد؛ رویکردی که تهران هم در پیش گرفته است
ساختن مسیر دوچرخهسواری و جداکردن آن از خودروها، رویکرد جدید در شهرهایی است که میخواهند از ازدحام خودروها کم کنند. در شهرهایی که فضایی برای ساخت معابر وسیع داشته باشند مسیر دوچرخه و پیاده در کنار معابر اصلی طراحی میشوند و در مدت چندسال به شکل حلقههای پیوسته به هم درمیآیند. به گزارش همشهری، این رویکرد از مدتی پیش در تهران آغاز شده و 500کیلومتر معبر دوچرخه و پیاده تا پایان امسال در شهر ساخته میشود. از این مقدار 60کیلومتر در قالب فاز نخست در اوایل شهریورماه به بهرهبرداری میرسد.
پیش از این، مسیرهای جداگانه و بدون اتصال دوچرخهسواری نتوانسته بود استفاده از این وسیله را به شکل محسوس بیشتر کند اما بنا به برخی تجربههای جهانی؛ کاربردی بودن این مسیرها بهزودی باعث افزایش رفتوآمد دوچرخهها میشود که خود باعث ساخت سریعتر و بیشتر این معابر خواهد شد.
ایندیاناپولیس یکی از این شهرهاست که بخشی از بودجه سالانه و طراحی پروژهها را به توسعه دوچرخهسواری اختصاص داده است. در سال2020 پروژههای عمرانی شهر براساس مسیرهای حرکت دوچرخه اجرا میشوند تا پیوستگی آنها با یکدیگر برقرار شود. شرط دیگر ساخت مسیرهای دوچرخهسواری ایجاد دسترسی به نقاط مختلف است تا در نتیجه آن بتوان دوچرخه را یک وسیله کارآمد برای استفاده در شهر دانست.
بعد از اینکه استقبال از مسیرهای دوچرخهسواری بیشتر شد، یک مطالبه دیگر هم در میان شهروندان بهوجود آمد و آن تقاضای بستن خیابانهای پررفتوآمد روی خودروها و اختصاص آن به عابران پیاده و دوچرخهسواران بود. این تقاضا به افزایش بیماری کرونا هم ارتباط پیدا میکند؛ زیرا بخش عمدهای از کسانی که میخواهند در این خیابانهای خالی به ورزشهایی مانند دویدن بپردازند، کسانی هستند که بهدلیل قرنطینه کرونا ناچار به ماندن در خانهشدهاند.
مسیر فرهنگی
شهردار ایندیاناپولیس میگوید: «این مسیر همه مناطق شهر را به هم وصل میکند و با عبور از آن میتوان به نقاط مختلف شهر دسترسی پیدا کرد. در ایستگاه مرکزی دوچرخهسواری که در سال2011 افتتاح شده است، به هرکس یک کمد با ظرفیت زیاد داده میشود تا وسایل خود را در آنها نگهداری و برای سفر بعدی استفاده کند.» گِرِگ بالارد میافزاید: «برنامه ساخت مسیر پیوسته دوچرخهسواری که از آن به نام مسیر فرهنگی اسم میبریم برای سال2015 طراحی شده بود اما خیلی زودتر از این تاریخ به هدف رسیدیم و مجموعه مسیرها به نسبت پیش از آن چندبرابر شد.»
این کار مستقیما روی افزایش دوچرخهسواران تأثیر گذاشت و دوچرخهسواری شهردار هم که قبلا هرسال یکبار انجام میشد، الان بهصورت مستمر اجرا میشود. رویداد ورزشی سالانه آن که به فصل سرد اختصاص دارد نیز همچون گذشته برگزار میشود.
از طرف دیگر شهرداری بهعنوان یک ارگان شهری در کاهش مصرف بنزین پیشقدم شده و خودروهای سواری بنزینسوز خود را به خودروهای هیبریدی یا برقی تغییر داده است. سوخت کامیونهای آتشنشانی نیز از گاز طبیعی تامین میشوند.
تعطیلی خیابانهای کمتردد
اما همه شهرها امکان ایجاد مسیرهای مستقل دوچرخهسواری بهصورت گسترده را ندارند. محدودیتهای کرونا فرصتی بود تا حجم ترافیک در این شهرها کاهش پیدا کند و فرصتی برای جداکردن برخی معبرها از جریان دائمی خودروها بهدست بیاید. در بندر شیکاگو، بستن موقت برخی خیابانها باعث شد که این مسیرها به دوچرخهسواری و پیادهروی اختصاص پیدا کند. اما این کار در شهرهایی که خیابانهای کافی نداشته باشند ممکن نیست. در شهرهایی مانند Duluth و Minn در ایالت مینهسوتا؛ شهرداریها چند خیابان را بسته و به حرکت عابران و دوچرخهها اختصاص دادهاند. در شهر دالات خیابانی که تعداد خودروهای زیادی از آن عبور نمیکردند بسته شد و بارترافیکی چندانی هم به دیگر خیابانها منتقل نشد.
در بعضی از شهرهای آمریکای جنوبی هم روشهای مشابه اجرا شده است. در بوگوتای کلمبیا، مسیر دوچرخهسواری به نام cicloruta ایجاد شده و رویداد سالانه دوچرخهسواری در خیابانهای خالی، از سالها قبل اجرا میشود.
ایندیاناپولیس از این نظر خوششانس است، زیرا معابری با عرضکافی برای عبور پیاده و دوچرخه دارد. شهر کارمل که آن هم در ایالت ایندیانا قرار دارد صاحب 8مسیر دوچرخهسواری است که جمعا 5حلقه را میسازند. این شهرها دوچرخهسواری را تنها بهعنوان روشی برای گذراندن اوقات فراغت توصیه نمیکنند بلکه آن را به شکل روشی ثابت و کاربردی برای حملونقل شهری میشناسند؛ چنانکه در ایندیاناپولیس بخشی از جمعیت شاغل شهر از این وسیله برای رسیدن به محل کار خود استفاده میکنند، زیرا حلقه مسیر دوچرخهسواری در خیابانهای مرکزی ساخته شده است؛ جایی که باید بیشتر از دیگر معابر با هجوم خودروها روبهرو باشد.
سلامتی و شادابی بیشتر
مرکز دوچرخهسواری ایندیاناپولیس به 5دلیل استفاده از دوچرخه را توصیه میکند
صرفهجویی در زمان: دسترسی به نقاط مختلف با دوچرخه سریعتر است
صرفهجویی در پول: دوچرخه به نسبت خودرو هزینه و فرسودگی کمتری دارد
ارتقای سلامتی: رفتوآمد به محل کار را تبدیل به ورزش و فعالیت روزانه میکند
حفظ محیطزیست: دوچرخه ترافیک و در نتیجه آلودگی ایجاد نمیکند
شادابی: پس از دوچرخهسواری سرحال و پرانرژی به مقصد میرسید