• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107955
+
-

اعضای این باند طلافروشان و بازاریان را هدف گرفته بودند

کلاهبرداری میلیاردی با عتیقه‌های تقلبی

کلاهبرداری میلیاردی با عتیقه‌های تقلبی

 اعضای باندی که با فروش عتیقه‌های قلابی به طلافروشان و فعالان اقتصادی دست به کلاهبرداری میلیاردی از آنها زده بودند از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی استان گلستان دستگیر شدند. متهمان زمانی که قصد فریب آخرین طعمه‌ را داشتند تصور نمی‌کردند که پلیس آنها را زیرنظر دارد. به گزارش همشهری، از مدتی قبل شکایت‌های مشابهی در اختیار پلیس آگاهی استان گلستان قرار گرفت که از کلاهبرداری میلیاردی  از فعالان اقتصادی و طلافروشان در استان گلستان حکایت داشت. یکی از شاکیان در تشریح ماجرا به مأموران گفت: مدتی قبل 2نفر به مغازه‌ام آمدند و با نشان دادن چند سکه طلای قدیمی، گفتند که قصد فروش آنها را دارند. سکه‌ها را بررسی کردم و متوجه شدم که همه آنها واقعی هستند و ارزش زیادی دارند. وقتی قیمت خرید سکه‌ها را گفتم، یکی از آنها گوشی تلفن همراهش را نشانم داد و گفت تعدادی مجسمه طلا هم دارند که می‌خواهند بفروشند. داخل گوشی عکس‌هایی از حدود 6مجسمه طلا و تعداد زیادی سکه بود که به‌نظر می‌رسید ارزش بسیار زیادی دارند. به همین دلیل وسوسه شدم و گفتم که حاضرم آنها را بخرم.شاکی ادامه داد: برای خرید مجسمه‌ها و سکه‌های طلا با آنها به توافق رسیدم و قرار شد خودشان محل قرار را تعیین کنند. آنها گفتند که پول دریافتی‌شان باید به‌صورت سکه‌ بهارآزادی، پول نقد یا دلار باشد و در غیراین صورت حاضر به انجام معامله نیستند. من هم قبول کردم و حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان ارز و سکه‌ طلا تهیه کردم و برای خرید مجسمه‌ها و سکه‌های طلا راهی محل قرار شدم. آنها جایی خلوت در دشت‌های خارج از شهر را برای انجام این معامله درنظر گرفته بودند و می‌گفتند که باید تنها به سر قرار بروم. چرا که مدعی بودند به کسی اعتماد ندارد و اگر پلیس در جریان قرار بگیرد، آنها را به جرم خرید و فروش عتیقه دستگیر خواهد کرد. من هم با کیف پر از پول و طلا راهی محل قرار شدم و وقتی رسیدم، آنها گفتند که ابتدا باید پول را تحویل بگیرند و من هم کیف را به آنها دادم. اما به محض گرفتن کیف فرار کردند و تازه فهمیدم که چه کلاه گشادی سرم گذاشته‌اند.

باند حرفه‌ای 
شاکیان دیگری که قربانی این باند شده بودند نیز روایات مشابهی را مطرح کردند و بررسی‌ اظهارات آنها نشان می‌داد که اعضای این باند 4نفر هستند که پس از فریب طعمه‌هایشان و کشاندن آنها به سر قرار، یا عتیقه‌های قلابی تحویلشان داده‌اند یا اینکه پول‌هایشان را گرفته و متواری شده‌اند. کارآگاهان همچنین متوجه شدند که قربانیان این باند تنها اهل استان گلستان نیستند، بلکه آنها افرادی را در استان مازندران نیز با همین شگرد به دام انداخته‌اند.
سرهنگ‌ مجتبی مروتی، رئیس پلیس آگاهی استان گلستان در گفت‌وگو با همشهری گفت: با انجام بررسی‌های اطلاعاتی و گسترده موفق شدیم سرنخ‌هایی از اعضای این باند به‌دست آوریم. بررسی‌های ما نشان می‌داد که آنها به تازگی یکی از افراد بازاری در گرگان را با همین شگرد فریب داده و قصد کلاهبرداری از او را دارند. وی ادامه داد: مأموران با شناسایی آخرین طعمه‌ باند کلاهبرداری موفق شدند یکی از اعضای باند را در سر قرار با آخرین طعمه‌شان در گرگان دستگیر کنند. با دستگیری این مرد معلوم شد که 3همدست او در جاده آق‌قلا به سمت شهرستان گنبد در تردد هستند که تیم عملیاتی پلیس راهی آنجا شد و با شناسایی خودروی متهمان، به آنها دستور ایست داد.
به گفته سرهنگ مروتی، متهمان قصد فرار از دست پلیس را داشتند که با شلیک گلوله یکی از آنها به‌صورت سطحی مجروح شد و در نهایت 3عضو دیگر این باند نیز دستگیر شدند. در بازرسی خودروی متهمان، تعدادی مجسمه تقلبی با روکش طلا و همچنین سکه‌های طلای قلابی کشف شد و متهمان پس از دستگیری به کلاهبرداری 10میلیارد تومانی از 8نفر اعتراف کردند. سرهنگ مروتی از کسانی که با این شگرد در دام متهمان گرفتار شده‌اند خواست برای شناسایی آنها به پلیس آگاهی گلستان در شهر گرگان مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید