• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107871
+
-

نفس بریده

بهمن مفید در ۷۸ سالگی درگذشت

خبر آخر
نفس بریده


مسعود پویا: بهمن مفید بازیگر قدیمی سینما و تئاتر ایران دیروز در ۷۸ سالگی درگذشت. این طور که خواهر زاده اش ، یاشار صمیمی مفخم به ایسنا گفته مفید بعد از یک سال درگیری با سرطان ریه ، دیروز ۲۶ مرداد در منزلش از دنیا رفت. 
بهمن مفید به عنوان یکی از پرکارترین و شاخص ترین چهره های سینمای قبل از انقلاب، هنرمندی محبوب بود؛ بازیگری که بیشتر با نقش های جاهلی اش به یاد آورده می شود فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود و در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد و رشد کرد. پدرش،غلامحسین مفید،  بازیگر و کارگردان قدیمی تئاتر بود. یکی از برادرانش بیژن مفید از چهره های مهم تئاتر ایران در دهه های چهل و پنجاه، برادر دیگرش اردوان مفید از تئاتری های فعال و با سابقه و خواهرش هنگامه مفید از چهره های مهم تئاتر عروسکی بود. در چنین خانواده ای طبیعی بود که بهمن مفید خیلی زود وارد فعالیت هنری شود. اولین نقش هایش را در پنج سالگی در نمایش‌هایی که پدرش کارگردانی می‌کرد بازی کرد. کنار بازیگری تئاتر، نوازندگی آموخت، به هنر باله پرداخت و در دانشکده، تئاتر خواند. دهه چهل  با دوستانش بهرام وطن‌پرست، رضا میرلوحی و بهزاد فراهانی گروه تئاتری تشکیل داد. سال ۱۳۴۶ در اجرای صحنه ای «ضیافت»  بهرام بیضایی در تالار ۲۵ شهریور حضور یافت و ۲ سال بعد با ایفای نقشی کوتاه در «قیصر» کیمیایی، چنان مورد توجه قرار گرفت که خیلی زود به یکی از پرکارترین بازیگران سینمای فارسی تبدیل شد. مفید کارش را با کارگردان‌های جوان و نوجو آغاز کرد. با کیمیایی در قیصر، رضا موتوری و داش آکل همراه شد. برای علی حاتمی طوقی، بابا شمل و قلندر را بازی کرد. در «سه قاپ» زکریا هاشمی حاضر شد و در دهه پنجاه با جوان هایی مثل کامران قدکچیان (جمعه) و سیروس الوند(نفس بریده) همکاری کرد. دهه پنجاه اوج پرکاری بهمن مفید بود. او پای ثابت سینمای موسوم به جاهلی شده بود و همین کارنامه پس از انقلاب مانع فعالیت هنری‌اش شد. بهمن مفید از سال ۶۰ ممنوع الکار شد. مدتی در لاله زار تئاتر کار کرد و وقتی همین هم برتابیده نشد، از ایران رفت. اواخر دهه هفتاد مفید به ایران بازگشت و کوشش هایش برای فعالیت هنری منحصر شد به بازی در فیلم«سرود تولد» و صدا پیشگی در چند فیلم کودک چون یکی بود یکی نبود ، در بدرها و سرتو بدزد رفیق با نام مستعار بهمن فریور(فریور نام خانوادگی مادرش بود).
مفید در همه این سال ها همچنان با همان تک نقش کوتاه و آن تک گویی به یاد ماندنی اش در فیلم قیصر در یادها ماند و تبدیل به بخشی از خاطره جمعی ایرانیان شد. 
بازیگری که دیروز از دنیا رفت و به گفته نزدیکانش هنوز جزییات به خاکسپاری اش مشخص نشده است .

این خبر را به اشتراک بگذارید