• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107855
+
-

پیشنهاد اتصال خط مترو به مراکز درمانی

طرح ارتباط ایستگاه‌های مترو با ۸بیمارستان ترومایی تهیه شد

متروی تهران در شرایط کنونی، هم سهم بزرگی در حمل‌ونقل پایتخت ایفا می‌کند و هم به‌دلیل انتشار بیماری کرونا یکی از فضا‌های حساس شهری برای جلوگیری از انتقال این ویروس به‌حساب می‌آید. مترو به‌دلیل سرعت دسترسی و امکان انتقال شهروندان می‌تواند در کنار حمل‌ونقل روزانه کاربری‌های گوناگونی داشته باشد که امداد‌رسانی در شرایط بحران یکی از این کاربری‌هاست. از سوی دیگر با وجود رعایت نکات ایمنی، مترو صحنه وقوع حوادثی است که بار‌ها جان شهروندان را به خطر انداخته است. در این هنگام حضور نیرو‌های امداد‌رسان ضرورتی است که می‌تواند جان شهروندان را نجات دهد.
به‌گزارش همشهری، رئیس سازمان اورژانس کشور درباره اهمیت وجود پایگاه‌های اورژانس در ایستگاه‌های مترو در زمان بحران، گفت: «متروی تهران یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مناطق حساس است که در مواقع بحران این ایستگاه‌ها می‌توانند برای ما بسیار مهم باشد.»
پیرحسین کولیوند در نشست بررسی طرح پیشنهادی اتصال خط مترو به مراکز درمانی گفت: «حجم انبوهی از مردم از مترو استفاده می‌کنند و ایجاد پایگاه در این ایستگاه‌ها جهت پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازتوانی تهدیدات و حوادث بسیار دارای اهمیت است.»
او با اشاره به امکان احداث پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی در ایستگاه‌های متروی تهران بیان کرد: «اورژانس تهران باید با مراکز درمانی ترومایی از طریق خطوط مترو و رمپ ارتباط داشته باشد و طرح ارتباط ایستگاه‌های مترو با ۸بیمارستان ترومایی در حال تهیه و ابلاغ است.»

پایگاه اورژانس در ایستگاه‌های جدید
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز ایجاد پایگاه اورژانس در ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری را از ابعاد فنی، مهندسی و اجرایی دشوار خواند و گفت: «انجام این امر در مورد خطوطی که در حال ساخت و طراحی بوده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند امکان‌پذیر است.»
فرنوش نوبخت افزود: «هم‌اکنون این اتصال در برخی از مراکز نظیر ایستگاه متروی برج میلاد انجام شده و در حال بهره‌برداری است و امکان جابه‌جایی مصدومین به بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی میلاد امکان‌پذیر خواهد بود.»
او گفت: «درخصوص توسعه طرح استقرار پایگاه‌های اورژانس در ایستگاه‌های متروی استان تهران نیز آماده هرگونه همکاری با سازمان اورژانس کشور و اجرای الزامات و ملاحظات فنی و اجرایی وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل هستیم.»

اورهال 10قطار مترو در حال انجام است
فرنوش نوبخت- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران

عمر هر قطار مترو حداکثر 30سال است و بعد از این مدت باید اورهال قطار انجام گیرد. پس از 30سال قطار مترو مستهلک شده و باید از رده خارج و قطار جدیدی جایگزین آن شود که البته ما در تهران با تغییر اساسی قطارها با بهره‌مندی از تکنولوژی و تجهیزات جدید، قطارها را به‌روزرسانی و اورهال می‌کنیم تا بتوانیم خدمات بیشتری را به مسافران ارائه دهیم.
دولت هیچ مبلغی از صندوق توسعه ملی به متروی تهران اختصاص نداده و این در حالی است که اورهال قطارهای مترو سالانه حداقل به 500میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. فراخوان اورهال 10قطار مترو را انجام داده‌ایم و برای توسعه بهره‌برداری در مترو به بودجه‌های بیشتری نیاز است. بودجه سال‌جاری نیز که توسط شهرداری به مترو اختصاص داده شده بود به‌دلیل شرایط کرونا دچار نقصان شد و این موضوع نشان می‌دهد که دولت باید در زمینه توسعه مترو به شهرداری کمک کند. اکنون در تلاشیم که ظرفیت مترو را افزایش دهیم و میزان خرابی‌ قطارها نیز به حداقل ممکن برسد، تعدادی پله برقی نیز در حال آماده شدن است که ان‌شاءالله در زمان بازگشایی مدارس مسافران از آن استفاده خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید