• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107846
+
-

ابهامات علمی پلاسما درمانی

دانش
ابهامات علمی پلاسما درمانی

محققان کلینیک مایو با اشاره به این نکته که پلاسمای خون بهبودیافتگان کووید-19 به بهبودی سایر بیماران کمک می‌کند می‌گویند با این حال هنوز این قضیه به‌طور کامل اثبات نشده است. برخی از متخصصان نگران هستند که بعضی از بیماران با امید به نوع معالجه، باز هم در مبارزه با بیماری شکست بخورند.
به گزارش مدیکال اکسپرس، در آمریکا تا‌کنون به بیش از64هزار بیمار پلاسمای کنترل شده تزریق شده است؛ نوعی از معالجه که در یک قرن اخیر برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و سرخک قبل از کشف واکسن انجام می‌شده است. این تاکتیک در مواجهه با بیماری‌های جدید به‌کار گرفته می‌شود و تاریخ نشان می‌دهد که علیه برخی از عفونت‌ها - نه همه- مؤثر بوده است.
درباره درمان کووید-19با پلاسما هنوز هیچ مدرک محکمی وجود ندارد، اما داده‌های اولیه از 35هزار بیمار کرونایی تحت درمان با پلاسما چیزی را ارائه می‌دهند که «مایکل جوینر» محقق اصلی مایو آن را «سیگنال‌های اثربخشی» می‌نامد.
جوینر و همکارانش گزارش دادند که در بین افرادی که طی 3روز پس از تشخیص بیماری، به آنها پلاسما تزریق شد، تعداد مرگ‌ومیر کمتر بود. همچنین در بین آنها افرادی بودند که پلاسمای آنها حاوی بالاترین میزان آنتی بادی‌های ضد‌ویروس بود. اما مشکل این نوع درمان چیست؟ این یک مطالعه رسمی نبود. به‌عنوان بخشی از برنامه مدیریت غذا و دارو که برای سرعت بخشیدن به آزمایش‌های تجربی طراحی شده بود، بیماران در بیمارستان‌های سراسر آمریکا به روش‌های مختلف تحت معالجه قرار گرفتند. برنامه به‌اصطلاح «دسترسی گسترش یافته» آنچه برای دریافت‌کنندگان پلاسما اتفاق می‌افتد را ردیابی کرد، اما نتوانست پلاسمادرمانی را اثبات کند اما هرچه بود نتیجه خوبی داشت. دکتر «میلا اورتیگزا» از دانشگاه نیویورک با اشاره به استفاده از پلاسما در همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی 1918 می‌گوید: 102سال است که درباره کارایی پلاسما بحث می‌کنیم. این بار و در یک پاندمی خطرناک دیگر، ما به شواهد قطعی‌تری نیاز داریم. دکتر «جفری هندرسون» متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه واشنگتن امیدوار است که آزمایش‌های بالینی در این‌باره همچنان ادامه داشته باشد اما گفت که گزارش مایو با مطالعات کوچکی که قبلا انجام شده، مطابقت دارد. تاکنون ده‌ها هزار نفر از بهبودیافتگان کووید-19پلاسمای خود را اهدا کرده‌اند و بانک‌های خون درخواست‌های بیشتری برای اهدا دارند، چرا که ویروس کرونا همچنان در حال قربانی گرفتن است. فراتر از اینکه پلاسما به‌طور کلی در روند درمان کمک می‌کند، دانشمندان می‌خواهند بدانند چه زمانی و چه دوزی از آن باید استفاده شود؟ مقادیر زیادی آنتی‌بادی در بدن بهبودیافتگان کرونا وجود دارد، که اورتیگزا می‌گوید، اندازه‌گیری آن قبل از استفاده از پلاسمای اهدا شده دشوار است. وی می‌گوید: سؤال دیگر این است که کدام‌یک از انواع مختلف آنتی بادی‌ها بهترین نوع برای استفاده درمانی هستند. ابهامی که محققان هنوز پاسخی قطعی برای آن ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید