• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107764
+
-

مخالفت اپوزیسیون بلاروس با تحریم‌

مخالفت اپوزیسیون بلاروس با تحریم‌

یکی از شخصیت‌های ارشد اپوزیسیون بلاروس، گفته است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مینسک نه‌تنها زودهنگام است که می‌تواند راه گفت‌وگو میان آنها و السکاندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور این کشور را ببندد.
به‌گزارش دویچه‌وله، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پی برگزاری نشست مجازی توافق کردند که لیستی از مقاماتی که در سرکوب مردم در اعتراض‌های انتخاباتی دست داشته‌اند تعیین کرده و تحریم‌های بیشتر را بررسی کنند.
باوجود موافقت همه کشورهای اتحادیه اروپا با وضع تحریم علیه بلاروس، ماریا کولسنیکووا در گفت‌وگو با روزنامه دی‌ولت آلمان درباره کارایی این تحریم‌ها و علیه بلاروس تردید کرده و گفته که زمان وضع چنین تحریم‌هایی هنوز نرسیده است. کولسنیکووا یکی از اعضای تیم سوتلانا تیخانوسکایا، نامزد جناح اپوزیسون بلاروس در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در این کشور است. او درباره تحریم‌ها به دی‌ولت گفته است: «تحریم‌های اقتصادی به شهروندان عادی ضربه خواهد زد. ما در گذشته هم شاهد چنین چیزی بوده‌ایم.» اعتراض‌ها بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در بلاروس و اعلام پیروزی قاطع لوکاشنکو بالا گرفت. کمیته انتخابات گفته است که لوکاشنکو 80.1درصد آرا را به‌ خود اختصاص داده است. این نتیجه با مخالفت سراسری مواجه شده و خانم تیخانوسکایا مدعی شده که نتیجه کاملا بر عکس بوده و 60 تا 70درصد آرا به نفع او بوده است.
پلیس و نیروهای امنیتی با خشونت تمام به اعتراض‌ها پاسخ داد و هزاران نفر را بازداشت کردند. در این اعتراض‌ها، یک نفر هم کشته شده است. بعد از بالا گرفتن سرکوب مردمی، تیخانوسکایا به کشور همسایه لیتوانی تبعید شد.
کولسنیکووا به دی‌ولت گفته است که تحریم اشخاص مورد حمایت لوکاشنکو هم چندان مؤثر نخواهد بود.
او همچنین به دی‌ولت گفته است که وضع این تحریم‌ها، شانس گفت‌وگوی میان مخالفان و رهبری بلاروس را کاهش می‌دهد.
اتحادیه اروپا صراحتا گفته است که انتخابات اخیر در بلاروس، عادلانه نبوده و نتیجه آن را نمی‌پذیرد.
در همین حال، دیروز هزاران نفر در بلاروس برای حضور در مراسم بزرگداشت یکی از قربانیان خشونت پلیس در مینسک دور هم جمع شدند.
قرار است معترضان امروز هم در «راهپیمایی برای آزادی» در مینسک به خیابان‌ها بیایند. این راهپیمایی در پی درخواست تیخانوسکایا برای برگزاری راهپیمایی‌های مسالمت ­آمیز در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است. او از مردم خواسته کنار ننشینند و به خیابان‌ها بیایند.
به گزارش بی‌بی‌سی، در همین حال رسانه‌های دولتی بلاروس گزارش داده‌اند که لوکاشنکو درباره شرایط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رایزنی کرده است. او پیش‌تر گفته بود که باید با پوتین صحبت کند چون این راهپیمایی‌ها، فقط تهدید علیه بلاروس نیستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید